Förseningar och anslutningar
Tänkte ge ett konkret exempel på vad försenat flyg skulle kunna innebära och då också ställa ett antal frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med:
Åker från Stockholm till London med SAS 10.00 och ska vidare med BA till New York från London kl.17.00.
Så börjar det blinka delayed på skärmarna i Stockholm och när vi till slut kommer iväg är klockan 16.30 innebärande att vi såklart missar planet till NY.
Frågorna är då hur göra när tiden börjar bli en smula knapp, ska vi kontakta SAS direkt då på Arlanda (och hur gör man det, ska man gå ut samma väg man kommit in genom säkerhets- och passkontrollen eller ska man göra på annat sätt? Ska man då be dem försöka fixa en annan avgång med BA trots att han har ej ombokningsbara biljetter? Med SAS själva då det är deras fel?
Om man nu tvingas betala en ny biljett själv så kan man väl få igen de pengarna via hemförsäkringen samt att man väl kan köpa mat o dryck under väntetiden i Sthlm och få tillbaka det via ex Visa om man betalat resan via dem? Kan man sedan man kommit hem gå via ex "Flygförsening.se" och kräva SAS på ersättning?
Sista frågan är om man hade hela resan bokad med SAS, hade dom då fixat ombokning till ett senare plan och hur förfara i sådant fall?
Djupt tacksam om någon kunde ta sig tid att reda ut detta, är hyfsat van resenär men har faktiskt bara en gång råkat ut för en så pass kraftig försening att jag missat anslutningsflyget. Fick då själv köpa en egen biljett vilken jag senare fick ersättning för av mitt försökringsbolag, detta efter överklagan till ARN som ansåg att min tilltagna tid på 4 timmar mellan landning och avgång med nästa plan var fullt tillräcklig.
Åker från Stockholm till London med SAS 10.00 och ska vidare med BA till New York från London kl.17.00.
Så börjar det blinka delayed på skärmarna i Stockholm och när vi till slut kommer iväg är klockan 16.30 innebärande att vi såklart missar planet till NY.
Frågorna är då hur göra när tiden börjar bli en smula knapp, ska vi kontakta SAS direkt då på Arlanda (och hur gör man det, ska man gå ut samma väg man kommit in genom säkerhets- och passkontrollen eller ska man göra på annat sätt? Ska man då be dem försöka fixa en annan avgång med BA trots att han har ej ombokningsbara biljetter? Med SAS själva då det är deras fel?
Om man nu tvingas betala en ny biljett själv så kan man väl få igen de pengarna via hemförsäkringen samt att man väl kan köpa mat o dryck under väntetiden i Sthlm och få tillbaka det via ex Visa om man betalat resan via dem? Kan man sedan man kommit hem gå via ex "Flygförsening.se" och kräva SAS på ersättning?
Sista frågan är om man hade hela resan bokad med SAS, hade dom då fixat ombokning till ett senare plan och hur förfara i sådant fall?
Djupt tacksam om någon kunde ta sig tid att reda ut detta, är hyfsat van resenär men har faktiskt bara en gång råkat ut för en så pass kraftig försening att jag missat anslutningsflyget. Fick då själv köpa en egen biljett vilken jag senare fick ersättning för av mitt försökringsbolag, detta efter överklagan till ARN som ansåg att min tilltagna tid på 4 timmar mellan landning och avgång med nästa plan var fullt tillräcklig.
Har du en genomgående biljett så är allt fixat när du kommer fram till Heathrow genom att dom bokat in dig på ett nytt flyg. Även i värsta fall fixat ett hotell till dig. Du får gå till BA informationsdisken på Heathrow så löser dom allt till dig utan kostnad.
Har du däremot gjort 2 separata bokningar är det ditt eget problem som det uppenbarligen var förra gången.
Har du däremot gjort 2 separata bokningar är det ditt eget problem som det uppenbarligen var förra gången.
Genomgående biljett innebär att du har gjort hela bokningen på en och samma gång, oavsett hur många flygbolag du använder under resan. Mycket vanligt. Att göra två separata bokningar är inte speciellt lyckat såvida du inte har MYCKET god tid mellan flygningarna (personligen föredrar jag 24 timmar även om det kanske är at ta i) OCH att det är ekonomiskt att göra det.
Tror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Citerat från Birgere:
Ge mig ett exempel då, för att SAS och BA är i två olika allianser och har inget joint venture. För att få både på en biljett får man gå väldigt mycket upp i pris
Citerat från Dreamliner:
Tror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Naturligtvis kan man få en genomgående biljett med SAS o BATror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Citerat från Dreamliner:
Du menar nog Code sharing då J/V är något annat.Citerat från Birgere:
Ge mig ett exempel då, för att SAS och BA är i två olika allianser och har inget joint venture. För att få både på en biljett får man gå väldigt mycket upp i pris Citerat från Dreamliner:
Tror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Naturligtvis kan man få en genomgående biljett med SAS o BATror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Inget ovanligt att ha flera bolag från olika allianser på samma biljett som nämnts, jag åkte på en biljett med SK och QR. Har en kompis som åker till DXB nästa vecka och han åker med EK och SK på samma biljett.
Jo, det kanske blir lite dyrare men samtidigt smidigare och säkrare.
Citerat från Bibby:
Inget ovanligt att ha flera bolag från olika allianser på samma biljett som nämnts, jag åkte på en biljett med SK och QR. Har en kompis som åker till DXB nästa vecka och han åker med EK och SK på samma biljett.
