Fråga om flygplanssäten och "planlösningar"
Vet att många är intresserade av olika flygplansmodeller, hur planlösningarna ser ut i respektive modell osv.
Själv är jag tyvärr helt oinsatt i dessa frågor, men hoppas att kanske någon har svar på de saker jag funderat på på sistone.
"Förr" på långflygningar var det enligt min erfarenhet alltid 2+4+2 i planlösning.
Dvs fram till 2013 någon gång. Men sedan några år tillbaka har vi alltid hamnat på plan med 3+3+3.
Känns även som att sätena är något smalare nu?
Jag tycker att det innebär en så pass stor komfortsänkning att jag skulle kunna tänka mig att boka flyget nästa gång utefter om det finns bolag som fortfarande har de där åtråvärda 2-sätena vid fönstret.
Har idag tex precis klivit av en 10timmar lång flygning från Hong Kong där jag satt ihopträngd bredvid en okänd man som svällde över på mitt säte så pass att jag fick sitta snett hela resan...
Så min fråga är alltså, stämmer det att man gått från 2-4-2 till 3-3-3 eller är det jag som lyckats pricka in andra bolag än tidigare?
Vilka bolag har i så fall 2-4-2 och hur hittar jag igen dem när jag bokar?
Själv är jag tyvärr helt oinsatt i dessa frågor, men hoppas att kanske någon har svar på de saker jag funderat på på sistone.
"Förr" på långflygningar var det enligt min erfarenhet alltid 2+4+2 i planlösning.
Dvs fram till 2013 någon gång. Men sedan några år tillbaka har vi alltid hamnat på plan med 3+3+3.
Känns även som att sätena är något smalare nu?
Jag tycker att det innebär en så pass stor komfortsänkning att jag skulle kunna tänka mig att boka flyget nästa gång utefter om det finns bolag som fortfarande har de där åtråvärda 2-sätena vid fönstret.
Har idag tex precis klivit av en 10timmar lång flygning från Hong Kong där jag satt ihopträngd bredvid en okänd man som svällde över på mitt säte så pass att jag fick sitta snett hela resan...
Så min fråga är alltså, stämmer det att man gått från 2-4-2 till 3-3-3 eller är det jag som lyckats pricka in andra bolag än tidigare?
Vilka bolag har i så fall 2-4-2 och hur hittar jag igen dem när jag bokar?
Emirates (osäker på om fler bolag kör dessa) ombyggda a380 kör 2-4-2 på övervåningens ekonomiplatser. På de ombyggda så har det tagit bort 1a klass till förmån för fler ekonomiplatser om jag minns rätt. Vi satt på övervåningen nyligen och det var väldigt bra!
Största påverkan på säteskonfigurationen beror mer på flygplanstyp än på bolag.
Dom nya planen (dreamliner o Airbus 350) har 3+3+3 medan tex Airbus 330 o 340 har 2+4+2. Även A380 har 2+4+2 på ovanvåningen. Av äldre modeller har Boing 777 3+3+3 och 757 3+3.
Men du har rätt att 2+4+2 är en bättre lösning komfortmässigt men flygbolagen vill ju trycka in maximalt med passagerare.
Vad vi brukar göra om vi åker 2 pers i en 3-rad är att vi bokar dom två yttersätena och oftast så kommer ingen o sätter sig mellan oss.
Åker vi 2-4 pers så brukar vi boka säten på var sida om gången.
Seatguru kollar vi alltid innan vi bokar för att ha koll på sätena och många bolag kan man se vilka säten som är lediga innan man bekräftar bokningen.
Dom nya planen (dreamliner o Airbus 350) har 3+3+3 medan tex Airbus 330 o 340 har 2+4+2. Även A380 har 2+4+2 på ovanvåningen. Av äldre modeller har Boing 777 3+3+3 och 757 3+3.
Men du har rätt att 2+4+2 är en bättre lösning komfortmässigt men flygbolagen vill ju trycka in maximalt med passagerare.
Vad vi brukar göra om vi åker 2 pers i en 3-rad är att vi bokar dom två yttersätena och oftast så kommer ingen o sätter sig mellan oss.
Åker vi 2-4 pers så brukar vi boka säten på var sida om gången.
Seatguru kollar vi alltid innan vi bokar för att ha koll på sätena och många bolag kan man se vilka säten som är lediga innan man bekräftar bokningen.
