Hjälp med bröllopsresa Asien

Av Sajon
3 aug. 2017 22:32 (redigerad)
Visningar: 156
Hej!

Vi är ett par i 30-års åldern, utan barn, som håller på att planera vår bröllopsresa och vi har bestämt att vi ska åka till Asien. Vi tänker åka någon gång mellan november till januari och vara borta i två veckor.

Vi söker efter en kombination av resmål där vi kan få både lyx, lugn, fina stränder, ett brett restaurangutbud, goda utflyktsmöjligheter och shopping. Vi skulle vilja ha tips från er vilka resmål vi ska kombinera för att få till denna mix.

Ingen av oss har varit i Thailand tidigare och vi har inte heller tidigare planerat/byggt ihop vår egen resa som vi nu tänker göra utan enbart åkt charter. Ett starkt önskemål, efter att ha kikat runt här på forumet, är Koh Lipe som verkar helt fantastiskt, men vad kan man kombinera det med?

Vi har sett att vissa har kombinerat Koh Lipe med Malysia då det ligger nära men vilken stad är bäst för shopping, Kuala Lumpur eller Bangkok? Hur är Langkawi eller bör vi satsa på andra ställen i Thailand istället? Hur många olika resmål är rimligt att hinna med, utan stress, på 2 veckor? När är bästa tidsperioden att åka?

Vi har, som ni säkert märker, tusen frågor och inte minst om hur man praktiskt roddar allt med flyg och färjor mellan olika resmål så vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.

Med vänlig hälsning

Sara & Hannes
Av Sajon
6 aug. 2017 20:32
Ingen som har några tips? ☺
Av Erik777
7 aug. 2017 14:31
I mitt tycke så är shoppingen lite bättre i KL (Kuala Lumpur) än Bangkok. KL har mer wow-faktor på sina köpcentrum. Men givetvis finns allt man kan begära i båda städerna.

På Langkawi finns en del shopping i Kuah och Pantai Cenang, men det går givetvis inte att jämföra med de två huvudstäderna ovan. Men om billig choklad, sprit och tobak är det som prioriteras, välj för all del Langkawi! I Kuah och Pantai Cenang finns också ett habilt utbud av restauranger, med en kombination av det som finns i varje Malaysisk stad i form av malay-, tamil- och kinesisk mat men även en del "western food" och till min personliga glädje Bangladeshiskt.

Jag har väldigt liten erfarenhet av det där med lyx, men vet att Malaysias finaste resorts finns på Langkawi.
Jag hittade en samling med bekanta namn:
http://www.langkawi-resorts.com/hotels/recommendations-luxury-hotels.htm
Personligen skulle jag vara lite sugen på att prova Tanjung Rhu. Omgivningarna där är väldigt fina. Tanjung Rhu ligger dock en bit från restaurangutbudet.

Det går flyg mellan KL och Langkawi flera gånger om dagen och med olika bolag. En stor fördel med Langkawi är att det är väldigt korta transfertider mellan flyg och hotell. Jag avskyr att tillbringa flera timmar i obekväm land- och sjötransport.