Fråga om Azorerna

Av Annaka
1 mars 2008 17:54
Visningar: 1032
Vi åker till Azorerna, Sao Miquel i juli där vi ska bo i Ponta Delgada under två veckor. Är det ngn som vet vad det kostar att vara där? Buss, shopping, att gå ut och äta med mera. Är det som i Sverige eller billigare. Kan ngn ge lite exempel på priser? Skulle bli jätteglad för lite tips. Jag har letat på nätet men ej hittat ngn information om detta. / Anna-Karin
1 mars 2008 20:13
Slår man ett snitt på allt man handlar på en resa så som varor tjänster och restaurangbesök hyrbil etc.så blir det väl ungefär 80-85% av de svenska priserna alltså inte jättebilligt men ett otroligt vackert resmål.mvh. Bosse.
Av Annaka
2 mars 2008 09:03
Tack för svaret. Då vet jag på ett ungefär. / Anna-Karin
Av Amerita
2 mars 2008 09:19
Inte så lätt med shopping där egentligen. Inget shoppingmekka direkt. Finns ett stort center längst uppe i Ponta Delgada, men där finns inget man inte hittar nån annanstans. Det som skulle vara unikt är keramiken, teerna och likörerna. Åk isf direkt till produktionsställena.
Men som tidigare inlägg sa - ett otroligt vackert resmål!!!! Fantastiskt!
/amerita
Av Annaka
2 mars 2008 09:50
Nej kläder och sånt hade jag nog inte tänkt handla. Det kan jag göra hemma, men jag kommer att göra som du tipsade och åka till produktionsställena och handla om jag vill ha ngt. Det jag inte hittade när jag var ute på nätet och letade var hur mkt det tex kostar när man ska äta ute, vad det kostar att åka buss om man vill åka på egen hand på ön. / Anna-Karin
2 mars 2008 15:00
Hej!
BRa val av resmål..bland det bästa jag varit på. Om du ska äta middag på restaurang och vill ha utmärkt mat, då ska du leta efter restauranger som använder pappersservetter i stället för tyg.Oftast lite enklare men mycket bra service o mat. Framförallt mycket billigare än hemma och billigare än "turistrestaurangerna". De är inte så lätta att upptäcka för det är oftast en dörr med menyn sidan om på väggen, inga stora fönster. Gillar du fisk så rekommenderar jag att du provar haj o svärdfisk...mycket gott!
Vi provade en restaurang som guiderna rekommenderade och det var priser som hemma, de andra var minst en tredjedel av priset.
Vi var där 2005 i oktober.Vilket hotell ska ni bo på?
Vi hörs...
Helena =)
Av Amerita
2 mars 2008 17:23
Kan tillägga att det är ganska bra att hyra bil också. Inte så väldigt dyrt och man kan då åka vart man vill. Tänk dock på att försäkringen som man tecknar inte gäller däck och underreda detta beroende på att vägarna inte alltid är jättebra och att de kan ibland inte vara framkomliga och man får köra i terrängen istället. Detta gäller mer under vintertid iofs då det regnar en del. Vi hyrde bil i tre dagar och hann köra runt och titta på allt runt hela ön.
Annars tyckte jag bussarna var bra, likaså taxi. Men jag minns inte alls vad det kostade.... tror inte det var så hemskt dyrt, annars hade jag nog tänkt på det. Maten kostade väl ungefär som överallt annars i Europa. Ingen större skillnad på priset. Däremot är den lite annorlunda. Prova cozidos - deras nationalrätt som tillagas i de varma källorna. Lite småknepig smak, men kul att prova.
Keramiken är väldigt fin och värd att köpa!
Åk till nationalparken Caloura, mycket vackert, ca 2 mil öster om Ponta Delgada.
Vi var där två år sedan och då pratade inte många engelska, men det går ganska bra att göra sig förstådd ändå.
/amerita
Av Annaka
2 mars 2008 18:20
Tack för alla tips. Jättebra att få så här innan man åker. Ska bo på Royal garden hotell och åker med Solresor. Det var längesen jag reste och då känns det tryggt att köpa ett paket med resa och hotell. / Anna-Karin
Av Sahlena
2 mars 2008 21:20
Vi åker oxå med solresor men i juni. Vi ska bo på Caloura Resort.