Birgere har helt rätt - det beror i första hand på flygplanstypen eftersom kabin bredden varierar mellan olika typer, men olika flygbolag kan ju också ha olika kabin inredning.
Kabin bredd för olika "widebodies":
A340 5.28 m.
A350 5.61 m.
A380 6.54 main cabin, 5.80 upper cabin
B747 6.10 m.
B767 4.72 m.
B777 5.86 m.
B787 5.49 m.
Lätt att se att det går att klämma in fler säten på vissa av typerna.
Kabin bredd för olika "widebodies":
A340 5.28 m.
A350 5.61 m.
A380 6.54 main cabin, 5.80 upper cabin
B747 6.10 m.
B767 4.72 m.
B777 5.86 m.
B787 5.49 m.
Lätt att se att det går att klämma in fler säten på vissa av typerna.
Tack för svar.
Jo med bolag menade jag mer vilka bolag har gott om 2-4-2 plan i sin flotta?
Qatar har jag flugit 12 flighter med de senaste åren och alltid hamnat på 3-3-3, så då tänker jag att de kanske inte har några 2-4-2 alls i flottan? I så fall går de kanske bort i framtiden.
Det var ju smart att boka med tomt säte i mellan.
Ska börja kolla seatguru.
Jo med bolag menade jag mer vilka bolag har gott om 2-4-2 plan i sin flotta?
Qatar har jag flugit 12 flighter med de senaste åren och alltid hamnat på 3-3-3, så då tänker jag att de kanske inte har några 2-4-2 alls i flottan? I så fall går de kanske bort i framtiden.
Det var ju smart att boka med tomt säte i mellan.
Ska börja kolla seatguru.
Här följer fullständig genomgång av alla widebodies och de vanligaste säteskonfigurationerna i economy samt om det är trångt eller (hyfsat) gott om plats i relation till varandra. Birgere skrev ju det mesta i klartext men här kommer det lite mer som en tabell :).
Airbus:
A340 + A330 2+4+2. Hyfsat gott om plats.
A350 3+3+3. Hyfsat gott om plats.
A380 nedervåning 3+4+3. Hyfsat gott om plats och framförallt högt i tak.
A380 övervåning om det finns economy. 2+4+2. Gott om plats och ofta extra förvaringslåda vid fönstersätet.
Boeing:
767 2+3+2. Hyfsat gott om plats
787 (Dreamliner) 3+3+3. Trångt
777 alla varianter, även gamla ibland då de tyvärr ofta ändrat om till 3+4+3. Trångt
747 3+4+3. Hyfsat gott om plats.
Det är alltid upp till flygbolagen hur de vill konfigurera sätesdensiteten men som ni märker sitter man oftare bekvämare i en airbus då bredden på de flygplanen inte ofta tillåter att konfigurera olika mängder säten i bredd.
Utöver seatguru.com som är bra men ibland inte visar helt rätt konfiguration beroende på att flygbolag kan ha flera olika varianter av samma flygplanstyp så rekommenderar jag väldigt starkt sidan www.expertflyer.com. Här kan man söka på exakt avgång och få upp exakt konfiguration OCH även se vilka säten som är bokade. Så man kan se om man har stor chans att få ett tomt flyg eller fullt samt om man redan har en sätesgranne m.m.
Airbus:
A340 + A330 2+4+2. Hyfsat gott om plats.
A350 3+3+3. Hyfsat gott om plats.
A380 nedervåning 3+4+3. Hyfsat gott om plats och framförallt högt i tak.
A380 övervåning om det finns economy. 2+4+2. Gott om plats och ofta extra förvaringslåda vid fönstersätet.
Boeing:
767 2+3+2. Hyfsat gott om plats
787 (Dreamliner) 3+3+3. Trångt
777 alla varianter, även gamla ibland då de tyvärr ofta ändrat om till 3+4+3. Trångt
747 3+4+3. Hyfsat gott om plats.
Det är alltid upp till flygbolagen hur de vill konfigurera sätesdensiteten men som ni märker sitter man oftare bekvämare i en airbus då bredden på de flygplanen inte ofta tillåter att konfigurera olika mängder säten i bredd.
