Fotokurs inför semestern...?
Hej!
Jag har just startat företag och har börjat med nått som är helt nytt i Sverige och jag skulle vara tacksam för lite inputt från er som gillar att resa.
Jag erbjuder fotokurser för vardagsfotografer i hur man förbättrar sina bilder. När vi tar upp kameran på födelsedagskalaset, konfirmationen, studenten, semestern så gör vi ju det för att vi vill bevara ett minne. Så varför fyller vi våra album och datorer med oskarpa bilder, avkapade huvuden, för ljusa bilder, för mörka bilder, suddiga bilder osv? Den frågan utgår jag ifrån och har byggt en c:a 1 ½ timma lång "kurs" i första hjälpen för semester och vardagsbilder.
Vad jag nu skulle vilja ha lite åsikter från er om är om
1. Är detta intressant?
2. Är det något ni i så fall vill göra INNAN en semesterresa?
3. Är det något som ni skulle vilja göra UNDER själva semestern? (t,ex om ert hotell erbjöd er detta under er er semestervistelse)
Detta är alltså INTE en kurs för fotografer utan för alla er andra som har kameran för att ta bilder på barn/barn, olika högtider och semestrar.
Jag hoppas detta inte ses som reklam för min firma. Jag är uppriktigt intresserad av era åsikter!
//Jenny
Jag har just startat företag och har börjat med nått som är helt nytt i Sverige och jag skulle vara tacksam för lite inputt från er som gillar att resa.
Jag erbjuder fotokurser för vardagsfotografer i hur man förbättrar sina bilder. När vi tar upp kameran på födelsedagskalaset, konfirmationen, studenten, semestern så gör vi ju det för att vi vill bevara ett minne. Så varför fyller vi våra album och datorer med oskarpa bilder, avkapade huvuden, för ljusa bilder, för mörka bilder, suddiga bilder osv? Den frågan utgår jag ifrån och har byggt en c:a 1 ½ timma lång "kurs" i första hjälpen för semester och vardagsbilder.
1. Är detta intressant?
3. Är det något som ni skulle vilja göra UNDER själva semestern? (t,ex om ert hotell erbjöd er detta under er er semestervistelse)
Detta är alltså INTE en kurs för fotografer utan för alla er andra som har kameran för att ta bilder på barn/barn, olika högtider och semestrar.
Jag hoppas detta inte ses som reklam för min firma. Jag är uppriktigt intresserad av era åsikter!
//Jenny
Har själv hållit i fotokurser där kursdeltagarna avsevärt förbättrat kvalitén på fotona de tar, så JA det är ett koncept som bör fungera iom att många numera köper DSLR (systemkameror) i tron att allt ska bli bättre med automatik.
Citerat från fotografgbg:
Hej!
1. Är detta intressant?
//Jenny
Hej!
1. Är detta intressant?
//Jenny
Skit in skit ut brukar man väl säga. Ett bildbehandlingsprogram kan knappast rädda halvtaskiga bilder inte heller avancerade kameror.
Bildseendet dvs vad man ska tänka på hur man komponerar bilden osv är betydligt viktigare än själva tekniken som då kompletterar för att få fram fotot som man vill ha det med dess olika inställningar. 80 bildseende 20 teknik brukar jag förmedla till de jag lär ut till.
Mvh Daniel
Bildseendet dvs vad man ska tänka på hur man komponerar bilden osv är betydligt viktigare än själva tekniken som då kompletterar för att få fram fotot som man vill ha det med dess olika inställningar. 80 bildseende 20 teknik brukar jag förmedla till de jag lär ut till.
Mvh Daniel
Citerat från annl:
Hej.
Med tanke på alla olika bildbehandlngsprogram som finns - iPhote, Fotshop och de olika program som i alla fall mera avancerande kameror erbjuder - så sätter jag frågetecken för detta - rätt eller fel...
Hej.
Med tanke på alla olika bildbehandlngsprogram som finns - iPhote, Fotshop och de olika program som i alla fall mera avancerande kameror erbjuder - så sätter jag frågetecken för detta - rätt eller fel...
Självklart kan ett bildbehandingsprogram inte fixa till en bild med ett halvt huvud men du kan ju göra så mycket annat för att fixa till bilden, såsom att plocka bort en lyktstolpe som kommit i förgrunden t.ex. eller att greja till färgerna eller att beskära bilden m.m.
Och vad gäller frågan om bildkomposition så var ju det inte något som ingick i det tänkta kursupplägget om jag läste rätt.... Att det är viktigt är ju förstås en helt annan fråga som inte någon rimligen kan säga något emot....
