Franska atlantkusten - bra eller inte?

Av Koritzi
3 juli 2018 22:11
Visningar: 618
Hej,
Jag och sambon brukar bila varje sommar. Vi gillar mat och vin och jag gillar top notch stränder, vilket jag tycker kan vara knepigt i Frankrike - Grekand och Kroatien har bättre bad i mitt tycke. Vi har bilat till Italien, Kroatien och Österrike tidigare år och älskar dramatiska alpvägar men även exempelvis toscana odlade landskap.

Nu är planen att upptäcka franska atlantkusten nästan hela vägen till spanska gränsen. Sambon vill sedan förbi Lyon och upp igen via Alsace. Jag undrar nu vad jag kan vänta mig vädermässigt av atlantkusten. Av någon anledning har jag bilden av att den är kall blåsig grå och oförutsägbar. Jag vill ha sommar! Hittar jag det längs den sträckan, kusten alltså? Jag vill ha vackra imponerande vyer och har såklart franska rivieran och Amalfi som förebilder. Kommer jag bli besviken eller har denna kust sin skönhet och dramatik också? Jag vill klä mig i svala klänningar och somriga kilklackar av kork, gärna ligga under ett parasoll och sippa på en drink. Finns det något motsvarande de blå lavendelfälten i Provence? Är havet grumligt och mörkt eller inbjudande klart? Fy tusan vad jag låter skeptisk men snälla sälj in denna kust till mig innan jag styr om skutan till Toscana eller rivieran.

Jag är inte helsåld på Frankrike vilket kanske märks men går med på detta då sambon vill upptäcka något nytt. Är bara rädd att det blir moln, blåst och iskalla snabbdopp i havet samt gråa vyer. Vet inte vart jag fått denna bild....Möjligen historieböckernas kapitel om Dagen D haha.
Som det ser ut nu är det enda jag ser fram emot att besöka Mont Saint Michel samt Dune du Pilat. Har läst allt som finns på internet och studerat varenda bild. Finns det hopp för mig? Sugen på skaldjur är jag också.
8 juli 2018 17:57
Hej,

Jag ska försöka svara på dina frågor, men det skulle underlätta att veta när ni tänker åka? Vilken del av sommaren alltså?

Franska Atlantkusten är fantastisk, det finns så mycket att se och göra, och en massa pärlor att upptäcka. Med det sagt så är det ju också en ganska lång sträcka och därmed så skiljer sig både klimat och landskap åt under sträckan.

Jag bor delvis mellan Bordeaux och La Rochelle, och jag vill säga att vi oftast har ett väldigt behagligt sommarklimat, även om det de senaste åren har förekommit dagar och till och med veckor under sommaren som har varit mer grå än soliga, och förra sommaren regnade det en hel del i Juli. Det stämmer att det kan vara en hel del vind längs med Atlantkusten, men det brukar oftast vara skönt, särskilt under de riktigt varma dagarna.

Jag har inte själv varit i Amalfi, men väl Franska rivieran, och jag vill nog påstå att om du har denna som förebild så finns en risk att du blir besviken. Nog för att Atlantkusten har minst lika fina landskap som du kan finna på rivieran, men det är mindre klippigt, och mer långsträckta vyer med fantastiska blomster och vingårdar, förstås varierat med stränder och sand, men det skiljer sig en del från rivieran om du frågar mig.

Det finns många ställen att stanna till på för att sippa drinkar och ligga under ett parasol, fördelen är att de flesta ställen är långt mindre exploaterade än många ställen på rivieran. Ett tips är Royan, en sommarpärla perfekt för just drinkar och bad.

Vad gäller lavendelfält så skulle jag säga att hos oss på Atlantkusten är det mer solrosfälten som är riktigt spektakulära under sommaren, men förstås så är alla vingårdar och slott också vackra med all blomsterprakt. Det finns otroligt många slott med vackra trädgårdar att besöka, särskilt i Charente-Maritime.

Havet kan vara både mörkt och fyllt av höga vågor, men du hittar också klart och inbjudande, allt beroende på var du befinner dig.

Jag tror inte att du kommer bli besviken, men ett tips är att söka upp pärlorna i förväg så att ni inte missar dem. Vill du ha tips på några så hojta till.

Och gillar du skaldjur så finns inget bättre ställe att avnjuta dessa på än just här. :) Dessutom så är det ju inte fy skam med alla underbara viner från regionen.

Lycka till och som sagt, säg till om du vill ha tips på några av mina favoritställen.