Utöver seatguru.com som är bra men ibland inte visar helt rätt konfiguration beroende på att flygbolag kan ha flera olika varianter av samma flygplanstyp så rekommenderar jag väldigt starkt sidan www.expertflyer.com. Här kan man söka på exakt avgång och få upp exakt konfiguration OCH även se vilka säten som är bokade. Så man kan se om man har stor chans att få ett tomt flyg eller fullt samt om man redan har en sätesgranne m.m.
Citerat från Gunillad:
Tack för svar.
Jo med bolag menade jag mer vilka bolag har gott om 2-4-2 plan i sin flotta?
Qatar har jag flugit 12 flighter med de senaste åren och alltid hamnat på 3-3-3, så då tänker jag att de kanske inte har några 2-4-2 alls i flottan? I så fall går de kanske bort i framtiden.
Det var ju smart att boka med tomt säte i mellan.
Ska börja kolla seatguru.
Dom flesta bolag har ju båda varianterna i sina flottor men om du tar Skandinaviska bolag så har Norwegian enbart 787 och SAS (tills första leveransen av a350) kör A330/340.
Tack för svar.
Jo med bolag menade jag mer vilka bolag har gott om 2-4-2 plan i sin flotta?
Qatar har jag flugit 12 flighter med de senaste åren och alltid hamnat på 3-3-3, så då tänker jag att de kanske inte har några 2-4-2 alls i flottan? I så fall går de kanske bort i framtiden.
Det var ju smart att boka med tomt säte i mellan.
Ska börja kolla seatguru.
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Seatguru är ovärderlig men Birgeres trick att boka med plats emellan ger jag inte mycket för då man nästan alltid tvingas dela familjen med en välbyggd som ska klämma in sig alternativt att man låter densamme ta fönstret och själv slutar i mitten 😩
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Seatguru är ovärderlig men Birgeres trick att boka med plats emellan ger jag inte mycket för då man nästan alltid tvingas dela familjen med en välbyggd som ska klämma in sig alternativt att man låter densamme ta fönstret och själv slutar i mitten 😩
Kan vara lämpligt att veta att bara för att ett säte visas som "tomt" innebär inte att det verkligen är tomt ELLER kommer att vara tomt. Flygbolagen bokar normalt en hel del passagerare som inte får en "assigned seat" förrän vid incheckning. Omöjligt att veta detta.
Citerat från Hawaii:
Kan vara lämpligt att veta att bara för att ett säte visas som "tomt" innebär inte att det verkligen är tomt ELLER kommer att vara tomt. Flygbolagen bokar normalt en hel del passagerare som inte får en "assigned seat" förrän vid incheckning. Omöjligt att veta detta.
Sant, men dom sista sätena som bokas är ensamma mittplatser, bokar man mitt plus gång/fönster kan man vara säker på att någon kommer att sitta på platsen intill. Så man har inget att förlora, i värsta fall så blir det som om man bokat mitt plus fönster/gång då den som kommer med glädje kommer att byta om man erbjuder möjligheten.
Kan vara lämpligt att veta att bara för att ett säte visas som "tomt" innebär inte att det verkligen är tomt ELLER kommer att vara tomt. Flygbolagen bokar normalt en hel del passagerare som inte får en "assigned seat" förrän vid incheckning. Omöjligt att veta detta.
Citerat från Marcus_p:
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Har samma "handikapp", därför så försöker jag alltid säkra upp extra benutrymme även om det kostar extra och tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanligt säte.Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Folk som inte har vårt "handikapp" förstår inte hur obekväm resan är och dom j...na som fäller sina ryggstöd är hänsynslösa och om dom dessutom klagar på att dom får mina knän i ryggen när dom fäller sätet så är det skottpengar på dom.
Men usch nu känner jag mig som en j....l eftersom jag alltid fäller mitt säte när jag försöker sova. Jag har absolut ingen aning om längden på den som sitter bakom mig!!!! Men nu kommer jag alltid att tänka på det... fast menar du att ingen ska fälla sätet då? Jäklar vilka grubblerier jag har nu, vill ju också försöka sova trots en fullkomligt värdelös ond rygg som gör så att flygresan blir jäkligt jobbig trots mina 160 cm.
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Visa merHar samma "handikapp", därför så försöker jag alltid säkra upp extra benutrymme även om det kostar extra och tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanligt säte.
Folk som inte har vårt "handikapp" förstår inte hur obekväm resan är och dom j...na som fäller sina ryggstöd är hänsynslösa och om dom dessutom klagar på att dom får mina knän i ryggen när dom fäller sätet så är det skottpengar på dom.