Och vad gäller frågan om bildkomposition så var ju det inte något som ingick i det tänkta kursupplägget om jag läste rätt.... Att det är viktigt är ju förstås en helt annan fråga som inte någon rimligen kan säga något emot....
Citerat från annl:
Självklart kan ett bildbehandingsprogram inte fixa till en bild med ett halvt huvud men du kan ju göra så mycket annat för att fixa till bilden, såsom att plocka bort en lyktstolpe som kommit i förgrunden t.ex. eller att greja till färgerna eller att beskära bilden m.m.
Kanske uppfattade TS fel, men generellt så är det bättre att göra rätt från början äveen om man kan ta bort lyktstolpen i ett billdbehandlingsprogram. Att sitta och ta bort saker osv på en mängd är tidsödande och bättre att tänka till från början. Självklart kan ett bildbehandingsprogram inte fixa till en bild med ett halvt huvud men du kan ju göra så mycket annat för att fixa till bilden, såsom att plocka bort en lyktstolpe som kommit i förgrunden t.ex. eller att greja till färgerna eller att beskära bilden m.m.
Mvh Daniel
Citerat från fotografgbg:
1. Är detta intressant?
- Det finns helt klart en marknad. Jag tror att den drivande kraften är att vi i digitala kameror får resultatet direkt. Alltså bör vi med tiden bli allt mer intresserade av att ta bättre bilder istället för att som förr bara ”knäppa kort och sedan lämna till labbet.” Att utveckla sitt bildseende tror jag att alla tjänar på, oavsett om vi är kunniga i PhotoShop eller ej.Vad jag nu skulle vilja ha lite åsikter från er om är om
1. Är detta intressant?
- Ska du försöka fånga människor på hemmaplan, så gissar jag att din marknad lutar mer åt dem som är mer intresserade av sina bilder än genomsnittet – och då frångår du kanske konceptet "...alla er andra som har kameran..."3. Är det något som ni skulle vilja göra UNDER själva semestern?
(t,ex om ert hotell erbjöd er detta under er er semestervistelse)- Kurser för "alla er andra som har kameran..." kan fungera om du anordnar photo clinics, där hela sällskapet är inställt på att åka på en utflykt för ta bättre bilder.
- Är destinationen ett ställe som inbjuder till bra foto, så tror jag att det är relativt lätt att få kunder. Är resmålet mest en badstrand så känns införsäljningen längre.
- Dock, att hjälpa semestrande att tänka bildkomposition under själva vistelsen känns som en optimal regnig dag-aktivitet.
- Jag tror också att du bör vara tydlig med det du är ganska tydlig med i din fråga: Vem kursen vänder sig till.
Så att kursdeltagare och kursinnehåll matchar varandra.
Mina 50 cents,
:: hkn ::
Hej! Wow så många svar! TACK!
Macgunde & Annl:
Min kurser är till största delen i bildkomposition. Det är där de största bristerna hos folk ligger och det är där man gör den stora skillnaden. Det ingår viss teknik (t.ex blixthantering och förklarande av de olika lägena och vad det är som t.ex. gör porträttläge till just porträttläge.) men huvudfokusen ligger på bildkomposition.
Macgunde, min gamla fotolärare sa till mig att en proffsfotograf kan ta grymma bilder även med en "amatörkamera". En bra bild är fortfarande en bra bild även om den inte är tekniskt bra men en bild som är tekniskt bra men usel komposition är alltid en usel bild. Gissar att du håller med. ;)
Ziesta:
Du är välkommen att höra av dig så kan jag berätta mer. ;)
Hkn:
Woa! Det var mycket att tänka på där! Tack för engagemanget!!!
Tack till er alla!
//Jenny
Macgunde & Annl:
Min kurser är till största delen i bildkomposition. Det är där de största bristerna hos folk ligger och det är där man gör den stora skillnaden. Det ingår viss teknik (t.ex blixthantering och förklarande av de olika lägena och vad det är som t.ex. gör porträttläge till just porträttläge.) men huvudfokusen ligger på bildkomposition.
Macgunde, min gamla fotolärare sa till mig att en proffsfotograf kan ta grymma bilder även med en "amatörkamera". En bra bild är fortfarande en bra bild även om den inte är tekniskt bra men en bild som är tekniskt bra men usel komposition är alltid en usel bild. Gissar att du håller med. ;)
Ziesta:
Du är välkommen att höra av dig så kan jag berätta mer. ;)
Hkn:
Woa! Det var mycket att tänka på där! Tack för engagemanget!!!
Tack till er alla!
//Jenny