Gdansk-området

9 juli 2011 12:30
Visningar: 1322
Hej,

Vi planerar besöka Gdansk nu i augusti. Vi är två personer som helt enkelt är intresserade av att få uppleva Polen. Vad kan ni rekommendera att vi besöker under vår 3 dagars besök i Gdansk ?
Mvh,
Viktor
9 juli 2011 12:59
Hej Viktor,

3 dagar är lite för kort period för att kunna uppleva Gdansk eftersom Gdansk-området består av 3 städer med 3 helt olika karaktärer. Gdansk är en gammal Hansastad med mysiga medeltidsgator och kyrkor, Sopot är en badkurortsstad med berömda promenadstråkar, träpiren, rikt nattliv, kritvita badstränder m.m. och Gdynia är en relativt modern stad med modernistisk arkitektur och fanastiska utsikter över havet.
För varje gång som jag åker dit försöker jag tillbringa minst två dagar i en av städerna. På så sätt hinner jag uppleva varje stad med mer insikt och förståelse av den polska kulturen.

Har du fler mer konkreta frågor kontakta mig gärna.
Mvh,
Thomas
Av Carro80
9 juli 2011 20:32
Hej! Vi besöker Gdansk området frekvent och trivs där. Som jag förstår är era planer att bara uppleva Gdansk och då kan jag rekommendera Dluga för upplevelsen av de vackra husen, ett besök vid kanalen för god mat och dricka samt vacker utsikt och museet Road to Freedom som bland annat berättar om Polens väg ur kommunismen. Är ni intresserade av shopping, besök varuhuset Madison eller ta en taxi till shoppingcentrat Baltycka en liten bit utanför stan. Det finns även en känd outlet som också är på taxiavstånd, men som jag tyvärr inte minns vad den heter. Fråga dig fram. Ett besök på den speciella restaurangen Gdanska kan rekommenderas (välj gärna ankan), här serveras otroligt god mat i en högtidlig miljö fast till lite dyrare pris än i övriga Polen. Wolne Miasto är ett bra, hyggligt billigt centralt boende. Frukosten är dock sådär.