Att folk vill fälla sätet får man på något sätt ha förståelse för och acceptera det obehag det medför. Att sitta helt fastspjärnad i 10h är en mental prövning som tränar ens sinne. Speciellt kul är det sista 3h när blodtillförseln till benen är noll.Citerat från Marcus_p:
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Visa merHar samma "handikapp", därför så försöker jag alltid säkra upp extra benutrymme även om det kostar extra och tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanligt säte.
Folk som inte har vårt "handikapp" förstår inte hur obekväm resan är och dom j...na som fäller sina ryggstöd är hänsynslösa och om dom dessutom klagar på att dom får mina knän i ryggen när dom fäller sätet så är det skottpengar på dom.
Vad som irriterar mig allra mest vid varje flygning är att man inte gör någon skillnad på passagerare som behöver exitsätena. Inte sällan sitter där 1,45-1,75 långa platinamedlemmar och nästan alltid helt oförstående incheckningspersonal och sedan flygvärdinnor 👎
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Visa merHar samma "handikapp", därför så försöker jag alltid säkra upp extra benutrymme även om det kostar extra och tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanligt säte.
Folk som inte har vårt "handikapp" förstår inte hur obekväm resan är och dom j...na som fäller sina ryggstöd är hänsynslösa och om dom dessutom klagar på att dom får mina knän i ryggen när dom fäller sätet så är det skottpengar på dom.
Visa merAtt folk vill fälla sätet får man på något sätt ha förståelse för och acceptera det obehag det medför. Att sitta helt fastspjärnad i 10h är en mental prövning som tränar ens sinne. Speciellt kul är det sista 3h när blodtillförseln till benen är noll.
Vad som irriterar mig allra mest vid varje flygning är att man inte gör någon skillnad på passagerare som behöver exitsätena. Inte sällan sitter där 1,45-1,75 långa platinamedlemmar och nästan alltid helt oförstående incheckningspersonal och sedan flygvärdinnor 👎
Visst har tanken slagit en att det borde finnas en minimumlängd för att sitta vid exitplatserna. Blir gråtfärdig när jag ser japanska turister som sitter o dinglar med benen vid nödutgångarna.😠😖😡
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Vilket härligt nörderi denna sida kan erbjuda. Fantastiskt 👍
För mig som är prick 2 m lång är det inte en fråga om utan hur obekväm turen kommer att bli.
Visa merHar samma "handikapp", därför så försöker jag alltid säkra upp extra benutrymme även om det kostar extra och tar hellre en mittplats med benutrymme än en vanligt säte.
Folk som inte har vårt "handikapp" förstår inte hur obekväm resan är och dom j...na som fäller sina ryggstöd är hänsynslösa och om dom dessutom klagar på att dom får mina knän i ryggen när dom fäller sätet så är det skottpengar på dom.
Visa merAtt folk vill fälla sätet får man på något sätt ha förståelse för och acceptera det obehag det medför. Att sitta helt fastspjärnad i 10h är en mental prövning som tränar ens sinne. Speciellt kul är det sista 3h när blodtillförseln till benen är noll.
Vad som irriterar mig allra mest vid varje flygning är att man inte gör någon skillnad på passagerare som behöver exitsätena. Inte sällan sitter där 1,45-1,75 långa platinamedlemmar och nästan alltid helt oförstående incheckningspersonal och sedan flygvärdinnor 👎
Känns som om jag bara försvarar mig nu, men undrar lite hur ni vet att det inte finns andra med ett "handikapp" ? fast det kanske inte är lika synligt som "längdhandikappet" Vi kan väl enas om att det inte är någon höjdare för någon att tillbringa 10-12 timmar fastspänd i en för kroppen konstig vinkel som medför mycket smärta även om handikappet är osynligt för medpassagerarna . Vi får väl försöka att vara lite förstående mot varandra. Men jag har full förståelse för att långa vill ha exitsätena för en dräglig resa.
Kom också att tänka på när vi åkte hem för nåt år sedan, framför oss satt en äldre dam vid fönstret, på gångplats satt hennes man, båda runt 80 år. I mittsätet skulle en person i 25 årsåldern sitta, hon frågade mycket snällt om någon av dem ville byta plats med henne så kunde de ju sitta bredvid varandra? Men se nej de ville de inte, så hela resan på 10 timmar satt hon inklämd mellan dem och de satt och skickade saker mellan varandra med hennes hjälp! Hon såg mycket trött ut efter resan.
