Frågor Maui - boende, road to hana
Hej
Hoppas någon kan svara på mina frågor.
Ska till Maui en vecka och har googlat men behöver lite råd.
Har tänkt bo först några dagar på banana bungalow hostel då de anordnar road to hana-turer men det verkar ligga på östra sidan och vi är intresserade av västra. 🤔
Har hört att Kaanapali Beach är bra ( eller har ni tips om någon annan strand?)
Det vill göra är : ( förutom slappa på paradisstränder)
-Snorkla i molokini kratern
-Åka road to hana och stanna och bla bada i vattenfall
- vara med om en LUAU
( något annat vi absolut ej får missa)
1. Vart skulle ni rekommendera att man bor om man vill göra ovanstående ?
2. Tips på boende med närhet strand och även ngt form av centrum i Kaanapali ( eller ska vi välja någon närliggande strand? Gärna tips på boende där med)
Tusen tack i förhand !
Hoppas någon kan svara på mina frågor.
Ska till Maui en vecka och har googlat men behöver lite råd.
Har tänkt bo först några dagar på banana bungalow hostel då de anordnar road to hana-turer men det verkar ligga på östra sidan och vi är intresserade av västra. 🤔
Har hört att Kaanapali Beach är bra ( eller har ni tips om någon annan strand?)
Det vill göra är : ( förutom slappa på paradisstränder)
-Snorkla i molokini kratern
-Åka road to hana och stanna och bla bada i vattenfall
- vara med om en LUAU
( något annat vi absolut ej får missa)
1. Vart skulle ni rekommendera att man bor om man vill göra ovanstående ?
2. Tips på boende med närhet strand och även ngt form av centrum i Kaanapali ( eller ska vi välja någon närliggande strand? Gärna tips på boende där med)
Tusen tack i förhand !
Den "Svenske" legndariske lygaren Charles Lindberg ligger begravd på Maui, strax bortom de 7 poolerna i slutet på utflykten till Hana. Passa på att bese graven och kyrkan som hör till ...
Förstår inte din kommentar ang. "östra vs. västra sidan". Banana Bungalows ligger i Kahului, d.v.s, centrala Maui. Ka'anapali ligger på västra sidan och Hana östra sidan.
Det absolut bästa sättet att uppleva "The road to Hana" är att hyra en bil och själv köra dit. Stanna när du vill och var du vill och inte vara beroende av andra. Njut av en fin lunch i intressanta Tava'asa Hotel. Och kör sen c:a 10 miles (16 km) förbi Hana till Haleakala Nationala Park och hajka upp 2 miles på Pipiwai Trail (genom en enorm bambu skog) till Waimoku Waterfall. Massor med stränder när ni kör.
En annan fantastisk väg är Highway 340, nordväst upp längs kusten från Kahului. Inte lika känd som "The road to Hana" men med makalös natur. (Och definitivt med egen bil).
Vill ni stora hotell etc. så är Ka'anapali perfekt, men vill ni ha en mera "relaxed experience" skulle jag rekommendera en Airbnb runt Paia eller Haiku, som är 2 små trevliga samhällen med många trevliga restauranger. För ett par år sedan bodde vi på "Lilikoi Retreat" som vi tyckte var toppen. Andra våningen (gott om plats) på ett privat hem.
Utflykt till Molokini och an luau ordnar du lättast på plats.
Rent allmänt tycker jag att ett Maui besök utan att ha tillgång till egen bil blir enormt knepigt eftersom man blir helt beroende av andra att ta sig runt.
Det absolut bästa sättet att uppleva "The road to Hana" är att hyra en bil och själv köra dit. Stanna när du vill och var du vill och inte vara beroende av andra. Njut av en fin lunch i intressanta Tava'asa Hotel. Och kör sen c:a 10 miles (16 km) förbi Hana till Haleakala Nationala Park och hajka upp 2 miles på Pipiwai Trail (genom en enorm bambu skog) till Waimoku Waterfall. Massor med stränder när ni kör.
En annan fantastisk väg är Highway 340, nordväst upp längs kusten från Kahului. Inte lika känd som "The road to Hana" men med makalös natur. (Och definitivt med egen bil).
Vill ni stora hotell etc. så är Ka'anapali perfekt, men vill ni ha en mera "relaxed experience" skulle jag rekommendera en Airbnb runt Paia eller Haiku, som är 2 små trevliga samhällen med många trevliga restauranger. För ett par år sedan bodde vi på "Lilikoi Retreat" som vi tyckte var toppen. Andra våningen (gott om plats) på ett privat hem.
Utflykt till Molokini och an luau ordnar du lättast på plats.
Rent allmänt tycker jag att ett Maui besök utan att ha tillgång till egen bil blir enormt knepigt eftersom man blir helt beroende av andra att ta sig runt.
Jag bodde också på Banana Bungalow för att kunna åka på deras utflykter (15 år sedan dock). Det gick alldeles utmärkt och man fick se en massa.
Jag backpackade själv och ville inte hyra bil.
Men om du vill bo vid stranden så hyr en bil.
Jag backpackade själv och ville inte hyra bil.
Men om du vill bo vid stranden så hyr en bil.