"Halvknäppa" saker jag gör på varje resa

30 mars 2009 18:53
Visningar: 456
Alltså, jag har några "Halvknäppa" saker jag alltid gör på varje resa. Jag fotograferar alltid el- och telefonstolpar, ingen aning om varför, men det har bara blivit så, dessa kan var väldigt spännande. Jag försöker alltid skaffa en registreringsskylt från en bil, att ta med hem för att pryda väggen i fikarummet på jobbet, kan i bland vara lite knepigt att förklara - jag har fått en del huvudskakningar på bilskotar runt om i världen. Finns det ett " Hard Rock Café" på resmålet så besöker vi alltid det.
Jag kan ju inte låta bli att undra vad ni andra har för liknande saker ni har för er på era resor... för jag är väl inte ensam om att
ha lite tokigheter för mig..? ;)
31 mars 2009 05:59
Jag fotograferar bilskyltar, och vi "samlar" på att varit på McDonalds. Vi har en "typisk" kylskåpsmagnet från vart ställe, (hmm)
Av Nickeb
31 mars 2009 08:13
Citerat från stephan_h:
Finns det ett " Hard Rock Café" på resmålet så besöker vi alltid det.
Snälla, säj inte att du köper en t-shirt på varje ställe oxå för då snackar vi inte halvknäppt längre.......

Just Mc, TGF, Hard Rock osv. är väl just dom ställena jag försöker undvika, kanske lite halvknäppt det med.
Av Fuzzy
6 apr. 2009 19:14
Jag fotograferar av någon anledning vattenledningar, varmvattenberedare o.dyl. något jag tagit över efter min far som gjorde det...ser ofta väldigt annorlunda ut i andra länder.
Av Svampa
6 apr. 2009 21:02
I´m in,,,
Telefonledningar vid husknutar där hullerombuller-röra ofta råder...
Dörrlås/vred, husknutar
...och håll i er - takutskäft
Varför?
Därför.
Av Late
8 apr. 2009 12:39
Frugan fotograferar alla konstiga skyltar typ: Varning för björn, sniglar ankor m.m.
8 apr. 2009 13:44
Hard Rock Café är ett måste för mig och SJÄLVKLART köper jag en t-shirt när jag ändå är där....
Kylspåksmagneter från olika destinationer pryder även mitt kylskåp.

Hälsn. Ellismellis
8 apr. 2009 14:02
Hej!
Själv brukar jag alltid köpa med mig vykort från alla ställen jag besöker som jag sedan sparar. En souvenir t-shirt är också ett stort måste för mig om jag aldrig har varit på platsen tidigare. Hard Rock Café brukar jag endast besöka om jag är på ett resmål längre bort, delvis utanför Europa. Självklart passar jag då på att köpa en t-shirt även där ifrån :-) Souvenirer är helt enkelt min grej och det kan bli en hel del nyckelringar, ministatyetter, kylskåpsmagneter osv. när jag kommer hem från en utlandsvistelse.
Av Lotz
8 apr. 2009 23:55
Jag fotograferar alltid bibliotek, men det har sin forklaring i att jag ar bibliotekarie. A andra sidan har jag aldrig traffat nagra andra bibliotekarier som gor det...
9 apr. 2009 00:25
Dörrar... helt såld på enländena... har fotat den hemma också..
Av Anjou
9 apr. 2009 19:45
Hej Stephan, själv brukar jag alltid kolla efter "ovanliga" stenar. Det blir ett och annat kilo med på hemresan. Har alltid varit tokig i sten. När andra bär bort, fraktar jag hem :-) Har släpat en jättestor tung tvådelad sten med mig från en fjälltopp,(tvinga gubben bära ena halvan) den va så fin, såg ut som ett hjärta när man satte ihop det. Hemma har jag trätt stenar på ett rep, varje sten är ett minne från en plats från olika resor. Har skålar med stenar från olika platser, det började med sand som jag sparade i små flaskor och skrev namnet på platsen jag fyllt flaskan på. Jag brukar även ibland ta med pinnar som är lite speciella, torkade blad eller frön. Annars fotar jag väl som alla andra turister
10 apr. 2009 10:50 (redigerad)
Jag tar alltid med ett par små, vackra eller säregna stenar. De brukar först få ligga i ett köksfönster. Efter ett tag slänger jag ut dem i grusgången, där ser jag dem utan att alls minnas varifrån de kom.