En annan händelse, när vi åkte hem från Fort L, jag hade fönsterplats, min man satt mitt och på gångplats satt en blind kvinna med ledarhund, denna hund låg och sov på min mans fötter hela resan och min man fick vara personlig assistent och hjälpa denna person med att beställa, betala, och vara behjälplig vid mat och servering, ja ja, så kan det också vara på flygresa. Flygvärdinnorna tyckte det var helt ok...
Kom också att tänka på när vi åkte hem för nåt år sedan, framför oss satt en äldre dam vid fönstret, på gångplats satt hennes man, båda runt 80 år. I mittsätet skulle en person i 25 årsåldern sitta, hon frågade mycket snällt om någon av dem ville byta plats med henne så kunde de ju sitta bredvid varandra? Men se nej de ville de inte, så hela resan på 10 timmar satt hon inklämd mellan dem och de satt och skickade saker mellan varandra med hennes hjälp! Hon såg mycket trött ut efter resan.
En annan händelse, när vi åkte hem från Fort L, jag hade fönsterplats, min man satt mitt och på gångplats satt en blind kvinna med ledarhund, denna hund låg och sov på min mans fötter hela resan och min man fick vara personlig assistent och hjälpa denna person med att beställa, betala, och vara behjälplig vid mat och servering, ja ja, så kan det också vara på flygresa. Flygvärdinnorna tyckte det var helt ok...
Visst kan det finnas medicinska skäl till att man behöver fälla sätet men oftast handlar det om någon form av jag kan så jag ska fälla sätet. Skulle vederbörande få knän i ryggen så klagas det hos flygvärdinnorna som ber oss långbenta stackare att låta bli att ha långa ben och absolut inte heller vinkla ut benen i mittgången för där ska dom dra sina vagnar. På frågan hur problemet ska lösas rycker dom bara på axlarna. Att ha uttråkade barn i fällt säte framför sig som kastar sig bakåt i sätet 2ggr i minuten och det skär som knivar i knäna och föräldrarna har ingen som helst förståelse.
Vägran att fälla upp sätet vid matservering och och och......
Men jag förstår flygbolagen, dom vill ju att vi ska köpa dyrare säten för att lösa problemet och det gör vi nästan alltid om möjligheten finns.
Vägran att fälla upp sätet vid matservering och och och......
Men jag förstår flygbolagen, dom vill ju att vi ska köpa dyrare säten för att lösa problemet och det gör vi nästan alltid om möjligheten finns.
Jag som inte lider av Birgeres "handikapp" ställer mig ganska oförstående till hans resonemang att man inte skulle få fälla sätet för att någon som är lång sitter bakom mig. Vi har alla betalt våra biljetter i vetskapen om förutsättningarna på flygplanet (plus/minus centimetrar) och att då inte få nyttja sätesfunktionen för att någon lång människa sitter bakom låter väldigt märkligt. Man skulle kunna likna det med att gå på bio eller konsert och då har vi som är korta plötsligt ett "handikapp" för att någon som är lång sitter framför oss.
Citerat från Kovis77:
Jag som inte lider av Birgeres "handikapp" ställer mig ganska oförstående till hans resonemang att man inte skulle få fälla sätet för att någon som är lång sitter bakom mig. Vi har alla betalt våra biljetter i vetskapen om förutsättningarna på flygplanet (plus/minus centimetrar) och att då inte få nyttja sätesfunktionen för att någon lång människa sitter bakom låter väldigt märkligt. Man skulle kunna likna det med att gå på bio eller konsert och då har vi som är korta plötsligt ett "handikapp" för att någon som är lång sitter framför oss.
Visst raljerar jag lite ;-) men du glömde jämförelsen med att du sitter i framsätet i din bil och har en långbent passagerare bakom dig. Antar att du kör bak sätet till max och lutar ryggstödet bakåt bara för att du har betalat för bilen. :-)
Jag som inte lider av Birgeres "handikapp" ställer mig ganska oförstående till hans resonemang att man inte skulle få fälla sätet för att någon som är lång sitter bakom mig. Vi har alla betalt våra biljetter i vetskapen om förutsättningarna på flygplanet (plus/minus centimetrar) och att då inte få nyttja sätesfunktionen för att någon lång människa sitter bakom låter väldigt märkligt. Man skulle kunna likna det med att gå på bio eller konsert och då har vi som är korta plötsligt ett "handikapp" för att någon som är lång sitter framför oss.
