Hjälp med resmål! Ensam tjej utan vacciner!

30 okt. 2013 08:41
Visningar: 651
Hej,

Jag planerar en resa i dec-jan detta år, utanför Europa, till ett varmt och civiliserat land. Tänkte resa ensam och bo på b&b runtom på lite olika ställen i landet. Jag är inte heller vaccinerad mot twinrix. Vet någon ett bra resmål som inte är turistigt och som uppfyller ovan?

Tack!
Av Marilcj
30 okt. 2013 08:55
Varför inte börja med att ta Twinrix så att du har ett skydd mot hepatit, sen blir det ju så mycket enklare att ge sig ut i världen, framförallt med tanke på att du vill till de mindre turistigare ställena.
Spana in de mindre länderna i Asien, Laos, Burma och likn.
Av Hille2
30 okt. 2013 08:56
Att vaccinera sig mot hepatit(alltså inte mot "twinrix" som är ett vaccin) rekommenderas väl överlag, även i Europa. "Inte turistiskt" ger väl ännu större anledning att vaccinera sig. Åtminstone mot hepatit A, som man får genom mat och dryck.
Men länder som skulle kunna uppfylla en del av dina önskemål är väl Nya Zeeland, Australien och vissa delar av USA.
Av Annl
2 nov. 2013 11:30
Rekommenderar helt klart att du vaccinerar dig både mot hepatit A och hepatit B så blir allt enklare precis som Hille skriver.

Vet inte vad du lägger i begreppet civiliserat men det finns massor av roliga platser och länder att besöka.

Vietnam är väldigt spännande och har ju en väldigt intressant historia.

USA är enkelt och smidigt och en månad i Florida med omnejd och kanske en avstickare till New Orleans är inte helt fel.

Du skriver att du vill bo på b&b och köra runt och då tänker jag direkt på Kapprovinsen i Sydafrika. Fantastiska b&b för nästan inga pengar alls, valutan är väldigt låg just nu, fantastisk mat och vin och så vackert land. MEN att resa ensam tjej skulle jag inte rekommendera - kan du få med dig en kompis så får du en garanterat fantastisk upplevelse utöver det vanliga. Men man måste vara medveten om säkerheten i Sydafrika.

Namibia är en helt fantastisk reseupplevelse som inrymmer mycket. Finns bara en nackdel med Namibia - de har inte den goda maten som finns i Sydafrika. Däremot upplevde jag det som betydligt mera säkert i Namibia än i Sydafrika. Men du måste vara en duktig bilförare, kunna byta däck och kunna reda dig själv om det händer något ute på vägen.
2 nov. 2013 13:34
Hej

Om du är rädd för att ta Twinrix (jag vet att vissa är skeptiska till det vaccinet), så tycker jag att du i alla fall borde ta och vaccinera dig mot Hepatit A. Havrix heter det vanligaste vaccinet. Billigt och inga biverkningar (som jag vet...) Hep A finns ju ibland även i "civilicerade" länder - i år har det t.ex. funnist i frusna bär här i Sverige. Det är helt enkelt ett bra vaccin att ha!
Om du har gott om pengar kan nog Australien passa dig som resmål. Ett billigare alternativ är Singapore och Malaysia - det går utmärkt att hålla sig bortom de mest turistiska orterna.
2 nov. 2013 14:52
Definiera vad du anser civiliserade länder är först så kan du får en mängd tips :).

Exempelvis på intressanta länder är Uganda med omnejd, Nepal, Indien mfl.
5 nov. 2013 03:33
Hejsan,

Ja, det första jag gör är nog att vaccinera mig! När jag skrev ociviliserat menade jag inte direkt ett primitivt liv ute i vischan utan snarare ett ställe där andelen lokalbefolkning är större än andelen turister. Det är en fördel om det pratas engelska, men på sådana ställen kan jag ha förståelse för att det inhemska språket dominerar.

Ett absolut krav är att det finns kritvita stränder och möjlighet att dyka. Maten ska vara i billigaste laget t.ex. färsk, grillad bläckfisk mm. Gillar inte konstiga hybridfiskar till lunch (Thailand uteslutet). Boendet kan vara enkelt. Föredrar ett b&b eftersom man bor hos en värd som kan tipsa och ge råd om orten. Säkerheten på orten är dock viktigast dvs ingen rånrisk, droger mm.

Var i Mexico på Yucatanhalvön för ca 1,5 år sedan (ej vaccinerad btw) och tyckte maten och stränderna var underbara! Dock var det för turistigt. Söker något liknande. Hoppas någon kan tipsa om bra resmål. Tanken är att jag ska resa i 2-3 veckor vid jul och budgeten är 20-25 kkr.
5 nov. 2013 08:38
Hej, personligen så tycker jag att om man vill undvika lokalbefolkningen som bor, lever och äger landet så bör man inte åka utomlands heller. Man bör som god turist visa sin hänsyn att man är på besök i någon annans hem och inte sätta sig bakom en mur i en annans domän liknande en kolonimakt. Kan varit så att jag missförstod det du skrivit och då ber jag om ursäkt, tycker bara inte om när turister kommer till länder och inte vill ta del av landet med dess invånare utan ska ta över delar...

Malawi är t ex. ett land som ligger längs en av de större sjöarna i Afrika som är en vacker destination, även Tanzania och Kenya.

Mvh Daniel
Citerat från Silke_88:
Hejsan,

Ja, det första jag gör är nog att vaccinera mig! När jag skrev ociviliserat menade jag inte direkt ett primitivt liv ute i vischan utan snarare ett ställe där andelen lokalbefolkning är större än andelen turister. Det är en fördel om det pratas engelska, men på sådana ställen kan jag ha förståelse för att det inhemska språket dominerar.

