Hjälp, frakta brudklänning utomlands??

Av Msdr
1 feb. 2013 14:03
Visningar: 1324
Hejsan!

Finns det någon som har erfarenhet av att frakta brudklänning på flygplan utomlands?
Jag tänkte skicka med den med en kompis till Zanzibar, helst skulle jag vilja ha den som handbagage förstås, men godkänner flygbolaget det? Kan man betala extra för att få ha den som skrymmande handbagage?

Tacksam om nån varit med om nåt i denna branschen, eller kan komma med nåt hett annat frakttips ;)

Mvh
Maria
2 feb. 2013 10:03
Hehe, jag är här nu så du behöver inte söka.

Kåanner inte till något flygbolag som godkänner mer handbagage mot betalning. Vet heller inte vem du ska flyga med, men det är oftast OK att ta med så länge du inte har något annat handbagage.
Men som sagt, det är upp till flygbolaget och aktuell personal.
2 feb. 2013 11:21
Såg någon med ett stort klädesplagg på ett flyg, kan ha varit en klänning. Det verkade som att flygvärdinnan tog och hängde in det någonstans, de borde ju ha någon typ av garderob.
Som Marie säger är det ju upp till personalen, men kan de verkligen förvägra någon att ta med en brudklänning?

Här är ett forum där sånt här diskuteras en del http://boards.weddingbee.com/topic/any-brides-taken-their-wedding-dress-on-the-plane
Lite olika erfarenheter verkar det som....

Var förberedda på att hon i värsta fall behöver packa ner den i bagaget och hoppas på att det inte behövs :-)
Av Msdr
2 feb. 2013 15:44
Åh jag tackar för alla svar!!
Jag är lite hispig med klänningen och skojigt nog är det en killkompis som jag tänkte skulle få försöka charma in sig hos flygvärdinnorna med klänningen :)
Kanske skickar jag med honom en kabinväska om klänningen får plats i en sån, som handbagage, den är inte gigantisk nämligen.
2 feb. 2013 16:03
Citerat från msdr:
Åh jag tackar för alla svar!!
Jag är lite hispig med klänningen och skojigt nog är det en killkompis som jag tänkte skulle få försöka charma in sig hos flygvärdinnorna med klänningen :)
Kanske skickar jag med honom en kabinväska om klänningen får plats i en sån, som handbagage, den är inte gigantisk nämligen.
Ursäkta, skulle ju skrivit hen :-)

Funkar det inte med någon sorts resegarderob som går att vika eller rulla ihop? https://www.google.se/search?q=resegarderob&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=gioNUbm-EcmyhAfi_IDABg&ved=0CE8QsAQ&biw=1366&bih=643
Av Msdr
5 feb. 2013 18:17
Jag har klänningen i en resegarderob, och det gick att knöla ner alltihop i en vanlig kabinväska, så nu är jag lugn :)
5 feb. 2013 22:32
Citerat från msdr:
Jag har klänningen i en resegarderob, och det gick att knöla ner alltihop i en vanlig kabinväska, så nu är jag lugn :)
Lysande!

Stort grattis till de lyckliga!
Av Sparky
12 juni 2013 01:35
Hej!
När vi gifte oss på Zanzibar förra året så bar vi med oss klänningen i handen i en resegarderob. Det inte bara gick utmärkt utan den gav oss tillochmed en massa extra positiv uppmärksamhet. Flygvärdinnorna bjöd på champagne och vi fick VIP treatment hela resan. Vi flög med KLM och ett litet lokalt afrikanskt bolag vidare från Nairobi. Båda dom flygplanen hade små garderober där dom förvarade hennes klänning och min kostym åt oss utan bekymmer. Ett hint är att det inte skadar att se lite förvirrad ut och fråga lite ovetande "where can i out my wedding dress?"
;)
Lycka till!!
:)
Av Msdr
19 juni 2013 20:49
Tack Sparky!
Vi lyckades knöla ner klänningen i en kabinväska som en kompis fraktade ner som handbagage, sen checkade jag in klänningen i samma väska på hemvägen. Den tålde hanteringen :)