Allt handlar väl mest om att flygbolagen ska klämma in så många som möjligt på det utrymmet som finns, och så länge vi betalar så får vi nog sitta som packade sillar, med knän i ryggen, ont i ben och skrikande hoppande småbarn.
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Citerat från Dalton17:
Allt handlar väl mest om att flygbolagen ska klämma in så många som möjligt på det utrymmet som finns, och så länge vi betalar så får vi nog sitta som packade sillar, med knän i ryggen, ont i ben och skrikande hoppande småbarn.
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Vi åker igen om två veckor. Hoppas vi får er framför oss 👍
Allt handlar väl mest om att flygbolagen ska klämma in så många som möjligt på det utrymmet som finns, och så länge vi betalar så får vi nog sitta som packade sillar, med knän i ryggen, ont i ben och skrikande hoppande småbarn.
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Citerat från Dalton17:
Allt handlar väl mest om att flygbolagen ska klämma in så många som möjligt på det utrymmet som finns, och så länge vi betalar så får vi nog sitta som packade sillar, med knän i ryggen, ont i ben och skrikande hoppande småbarn.
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Nu ska du inte få hybris bara för detta :-)Allt handlar väl mest om att flygbolagen ska klämma in så många som möjligt på det utrymmet som finns, och så länge vi betalar så får vi nog sitta som packade sillar, med knän i ryggen, ont i ben och skrikande hoppande småbarn.
Klart jag förstod att du raljerade... men konsekvensen för mig blir att jag alltid kommer att titta på mina medpassagerare vid incheckningen och i gaten. Hur långa är dom och undrar vem som ska sitta bakom mig??? Skojar bara såklart! Men återkommer efter nästa resa till Florida om 2 veckor med info om jag kunde koppla av eller scannade av alla!
Själv beter jag mig på samma sätt på ett flygplan som i en bil när jag ställer in stolen. Jag kollar med passageraren bakom så att han/hon sitter OK. Handlar om simpel hänsyn och frågar man så brukar acceptansen bli så mycket högre än om man bara fläker stolen bakåt mitt under måltiden så att knäna krossas, vinflaskan välter och kaffet hamnar i knät.
Men folk har ju uppenbarligen olika syn på detta med att visa hänsyn pga av en extrem egoistisk attityd. Det finns ju även fler lägen på stolen än käpprak i ryggen eller fullt nedfälld och skillnaden är enorm mellan halvt o helt fälld stolsrygg.
Ha en härlig Floridaresa och jag är inte alls avis...ja nä haha
Ja du Birgere vi har onekligen olika syn på saker och ting. Men som svar på din fråga vad det gäller om att vi färdades i samma bil och du är förare och jag sitter bakom så hade jag gladeligen låtit dig ha det utrymmet du behöver för då handlar det om våran säkerhet som passagerare. Vidare så verkar du vara nog så resvan så att då bör du också veta att "hyllan" för att ställa brickan på inte är integrerad i sätet, (åtminstone på dom flesta långflygningarna). Och då undrar jag hur "vinflaskan välter och kaffet hamnar i knät".......? Jag kan också tillägga att jag allt som oftast inte har sätet nedfällt under tiden för måltider samt att jag bukar frågar om det går bra att jag lutar sätet bakåt.
Litet sidospår: Vid våra resor till, från och inom Vietnam förra året fick vi sitta vid nödutgångar vid samtliga. Det räckte att dyka upp vid incheckningen och se lång ut så blev man placerad vid nödutgång - min sambos 182 cm räckte för att klassas som lång och jag fick hänga med av bara farten :)
Citerat från Kovis77:
Ja du Birgere vi har onekligen olika syn på saker och ting. Men som svar på din fråga vad det gäller om att vi färdades i samma bil och du är förare och jag sitter bakom så hade jag gladeligen låtit dig ha det utrymmet du behöver för då handlar det om våran säkerhet som passagerare. Vidare så verkar du vara nog så resvan så att då bör du också veta att "hyllan" för att ställa brickan på inte är integrerad i sätet, (åtminstone på dom flesta långflygningarna). Och då undrar jag hur "vinflaskan välter och kaffet hamnar i knät".......? Jag kan också tillägga att jag allt som oftast inte har sätet nedfällt under tiden för måltider samt att jag bukar frågar om det går bra att jag lutar sätet bakåt.