Jo, det kanske blir lite dyrare men samtidigt smidigare och säkrare.
Jag vet vad både gode share och J/V är och det va gode share jag menade, och det ÄR ovanligt att ha olika allianser på en och samma bokning
Citerat från Dreamliner:
Du menar nog Code sharing då J/V är något annat.Citerat från Birgere:
Ge mig ett exempel då, för att SAS och BA är i två olika allianser och har inget joint venture. För att få både på en biljett får man gå väldigt mycket upp i pris Citerat från Dreamliner:
Tror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Naturligtvis kan man få en genomgående biljett med SAS o BATror inte det är en genomgående resa, då både SAS och BA finns med och de har ingen samarbete, ni är rätt så körda.
Ja det hade varit bättre att boka en genomgående resa
Inget ovanligt att ha flera bolag från olika allianser på samma biljett som nämnts, jag åkte på en biljett med SK och QR. Har en kompis som åker till DXB nästa vecka och han åker med EK och SK på samma biljett.
Jo, det kanske blir lite dyrare men samtidigt smidigare och säkrare.
Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Citerat från Birgere:
Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Sådana avtal är väldigt ovanliga, men det visar bara på vilket nivå kunskapen ligger på här
Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Citerat från Dreamliner:
Det är ovanligt och jag gjorde en testsökning nu och inget kom upp med mixade biljetter SAS/BA på några testdatum. Men så länge resan beställts som en resa behöver inte TS oroa sig.
Citerat från Birgere:
Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Sådana avtal är väldigt ovanliga, men det visar bara på vilket nivå kunskapen ligger på här Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Citerat från Birgere:
Det var det jag sa
Citerat från Dreamliner:
Det är ovanligt och jag gjorde en testsökning nu och inget kom upp med mixade biljetter SAS/BA på några testdatum. Men så länge resan beställts som en resa behöver inte TS oroa sig.Citerat från Birgere:
Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Sådana avtal är väldigt ovanliga, men det visar bara på vilket nivå kunskapen ligger på här Det heter Code share och är vanligast inom samma allians men undantag finns.
I det här fallet så handlar det om bilaterala interline agreements.
Då jag själv tex flög CPH-LHR-EWR i november med en mix av SAS o BA så man kan nog utgå från att ett sådant avtal existerar.
Om man söker en flight ARN-EWR på nätet är jag nog ganska säker på att man bara får upp möjliga connections där interline avtal finns.
Om man skulle boka en resa utan detta så faller ansvaret på resebyrån om man skulle missa flighten och sådan bokningar tror jag inte resebyråerna vill att dom hanteras automatiskt.
Mer om genomgående biljett,,,,,,,!!
Menas det då om man köper en rutt t.ex. Stockholm - Kilimanjaro, på typ Ticket men en och samma knapp tryclning, så har man en genomgående resa. Helt enkelt man har köpt resan i sin helt som man får upp dem i datorn, med hela resvägen i detalj.
Tar man över Etiopen har man ju 2 stopp där, att ansluta till för att nå slut målet,
Tar man över Amsterdam ja då har man ett stopp, men räcker 1, tim 10 min för att byta plan.....det går kanske, men kommer väskorna med??? Och Vem tar ansvaret om man blir försenad till anslutning mot Afrika i detta fall. Får man då en ny biljett till nästa flyg, utan betalning, det är KLM i sådant fall.
Finns det några regler för ankomande o avgåedne flyg, vad som gäller för tid som man bör ha på sig vid planbyte.
Menas det då om man köper en rutt t.ex. Stockholm - Kilimanjaro, på typ Ticket men en och samma knapp tryclning, så har man en genomgående resa. Helt enkelt man har köpt resan i sin helt som man får upp dem i datorn, med hela resvägen i detalj.
Tar man över Etiopen har man ju 2 stopp där, att ansluta till för att nå slut målet,
Tar man över Amsterdam ja då har man ett stopp, men räcker 1, tim 10 min för att byta plan.....det går kanske, men kommer väskorna med??? Och Vem tar ansvaret om man blir försenad till anslutning mot Afrika i detta fall. Får man då en ny biljett till nästa flyg, utan betalning, det är KLM i sådant fall.
Finns det några regler för ankomande o avgåedne flyg, vad som gäller för tid som man bör ha på sig vid planbyte.
Hej,
Vet att detta var ett tag sen ni skrev i detta inlägg men såg att du hade blivit försenad och vet vilket helvete det kan vara.
Sist jag blev försenad gjorde jag lite research och hittade då forsenad.se som hjälpte mig att få 4300 kr i ersättning. Jag har nu skickat in flera uppgifter på förseningar eftersom man kan använda flyg sedan 2004 och hoppas jag kan få mer i ersättning.
Tänkte att dem kanske kan hjälpa dig också.
http://www.forsenad.se
Vänligen
/Calle
Vet att detta var ett tag sen ni skrev i detta inlägg men såg att du hade blivit försenad och vet vilket helvete det kan vara.
Sist jag blev försenad gjorde jag lite research och hittade då forsenad.se som hjälpte mig att få 4300 kr i ersättning. Jag har nu skickat in flera uppgifter på förseningar eftersom man kan använda flyg sedan 2004 och hoppas jag kan få mer i ersättning.
Tänkte att dem kanske kan hjälpa dig också.
http://www.forsenad.se
Vänligen
/Calle