På Etna fick jag för mig att släpa hem en större lavaklump. Jag tog den i ryggsäcken och blev naturligtvis stoppad i säkerhetskontrollen, där jag skulle avtvingas klumpen. Men ens förvandlades denna klump till en dyrgrip och jag rusade tillbaka. Vi var sena och incheckningsdisken hade hunnit stängas. Det gjorde att klumpen steg ytterligare i värde. Jag lyckades till slut förmå tjänstemannen att ta med min ryggsäck inklusive dyrgrip utan bagagetag och dito kvitto. Och klumpen med ryggsäck anlände tillsammans med övrigt bagage.

På sommaren grodde ett frö som satt inkilat i springorna och det kom upp en liten växt. Lavaklumpen är sällsynt ful, den liknar nog mest en jättelik hundlort. Min bättre hälft försöker med jämna mellanrum skicka med den bland sopor eller annat avfall, men de tappra försöken har hittills inte undgått mitt vakande öga.
Av Mpc
10 apr. 2009 12:16
tar bilder på bakgårdar
10 apr. 2009 16:30
Citerat från farbror_frej:

På sommaren grodde ett frö som satt inkilat i springorna och det kom upp en liten växt. Lavaklumpen är sällsynt ful, den liknar nog mest en jättelik hundlort. Min bättre hälft försöker med jämna mellanrum skicka med den bland sopor eller annat avfall, men de tappra försöken har hittills inte undgått mitt vakande öga.
Du får väl hota bättre häflten med att denna fina lillla växt kanske är sällsynt aggresiv i vår natur, och därför inte lämplig att släppa ifrån sig.
10 apr. 2009 17:23
Citerat från busylizzy:

Du får väl hota bättre häflten med att denna fina lillla växt kanske är sällsynt aggresiv i vår natur, och därför inte lämplig att släppa ifrån sig.
Den fick inte den ömsinta vård som krävdes och överlevde tyvärr inte många veckor. Du har inga andra, litet mer hållbara argument så att klumpen kan finna nåd inför oblida ögon?
Av Visial
10 apr. 2009 18:15
V brukar träffa på Sveriges ambassader utomlands, och då blir det att man tar ett kort, för att det är lite småkul =)
Av Ronnyk
10 apr. 2009 18:41
Ja, det är alltid latjoo.
10 apr. 2009 19:13

Den fick inte den ömsinta vård som krävdes och överlevde tyvärr inte många veckor. Du har inga andra, litet mer hållbara argument så att klumpen kan finna nåd inför oblida ögon?
Min far 85+ kör med konsttricket - det är ett konstverk som om man tittar från ett speciellt håll på kan ge fantastiska intryck. Samtliga vänner och bekanta svär att de sett just detta (mutade givetvis) och då endast modern ännu inte har lyckats titta från exakt rätt vinkel måste stenen bli kvar så hon skall kunna skåda underverket även hon. Det är alltså av ren omtanke som steneländet står kvar. Numera dessutom på 1/2 meterhög stenpedistal så man inte skall undgå den när man stapplar in i trädgården.