Ett absolut krav är att det finns kritvita stränder och möjlighet att dyka. Maten ska vara i billigaste laget t.ex. färsk, grillad bläckfisk mm. Gillar inte konstiga hybridfiskar till lunch (Thailand uteslutet). Boendet kan vara enkelt. Föredrar ett b&b eftersom man bor hos en värd som kan tipsa och ge råd om orten. Säkerheten på orten är dock viktigast dvs ingen rånrisk, droger mm.

Var i Mexico på Yucatanhalvön för ca 1,5 år sedan (ej vaccinerad btw) och tyckte maten och stränderna var underbara! Dock var det för turistigt. Söker något liknande. Hoppas någon kan tipsa om bra resmål. Tanken är att jag ska resa i 2-3 veckor vid jul och budgeten är 20-25 kkr.
5 nov. 2013 08:58
Macgunde hon säger ju att hon vill ha fler lokalinnevånare än turister :)

Jag förstår inte riktigt varför Thailand är uteslutet, men det är ju upp till dig.
Är Malaysia också uteslutet? Annars skulle det nog passa.
5 nov. 2013 19:12
Jag vill gärna spara Malaysia mfl till en långresa. Samma med Australien :)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bibby
5 nov. 2013 21:17
Citerat från Hille2:
Att vaccinera sig mot hepatit(alltså inte mot "twinrix" som är ett vaccin) rekommenderas väl överlag,
Hur menar du här? Kan man vaccinera sig mot twinrix, lite vaccin mot vaccin då eller?

Nå, oavsett så tycker jag vaccin i dagens läge är helt överflödigt. De flesta besöker ju bara stränder, städer, kända turistställen där inget händer.

Möjligen borde en del ha skydd mot andra typer av sjukdomar, men de är väl onämnbara här... ;)
Av Hille2
5 nov. 2013 21:28
Citerat från Bibby:
Citerat från Hille2:
Att vaccinera sig mot hepatit(alltså inte mot "twinrix" som är ett vaccin) rekommenderas väl överlag,
Hur menar du här? Kan man vaccinera sig mot twinrix, lite vaccin mot vaccin då eller?

Nå, oavsett så tycker jag vaccin i dagens läge är helt överflödigt. De flesta besöker ju bara stränder, städer, kända turistställen där inget händer.

Möjligen borde en del ha skydd mot andra typer av sjukdomar, men de är väl onämnbara här... ;)
ha ha...det var frågeställaren som skrev "mot twinrix" så därav mitt svar. Sedan redigerade hon sitt inlägg :)
Men vaccination mot vanlig gulsot tycker jag att man kan kosta på sig, många resenärer blir smittade varje år. Lite svårt att skydda sig mot också då det smittar genom föda. Hade två bekanta som fick det i Grekland och de var dåliga i ett par månader efteråt.
Av Bibby
5 nov. 2013 21:36
Citerat från Hille2:
Citerat från Bibby:
Hade två bekanta som fick det i Grekland och de var dåliga i ett par månader efteråt.

Vad jag menade var ju (som du uppenbarligen förstod) att man kan bli sjuk överallt och att det inte går att skydda sig helt bara genom att ta nån enskild spruta utan att leva förnuftigt.
5 nov. 2013 21:43
Jag menade nog med istället för mot.. ni får ha överseende hehe :)
Jag tycker ni alla har gett bra tips men pga budgeten jag har så måste jag prioritera bort vissa ställen t.ex. karibien och söderhavet. Men i asien då, finns det bra ställen man kan ta dykcert på? Klarblått vatten och underbara korallrev???
Budget: 10 000 kr flyg, 10 000 kr hotell/b&b, 5000kr dykcert, 5000 kr mat.
Av Hille2
5 nov. 2013 21:45
Citerat från Bibby:
Citerat från Hille2:
Citerat från Bibby:
Hade två bekanta som fick det i Grekland och de var dåliga i ett par månader efteråt.

Vad jag menade var ju (som du uppenbarligen förstod) att man kan bli sjuk överallt och att det inte går att skydda sig helt bara genom att ta nån enskild spruta utan att leva förnuftigt.
Precis. Det är därför jag bara vaccinerat mig mot hepatit A eftersom jag inte vill vara så förnuftig när jag äter ;)
Av Bibby
5 nov. 2013 21:53
Kolla erbjudanden från olika flygbolag, finns massa just nu. Bokade själv en biljett för halva priset, och åker över jul/når. Lycka till!!
7 nov. 2013 16:31
Jag kommer beta av Indonesien en vacker dag också, men tyvärr ska det vara monsunregn på sina ställen i grannlandet Malaysia nu (östkusten). Karibien kändes som ett säkrare kort, så jag har bokat en resa till Commonwealth of Puerto Rico istället! :)

Tack för all feedback.
7 nov. 2013 17:58
Ja pga budgetskäl.. Men sen råkade jag hitta en hyfsad billig resa till just Karibien ;)
Av Bibby
7 nov. 2013 20:31
Citerat från Silke_88:
Ja pga budgetskäl.. Men sen råkade jag hitta en hyfsad billig resa till just Karibien ;)
Hoppas det var en riktig resa och inte via nån suspekt resebyråsajt.

"If it sounds to be too good to be true......"
Av Bibby
7 nov. 2013 20:57
Bra, då slipper du tjafs med resebyråer iaf.
7 nov. 2013 21:27
Ja.. Fast vad kan det uppstå för tjafs?
Av Bibby
7 nov. 2013 22:30
Citerat från Silke_88:
Ja.. Fast vad kan det uppstå för tjafs?
Vadsomhelst som egentligen har med flygningen att göra, MEN då slipper du en tredjepart.

Då "förhandlar" du med motparten och inte 3-, 4-, etc parten....