:-DJa du Birgere vi har onekligen olika syn på saker och ting. Men som svar på din fråga vad det gäller om att vi färdades i samma bil och du är förare och jag sitter bakom så hade jag gladeligen låtit dig ha det utrymmet du behöver för då handlar det om våran säkerhet som passagerare. Vidare så verkar du vara nog så resvan så att då bör du också veta att "hyllan" för att ställa brickan på inte är integrerad i sätet, (åtminstone på dom flesta långflygningarna). Och då undrar jag hur "vinflaskan välter och kaffet hamnar i knät".......? Jag kan också tillägga att jag allt som oftast inte har sätet nedfällt under tiden för måltider samt att jag bukar frågar om det går bra att jag lutar sätet bakåt.
Nu kanske inte diskussionen gällde om du satt i cockpit bakom kaptenen utan i passagerarsätet....
Det fattar väl alla att inte brickan lutar efter ryggstödet men ryggstödet lutar sig över brickan o så sent som i somras puttade ner vattenflaskan så den rullade iväg på golvet. Kaffet får du i knät när någon, allt för många, kastar sig bakåt för att kunna fälla sätet.
Men det är ju bra att du nu visar hänsyn och jag antar att om det skulle vara ett problem att fälla sätet helt att du kanske inte gör det...trots att du betalat för att kunna fälla sätet. ;-)
Du har helt rätt att diskussionen inte gällde om jag satt i cockpit, det var just därför jag skrev BIL.
När vi letar flygbiljetter så kan vi alla vara överens om att vi har pris och komfort som viktiga parametrar och jag med med många andra skulle nog avstå att köpa en viss biljett om vi visste att vi inte skulle kunna fälla sätet bara för att vi har ett storkliknande fenomen bakom oss. Men trots all så handlar allt om hänsyn och bara för att du är lång kan du inte ta för givet att personen framför dig inte vill utnyttja sätets alla funktioner för att som sagt det är just vad hen har betalat för. Jag håller med dig om att man inte bör fälla sätet vid måltider men det har inte att göra med hur lång man är ;)
När vi letar flygbiljetter så kan vi alla vara överens om att vi har pris och komfort som viktiga parametrar och jag med med många andra skulle nog avstå att köpa en viss biljett om vi visste att vi inte skulle kunna fälla sätet bara för att vi har ett storkliknande fenomen bakom oss. Men trots all så handlar allt om hänsyn och bara för att du är lång kan du inte ta för givet att personen framför dig inte vill utnyttja sätets alla funktioner för att som sagt det är just vad hen har betalat för. Jag håller med dig om att man inte bör fälla sätet vid måltider men det har inte att göra med hur lång man är ;)
I och för sig riktigt att flygbolagen klämmer in maximalt antal stolar i economy men anledningen är ju att de flesta passagerare vill ha lägre och lägre priser. Lite skevt att skylla bristen på utrymme på flygbolagen eftersom de helt enkelt reagerar på vad kunden vill ha.
Citerat från Kovis77:
Du har helt rätt att diskussionen inte gällde om jag satt i cockpit, det var just därför jag skrev BIL.
När vi letar flygbiljetter så kan vi alla vara överens om att vi har pris och komfort som viktiga parametrar och jag med med många andra skulle nog avstå att köpa en viss biljett om vi visste att vi inte skulle kunna fälla sätet bara för att vi har ett storkliknande fenomen bakom oss. Men trots all så handlar allt om hänsyn och bara för att du är lång kan du inte ta för givet att personen framför dig inte vill utnyttja sätets alla funktioner för att som sagt det är just vad hen har betalat för. Jag håller med dig om att man inte bör fälla sätet vid måltider men det har inte att göra med hur lång man är ;)
Nä det var passagerare vi pratade om, som passagerarsätet fram i bilen.Du har helt rätt att diskussionen inte gällde om jag satt i cockpit, det var just därför jag skrev BIL.