Lycka till!
Av Anns
10 apr. 2009 20:48
Jag har fått för mig och ta kort på maten, ölglas , vin frukt ja allt man kan äta. De brukar tycka jag är pinsam när jag tar upp kameran innan jag ska äta hahahha
10 apr. 2009 22:45
Kul att läsa vad ni gör... och skönt att fler gör knäppheter... och jag köper också en T-shirt på HRC.
Vad gäller nummerskyltarna så en av de bättre epsioderna hände i Indien.. vi försökte köpa en nummerskylt
av en taxichaufför.. men han var stenhård, det gick absolut inte - han skulle få böter om han körde utan skylt -
han erbjöd sig att ordna en nästa dag - men det hade kommit så långt att det hela blivit en grej, vi skulle köpa
hans skylt - efter 20 minuters köpslående gav han upp - vi skulle få köpa skylten - priset var nog mer än han körde in på en hel dag.
Nåväl, han går till bakluckan och plockar fram en skruvmejsel, går fram till skylten på fronten på bilen - vänder sig om och skruvar
av skylten på bilen som står framför honom i taxikön..................
12 apr. 2009 11:43
Citerat från stephan_h:
Kul att läsa vad ni gör... och skönt att fler gör knäppheter... och jag köper också en T-shirt på HRC.
Vad gäller nummerskyltarna så en av de bättre epsioderna hände i Indien.. vi försökte köpa en nummerskylt
av en taxichaufför.. men han var stenhård, det gick absolut inte - han skulle få böter om han körde utan skylt -
han erbjöd sig att ordna en nästa dag - men det hade kommit så långt att det hela blivit en grej, vi skulle köpa
hans skylt - efter 20 minuters köpslående gav han upp - vi skulle få köpa skylten - priset var nog mer än han körde in på en hel dag.
Nåväl, han går till bakluckan och plockar fram en skruvmejsel, går fram till skylten på fronten på bilen - vänder sig om och skruvar
av skylten på bilen som står framför honom i taxikön..................
haha, d va no d bästa ja hört xD jaa-a, indien, kanske lite speciellt..? :D
Av Reh
12 apr. 2009 17:19
Jag tar gärna bilder på varje stads och/eller lands polisbilar.
12 apr. 2009 19:45
Jag fotar brevlådor, kan vara en yrkesskada. Ölglaset innan jag tömmer det. Hotellrummet eller lägenheten, samt en termometer, när det är som varmast på dagen samt levande statyer, som försöker att tjäna pengar på att göra ingenting, fast det kan nog vara nog så jobbigt. Anders.
12 apr. 2009 22:54
Halvknäppa eller helknäppa saker kan ju diskuteras men ett av mina intressen och minnen från resorna är att samla på fröer som jag sedan försöker att driva upp hemma och har faktiskt med stor glädje lyckats få många till atyt gro upp, ett par av växterna är nu två meter höga. Det skulle bara vara roligt att oxå veta vad växterna heter men det har jag inte lyckats få reda på trots efterforskningar
Av Holst
12 apr. 2009 22:59
Jag köper med mej vitpeppar hem och fotograferar kyrkogårdar!
Av Anis
13 apr. 2009 14:07
Jag samlar på stenar som är typiska från den del av världen varifrån de kommer, t.ex. en vitgrå sten från Fårö, en gul och rödrandig från Petra, en marmorvit sten från Aten o.s.v. Sedan lägger jag in dem i ett pappar och skriver varifrån den kommer och från vilket datum. Jag lägger ner dem i en burk och glömmer bort dem, men någon trist dag då och då tar jag fram dem och minns resan och trakten. När jag blir pensionär ska jag göra ett slags skåp med min stensamling, tror jag.
Av Sofieja
15 apr. 2009 15:22
Vet inte om min vana är så där halvknäpp, men jag försöker alltid få med mig en kortlek hem från varje ställe som vi besöker.

Det halvknäppa med det är kanske att jag inte ens spelar kort :-)
Av Zahide
15 apr. 2009 16:06
Citerat från sofieja:
Vet inte om min vana är så där halvknäpp, men jag försöker alltid få med mig en kortlek hem från varje ställe som vi besöker.

Det halvknäppa med det är kanske att jag inte ens spelar kort :-)
Det är lite samma med mig.

Jag köper en tändare från nästan varje resa fastän jag inte röker. Men det är något som sitter i sedan förr.

Nuförtiden har jag också börjat köpa pennor, ( om jag hittar någon fin och ovanlig ).