Hjälp!

9 juni 2006 10:58
Visningar: 95
Jag och min sambo har planerat att åka till sydamerika i dec/jan.
Rutten vi har tänkt är flyg till Bolivia (ca 15500kr för oss två) tilbringar sex nätter i bolivia sen vidare till Peru och Lima i 7 nätter, Equador/Quito 5 nätter, Colombia/Cali/Bogota 7 nätter och sen tillbaks till bolivia för hemfärd.
Längre än så har vi inte kommit i planeringen, vad bör man se och vad vill man inte missa? Vi kan inte ta mer ledigt än 25 dagar ca så det får bli en minivariant, är det väldigt knapert med tid?
Hur tar vi oss runt? Vad är billigast/säkrast/snabbast?
Är det lätt att få boende eller måste vi ordna det i förväg? Ska vi akta oss för ngt speciellt?
Vi vill ha avkopplande semester med mycket härliga upplevelser. Har inte ont av att färdas och flytta på oss men vill givetvis inte stressa.
Alla tips behövs!!! Tack på förhand
7 aug. 2006 15:59
Kan tipsa om det jag vet om Peru: Buss är kanonbra sätt att ta sig runt på, finns flera prisklasser, nattbuss är ett bra sätt att spara tid och pengar på. Lima är inte så kul (iaf inte förstahandsval om ni har så kort tid i Peru), ta er till Arequipa istället och stanna t.ex. 2 dgr, sedan vidare till Cusco där det finns otroligt mycket att se (bl.a. kan ni ta tåg till Aguas Calientes som ligger vid Macchu Picchu), och sedan tillbaka till Lima med flyg/nattbuss.