Hjälp, Ao nang eller Railay ?????

25 sep. 2008 10:31
Visningar: 3195
Hej ska i februari tillbringa två veckor i Krabi, men ska jag välja Ao ng eller Railay? Blev lite avskräclt från Ao nang för alla skriver att stranden är jätte smutsig..... Men hur är det med båtar från Railay? , Går det båtar ut till de olika örana tex Koh poda från Railay? Snälla hjälp, tacksam för svar
veronica
Av Mpc
25 sep. 2008 10:54
Bo i ao nang o ta er ut till Railay dom har inte så många hotel som ao nang här kommer det lite ca priser

Poda, Chicken, Tap – 300 Baht per person
Railay, Tonsai, Phra Nang Beach – 80 Baht (100 Baht kvällstid)
Hong, Rai och Pakbea – 2000 Baht för en båt
Bamboo – 3000 Baht för en båt
En hel dag, 4 öar (Poda, Railay, Chicken, Phra Nang) – 1800 Baht för en båt
En halv dag – 1200 Baht för en båt
Av Masve
25 sep. 2008 12:47
Hej Veronica,
Jag och familjen var i Railay i mars i år. Vi stod oxå i valet och kvalet mellan Ao Nang och Railay innan bokning men som sagt blev det Railay. Vi ångrade oss definitivt inte! När det gäller båtar ut till öarna funkar det så att du bokar resan vid ditt hotell eller någon närliggande resebyrå på Railay. Du blir sedan upphämtad med longtail-båt oftast från Railay West för vidare transport till större båt från Ao Nang. Det funkar jättebra och kostar inget extra. Bor du någonstans längs den jättelånga stranden vid Ao Nang måste du hur som helst antagligen ta dig till båten med taxi (stranden är verkligen jättelåååång) så tidsmässigt är det inte ens säkert att du vinner på att bo i Ao Nang. Sen måste jag, med facit i hand, säga att det är en helt fantastiskt befriande känsla att slippa uppleva all den bullriga biltrafik som finns i Ao Nang. På Railay finns inga bilvägar så för att ta dig någonstans måste du åka longtail-båt. Det finns hur många som helst att välja på. Som mest får du vänta 10 minuter på nästa båt men oftast är det bara att hoppa i på en gång. Du köper biljetter vid specifika och tydligt markerade platser längs stranden så du behöver aldrig förhandla med någon båtförare - smidigt och bra! Vi bodde på Railay East som är lite billigare än motsvarigheten i väst. Det tar ca 5-10 minuter att promenera till väst från öst - en promenad vi gjorde varje dag eftersom det inte går att bada vid stranden i öst. Det är dock värt det eftersom det både är billigare att bo vid öst samtidigt som det är ännu mer avslappnad atmosfär där. Sen vet jag inte, men åtminstone jag tycker det är en stor upplevelse att komma fram till stranden vid väst efter att ha promenerat från öst. Det känns lite grann som i filmen "The Beach" att man ungefär kommer fram till världens vackraste strand. Har du inte sett filmen kan jag rekommendera den. Titta på den innan avresa och du kommer säkert att känna dig extra peppad både innan avresa och när du är på plats...

Ha en underbar resa!

/Mats
Av Tiltarn
29 sep. 2008 19:44
Jag skulle valt Ao nang, två veckor på Railay skulle inte jag klara av då det är för lugnt där. Kvälls promenader längs gatan med alla affärer och göra några inköp per kväll är trevligt. Sen tycker inte jag stranden i Ao nang är smutsig(?), visst den är inte i klass med dom på öarna men den duger. Om du vill ha lugn och ro och bra strand ska du ta Railay
Av Mpc
29 sep. 2008 21:59
Baken är Som man säger delad men jag håller med digatt bo på Railay då skulle det bli lite avskräckta av att det inte händer så Hilma mycket men om man vill ha det lugnt o stilla så bor man på Railay fins inte. Så många restauranger där
Av Cesa
1 dec. 2008 17:19
Vi bodde i Ao Nang o åkte på båtturer till småöarna, bla Chicken Ilnad, Railay.. Chicken ön bara måste ni besöka!! Fantastiskt! Det kommer en matbåt dit också, så det är bara att ligga o mysa. Bestämde en tid med båtkillen för hämtning, fungerade perfekt.
Jag själv skulle inte vilja ha det så lungt som det är på Railay i två veckor. Gillar att promenera på kvällen, lite shopping etc.
Stranden i Ao Nang är fullt badbar, om du går längst bort åt Railey hållet. Där har du även jätte bra o billig massage. Välj A3..
Lycka till!
Av Idafida
3 jan. 2009 17:25
Hej!

Vi reste runt i Thailand februari 2007 och hamnade i Ao Nang under tre dagar. Ao Nang var helt OK men inte en favorit. Vi bodde på Srisuksant vilket var ett bra hotell och tvärs över gatan ligger stranden. Dock tyckte vi inte att stranden var särskilt fin och vi badade aldrig där. Vi tog en longtailbåt ut til Koh Poda som även den var en liten besvikelse. Dock väldigt fint vatten!
Nästa gång vi åker (februari 2010) så kommer vi välja Railey istället. Jag har hört en hel del positivt om ön och tänkte att det kunde vara kul att testa innan vi åker vidare. Blir man rastlös så kanske 2 veckor är lite lång tid att bara vara på Railey då det inte finns så himla mycket att göra så varför inte kombinera 1 vecka på Railey och 1 vecka i Ao Nang?
Hoppas att ni får en härlig semster!