Giftemål

28 feb. 2020 05:32
Visningar: 259
Hej 😀

Funkar det att gifta sig med sin amerikanska kille om man befinner sig i usa på esta men man åker hem till sverige som vanligt efter 90 dagar (då som gift :) Sen väl hemma i sverige påbörja processen för ir1/cr1 visa (rätta mig om jag har fel typ av visum) Jag är väl mer orolig att dem skulle neka min ansökan då man väl egentligen inte får gifta sig på esta men o andra sidan åker jag ju faktiskt hem till Sverige igen. Någon som har korrekt info om detta alt. Gjort det själv? Hoppas jag inte är otydlig i min text. Såå tacksam för svar 😀
28 feb. 2020 09:23 (redigerad)
Det är fullt tillåtet att göra så som du beskriver. Jag gjorde exakt så själv.

Man får absolut gifta sig på ESTA. Det gör mängder av turister hela tiden. Man för också gifta sig med en amerikansk medborgare på ESTA, bara man åker hem igen och ansöker om IR1/CR1-visum.

Det man inte får göra är att planera giftermålet i förväg, resa till USA på ESTA och sedan stanna kvar genom att ändra status (söka green card) på plats. Då har man brutit mot villkoren för ESTA, som är till för besök. Undantaget är om man råkar bli kär i någon när man är på besök på ESTA och sedan gifter sig, då kan man faktiskt ansöka om green card, men man får räkna med hårdare granskning.

Men din plan är helt och hållet enligt reglerna.
28 feb. 2020 09:30
Och du kan sedan fortsätta resa till USA på (helst korta!) besök på ESTA under tiden som visumet handläggs.
28 feb. 2020 18:45
Tack så mycket för svar. Tänkte själv fråga om det är möjligt att resa på esta under processen, jag måste ansöka om nytt esta dock isåfall, är det ok? Har fått olika info om man får resa ellet inte. Vissa säger nej och andra menar att det inte är några problem.
28 feb. 2020 19:09 (redigerad)
Har du ett giltigt ESTA kan du resa på det. Annars ansöker du om nytt. ESTA är ju inget visum så det påverkas inte av att du har en aktiv visumansökan.

Det är inga problem att resa under tiden. Det är en myt att man inte kan göra det. Men håll resorna korta, så minskar du risken för något strul. Säg som det är om de frågar.