Fuerteventura

Av Bettan1
19 okt. 2009 13:55
Visningar: 12954
Är det någon som kan råda mig till att åka eller avråda mig att inte åka till Fuerteventura.
Gillar sol och bad men blir tveksam när jag ofta läser att det alltid blåser där. Vilket ställe där
är bäst???
19 okt. 2009 15:00
Hej! vi var på Fuerteventura en vår och jag kommer inte ihåg att det blåste särskilt mycket där. Vi var alltså i Jandiaomräådet i söder. Men vi gillade det inte speciellt mycket, för det var inte så mycket att se. Det var bara en stor genomfartsgata och visserligen en LÅNG fin badstrand. Man kunde visst vara nakenbadare där också. Det provade inte vi därmot.

Det finns en "stad" i närheten, som heter Morro Jable (ursäkta eventuell felstavning). Där åt vi fantastiskt fin mat och även i själva Jandia, där vi bodde. Maten var både god, stor, billig och smakade gott. Vi kunde inte klaga på den. Men vi tyckte synd om de lokala krögarna, för de var tvungna att konkurrera med All Inclusivehotellen.

Men vi reser inte dit igen. Våra vänner har varit på den norra sidan och tyckte att det var bra där, men för blåsigt.

Gilla
19 okt. 2009 15:12
Jag avråder. Det är blåsigt och därför surfarnas paradis. Bodde i Corralejo och varken stället eller ön har något att ge. Om man inte ligger på havsytan, vill säga...
Av Romaren
19 okt. 2009 19:07
För 15 år sedan, var detta ett stort sandslott, med orörda stränder, vansinnigt härliga stränder i Jandia. Man kunde gå en hel dag och inte träffa på mer än en handfull personer. Nu är det hotell överallt, där det var berg förut, och massa rest. och shoppingställen. Var där igen för 3 år sedan, oerhörd besvikelse. Sanddynerna var borta ! Återstår stora plana sandstränder, med nakna tyskar överallt !!! De ligger överallt med sina vindskydd. Kan blåsa ganska friskt nu i nov. , vi var där i nov. -06, då kunde inte vi vara på stranden, sanden yrde omkring oss. Kyliga kvällar, sa tag med tröja.....
Hyrde bil och körde omkring, drog till Corralejo mkt. bättre än Jandia., mindre ort, mysig strandpromenad, och sanddynerna var kvar däruppe.
Av Bettan1
30 okt. 2009 21:24
tack snälla ni som svarade på min förfrågan. känns ju inte precis som om jag har lust att åka dit.
1 nov. 2009 09:31
Hej
Vi har varit i Corrajeho(november 2008) och jag upplevde det bra.
Det var så varmt (över 30 grader) och det var var positivt med blåsten.
Orörda stränder -det beror på vad man vill ta ut från semestern.
Ska man ha lungt och vila sig från dagens stress då får man åka dit.
Ön är inte så exploaterar som tex. Cran Canaria.
Av Ketil
16 nov. 2009 09:55
Hei
Vi åkte til Fuerteventura i januar i år, nærmere bestemt Jandia.
Bodde et lite stykke på utsiden av Moro jable.Stille og rolig med flott atmosfære.
Nydelige strender og nesten ikke vind, kjempefint for naturister.
Har hørt at det blåser bra på høsten.
Vi skal dit i sluten av januar neste år også.
Anbefales.
16 nov. 2009 13:29
Avråda eller råda? Ja, lite beror det på vad man vill göra på sin semester. Vill man ha hålligång och nattklubbar, fullt med folk på badstränderna, då är det ju Gran Canaria PDI eller Putte som gäller.

Vill man ha lugn o ro och bada på milslånga stränder ensam, ja då är det Fuerte som gäller.

För oss 60+ blir det 6:e gången vi åker till Fuerte/Corralejo. Corralejo en liten underbar stad med småbutiker o trevliga restauranter. Inga inkastare o lugnt.
Jandia/MorroJable vill vi inte bo i. Är lite som PDI bara en massa hotell o barer.

Vi har de sista 5-åren varit nere ifrån november-januari, och förra året var det sämsta väder vi varit med om. Alla kanarieöarna var mycket kalla i november-december förra året.

I år sticker vi 1 vecka (på fredag) till Lanzarote för att uppvakta/bröllop, och naturligtvis bada o sola. Sen i mitten av december blir det Corralejo/Fuerteventura igen.

Blåsten har vi aldrig varit besvärad av, skönt med lite vind när det är stekhett.
Lycka till vad du än väljer/
12 dec. 2009 13:29
Smaken är som baken personligen tycker jag fuerteventura är en hit och att ön inte skulle ha nåt att ge är väl att ta i men jag orkar ju inte ligga på playan utan när jag är vid havet badar jag 80% av tiden och i övrigt ligger jag i poolen eller är ute på promenad/utflykt så mig passar ön perfekt och jag trivs alldeles utmärkt med att det var mindre turister här än på Gran canaria,

fuerteventura är större till ytan än gran canaria men har bara 1/11 del av gran canarias lokalbefolkning och turismen ungefär motsvarande mindre i storlek också, visst inget fel på gc. men inte gör det ont om det är litet mindre turister att brottas med om det inte är först och fämst party man söker.
mvh. Bosse.