Hjälp med restips till värme önskas !
Jag funderar på att fly från vinter, kyla och 40-årskris i 2-3 veckor och önskar få lite tips.
Thailand verkar intressant men vart ska man åka om man söker en lite lugnare tillvaro, bra bad och god mat ?
Fokus på resan är avkoppling men jag byter gärna boende flera ggr. och ser mig om på dagsturer.
Mvh/
Peter
Thailand verkar intressant men vart ska man åka om man söker en lite lugnare tillvaro, bra bad och god mat ?
Fokus på resan är avkoppling men jag byter gärna boende flera ggr. och ser mig om på dagsturer.
Mvh/
Peter
Vietnam är ett väldigt bra alternativ till Thailand! Samma klimat, men lite lugnare och mindre turister. Väldigt vänliga människor, väldigt god mat, fina stränder. Självklart möjligheter att resa runt i landet. Här finns allt från gamla hinduiska tempel, historiska minnen från kriget och byggnader från fransk och japansk kolonialtid till båtutflykter, snorkling, skräddare och matlagningskurser. Rekommenderas verkligen! kolla gärna i vårt album från Vietnam om du vill se bilder.
Hej där!
Det är inte så farligt att fylla 40, jag klarade av det i somras:) hahaha, men ett riktigt stort Grattis i förskott!
Jag skulle tipsa om Kambodja, makalöst vackert, mycket historia (om än väldigt grym) vänliga människor och inte så exploaterat.
Lätt att ta sig mellan olika "städer" om du skulle vilja uppleva tempel(Siem Reap), stränder (Sihanoukville)och lite större stad och Pol Pots framfart (Phnom Pen).
Ha det gott!//Kristina
Det är inte så farligt att fylla 40, jag klarade av det i somras:) hahaha, men ett riktigt stort Grattis i förskott!
Jag skulle tipsa om Kambodja, makalöst vackert, mycket historia (om än väldigt grym) vänliga människor och inte så exploaterat.
Lätt att ta sig mellan olika "städer" om du skulle vilja uppleva tempel(Siem Reap), stränder (Sihanoukville)och lite större stad och Pol Pots framfart (Phnom Pen).
Ha det gott!//Kristina
Mexico får min röst... stanna inte i Playa del carmen elller cancun utan ta dej ner till Tulum.. underbart... vita stränder, roliga utflykter, Maya tempel, trevligt folk, lugn stämning, god mat, korallblått hav. Kan inte se enda anledning till att inte åka dit. ..:) Där finns tusentals olika turer att välja på.. se gärna tidigare inlägg (sök på mexico).
Nog för att jag mest befinner mig runt Asien när det är semester på gång, men har du funderat på Sydamerika? Vad jag har förstått finns det riktigt mycket god mat där (till en billig penning) samt många fina och lugna stränder! :)
Annars har du ju de lite mindre kända ställena i Thailand, även om det börjar bli lite mer folk även på de tidigare mer okända öarna.
Annars har du ju de lite mindre kända ställena i Thailand, även om det börjar bli lite mer folk även på de tidigare mer okända öarna.
Sri-Lanka har allt det du önskar o är nästan gratis.
*Farligt är det bara i de Tamilska områdena.Inte turistområdena.
Våga något annat o gör en livsupptäckt/Mvh ;-)
Otroligt vackert, underbar natur avslappnat ,bra dyk,finfin sorkling
spännande djurliv o fantastisk kultur/ lite bilder på min sida..
Sen är det halva priset mot Thailand:-)
Mina favoriter
1:Merissa, strandliv
2.Unawatuna, snorklig o dyk..
3.Hicksduwa, surfparadis
4.Bland bergen..Ella..m.m m.m
Naturreservatet, .Yala
MAT:-) Typiskt indiskt, med inslag av havets läckerheter...Gott,gottigott gott.
*Farligt är det bara i de Tamilska områdena.Inte turistområdena.
Våga något annat o gör en livsupptäckt/Mvh ;-)
Otroligt vackert, underbar natur avslappnat ,bra dyk,finfin sorkling
spännande djurliv o fantastisk kultur/ lite bilder på min sida..
Sen är det halva priset mot Thailand:-)
Mina favoriter
1:Merissa, strandliv
2.Unawatuna, snorklig o dyk..
3.Hicksduwa, surfparadis
4.Bland bergen..Ella..m.m m.m
Naturreservatet, .Yala
MAT:-) Typiskt indiskt, med inslag av havets läckerheter...Gott,gottigott gott.
Hei
Hva med Malaysia? Det har mange av de samme kvalitetene som Thailand men det er betydelig roligere. SJekk mitt reisebrev fra et par år tilbake på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm . Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)
Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Hva med Malaysia? Det har mange av de samme kvalitetene som Thailand men det er betydelig roligere. SJekk mitt reisebrev fra et par år tilbake på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm . Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)
Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Tack för alla tips !
Om min resa blir av ( vilket jag gärna vill och behöver ) så får det gärna vara lite smidigt, det är ju meningen att det ska vara semester och avkoppling.
Mest troligt blir det en restresa till Thailand och jag kommer nog att åka själv i 2 veckor. ( frun kan inte ta ledigt så jag planerar åka själv )
Jag fridyker gärna även om jag har dykarcert.
Jag åker smidigast från Kastrup eller Göteborg
Hur är Krabi/ Thailand som utgångspunkt och kanske leta sig ut till någon lite lugnare ö där man kan göra aktiviteter som slappa, njuta, bada, äta gott, läsa en bok utan vattenskotrar och skrikande ungdomar.
Jag misstänker att man inte hinner med så många hotellbyten på två veckor, ser gärna prisvärd kvallitet än kvantitet.
Kom gärna med konkreta tips som tex. ort, hotell, flygbolag, växla pengar, vaccin mm.
Tacksam för all hjälp,
Peter
Om min resa blir av ( vilket jag gärna vill och behöver ) så får det gärna vara lite smidigt, det är ju meningen att det ska vara semester och avkoppling.
Mest troligt blir det en restresa till Thailand och jag kommer nog att åka själv i 2 veckor. ( frun kan inte ta ledigt så jag planerar åka själv )
Jag fridyker gärna även om jag har dykarcert.
Jag åker smidigast från Kastrup eller Göteborg
Hur är Krabi/ Thailand som utgångspunkt och kanske leta sig ut till någon lite lugnare ö där man kan göra aktiviteter som slappa, njuta, bada, äta gott, läsa en bok utan vattenskotrar och skrikande ungdomar.
Jag misstänker att man inte hinner med så många hotellbyten på två veckor, ser gärna prisvärd kvallitet än kvantitet.
Kom gärna med konkreta tips som tex. ort, hotell, flygbolag, växla pengar, vaccin mm.
Tacksam för all hjälp,
Peter
Då kan jag rek Railey beach(Krabi) ,och hotell Railey resort, hotellet ligger nära båda stränderna och är riktigt bra,när jag var där senast så gjorde jag dagsturer till Poda island och Koh Hong, Chicken island,jättefina ställen med bra snorkling och naturupplevelser, på Poda island finns det övernattningsmöjligheter, dagsturer bokar du lätt på hotellet eller i någon utav resebyråerna i Railey ,området är också känt för bra fisketurer ,vill du sedan vidare så går det färjor från Aonang beach eller från Krabihamn,tex till Kohlanta eller KohNghai ,dessa biljetter bokas också enkelt på plats på orten, Mvh Ronny