När vi letar flygbiljetter så kan vi alla vara överens om att vi har pris och komfort som viktiga parametrar och jag med med många andra skulle nog avstå att köpa en viss biljett om vi visste att vi inte skulle kunna fälla sätet bara för att vi har ett storkliknande fenomen bakom oss. Men trots all så handlar allt om hänsyn och bara för att du är lång kan du inte ta för givet att personen framför dig inte vill utnyttja sätets alla funktioner för att som sagt det är just vad hen har betalat för. Jag håller med dig om att man inte bör fälla sätet vid måltider men det har inte att göra med hur lång man är ;)
Men faktum är att folk faktiskt visar hänsyn, har nog gjort närmare 200 långflygningar och enbart en gång har det urartat.
Det var nog drygt 10 år sedan på en returresa från Los Angeles till Amsterdam med KLM.
Damen framför fällde sätet och där var mina knän. On vände sig ilsket om och bad mig flytta knäna....
Svarade vänligt att det var svårt att korta benen och undrade hur det skulle gå till. Damen blev skogstokig och under dom närmaste 5 minuterna så kastade on sig bakåt i stolen 10-15ggr i syfte att göra mig illa, brist på komfort övergick i regelrätt misshandel :-D.
Jag blev naturligtvis förbannad och frågade naturligtvis va f...n hon höll på med o hon skrek tillbaka just detta att hon hade betalat för att kunna luta sig tillbaka. Trots att hennes familj försökte lugna ner henne så gav hon sig inte.
Sedan så dök nästa ljushuvud upp, flygvärdinnan i vår del av kabinen.... Som alltid så är dom tränade att inte ta ställning men sa åt mig att det bästa vore om jag stod upp i gången under resten av resan, då skulle damen kunna luta sig tillbaka och jag skulle inte behöva få ont i knäna.. :-D
Vid det är läget var det halvt uppror i kabinen där folk ropade en massa öknamn åt både flygvärdinnan och damen.. Efter att några börjat busvissla medan jag stod där i protest mitt i gången så kom pursern och kapten och undrade vad som pågick.
Själv fick själv inte en syl i vädret när övriga passagerare började förklara situationen för kapten på holländska...
Hur slutade det då.
- Vi fick en voucher på 6 nya flygbiljetter med KLM, faktiskt direkt av kapten då han bad så mycket om ursäkt, skulle tror att det framförallt var pga av det lysande förslaget av flygvärdinnan.
- Damen omplacerades till en annan del bak i planet
- Den briljanta flygvärdinnan fick jobba i en annan kabin resten av resan.
Om även damen i fråga fick någon form av ersättning eller reprimand har jag ingen aning om
Att flyga kan vara ett riktigt äventyr ibland :-D
Hawaii Du har verkligen helt rätt i vad du du skriver om att "Lite skevt att skylla bristen på utrymme på flygbolagen eftersom de helt enkelt reagerar på vad kunden vill ha."
Och till Dalton17 så får vi hoppas att du inte krossar någons knän ;)
Vad det gäller dig Birgere så var din historia verkligen intressant :) Vilka äventyr man måste få vara med om som lång människa.......
Men jag skulle ändå råda dig att reflektera lite över vad Hawaii skriver.
Och till Dalton17 så får vi hoppas att du inte krossar någons knän ;)
Vad det gäller dig Birgere så var din historia verkligen intressant :) Vilka äventyr man måste få vara med om som lång människa.......
Men jag skulle ändå råda dig att reflektera lite över vad Hawaii skriver.
Citerat från Kovis77:
Vad det gäller dig Birgere så var din historia verkligen intressant :) Vilka äventyr man måste få vara med om som lång människa.......
Men jag skulle ändå råda dig att reflektera lite över vad Hawaii skriver.
Exakt, då flygbolagen nu insett att sardinburkarna inte passar alla så bygger dom om sina kabiner för att både ha en sardinburksklass och en ekonomiklass. Dom som inte hunnit bygga om erbjuder istället säten med utrymme utan en massa lull lull bara för att inte tappa passagerare. Än så länge kan dom ta hutlöst betalt för extrautrymmet men ju fler bolag som erbjuder bättre benutrymme så kommer priserna att gå ned.
Vad det gäller dig Birgere så var din historia verkligen intressant :) Vilka äventyr man måste få vara med om som lång människa.......
Men jag skulle ändå råda dig att reflektera lite över vad Hawaii skriver.