Handbagage

8 jan. 2015 09:47
Visningar: 668
Hej!

Jag ska tillsammans med "Fotoresor" göra en två veckor lång roadtrip i västra Usa. Vi kommer att börja och avsluta resan i LA.

Därmed kommer jag att ha min kamera, ett antal objektiv samt dator i mitt handbagage.
Kommer de bli "misstänksamma" kring elektroniken i passkontrollen på LAX?

Vi landar vid 18.30, hur lång tid bör vi räkna med innan vi kommit ut från flygplatsen?

Tacksam för svar!
/Sara
8 jan. 2015 10:18
Citerat från Saralinneabergstrom:
Hej!

Jag ska tillsammans med "Fotoresor" göra en två veckor lång roadtrip i västra Usa. Vi kommer att börja och avsluta resan i LA.

Därmed kommer jag att ha min kamera, ett antal objektiv samt dator i mitt handbagage.
Kommer de bli "misstänksamma" kring elektroniken i passkontrollen på LAX?

Vi landar vid 18.30, hur lång tid bör vi räkna med innan vi kommit ut från flygplatsen?

Tacksam för svar!
/Sara
Passkontrollen bryr sig inte om ditt handbagage om de inte misstänker att du ska jobba och tar in dig på förhör. Skulle de göra det, vilket är mycket osannolikt om du inte specifikt enbart säger att du kommer för att fotografera, så bör ju förhoppningsvis en sanningsenlig förklaring styrkt av researrangören räcka gott för att avstyra deras intresse.
Att det är elektronik i bagaget har i sig ingen som helst betydelse förutom i säkerhetskontrollen innan flygningen, då händer det ofta att man får visa upp vad det är om man har mycket kameror, laddare och annat med sig.
Numera ska man kunna sätta igång apparaterna om de begär det så de ser att det är riktiga telefoner, datorer o.s.v. tror nästan att det varit så alltid men att man inte använt detta, jag har nämligen varit med om det en gång för många år sen att jag fick sätta igång en videokamera modell större för att visa att den var riktig.

Länge sedan vi landade på LAX och det var då senare men räkna med att det tar minst en timme och mer om det är köer, beror mycket på om det råkar landa ovanligt många utrikesflyg samtidigt. Jag skulle nog räkna 1.30 om jag skulle planera något.
Av Elca
8 jan. 2015 21:28
Gick väldigt fort nu då dom har "gör det själv" foto,fingeravtryck osv
Av Peter_o
8 jan. 2015 23:14
Citerat från Elca:
Men det förutsätter att man åkt till USA med samma pass tidigare. Fast det går kanske fortare i 'förstagångskön' också?

/PeterO
8 jan. 2015 23:49
Citerat från Elca:
Perfekt att de infört maskinerna på LAX!

Här står mer om detta http://www.lawa.org/newsContent.aspx?ID=1914 verkar som man rustar upp hela LAX för övrigt... Det bör ju korta ner tiden med 40 maskiner!

Läste inte allt men det verkar som dessa maskiner tar alla med ESTA som de som skulle införas i Orlando (som diskuterades häromdan). Förmodligen ska man ha detta på fler flygplatser, förhoppningsvis alla!