Flytta till spanien

Av Macy
17 apr. 2015 14:45
Visningar: 456
Hej . Jag och min familj vill gärna flytta till Spanien och prova där med boende och Förhoppnigsvis ett arbete. Jag har min modersmål spanska och kan givetvis mitt språk flyttande. Vi är en familj som har två olika kulturer men vi bor i Sverige ganska länge. Vi vill gärna flytta till Spanien men helst i en barnvänlig stad där barnen kan trivas.
Jag skulle vara jätte tacksam om ni kan ge mig råd eller om någon kan vägleda mig om jobb i Spanien och vilka möjligheter finns om att hyra lägenhet. Jag är undersköterska och skulle vilja gärna jobba inom äldre omsorg eller liknande. Min man är datakunnig med mycket erfarenhet inom data system. Våran dröm är at bo i Spanien och prova där i ungefär 6-12 månader. Snälla ni om någon kan ge mig råd eller vet något skulle vara jätte tacksam.
17 apr. 2015 15:23
Hej..

Jag vet att det finns rätt mycket svenskar som bor och jobbar i Madrid. De har säkert någon form av nätverk eller liknande, sök på Facebook till exempel så kan de säkerligen ge dig bra råd och tips.
Av Macy
18 apr. 2015 11:15
Ok. Mycket tack för det! Ska försöka få ta i kontakt med de.
Av Birgere
18 apr. 2015 11:23
Men då du har spanska som modersmål så har du ju alla förutsättningar i världen att läsa lokal media och information och på ett enkelt sett kommunicera.
Att gå omvägar via svenska expats känns inte som rätt väg när du besitter en sådan kompetens.
Jag känner att du istället skulle kunna bidra med tips till andra här på forumet som inte har samma goda förutsättningar som ni själva.
19 apr. 2015 11:44
Tänk på att det är extremt hög arbetslöshet i Spanien och därmed hög konkurrens om jobben.

Tråkigt svar, men bästa chansen för jobb - med tanke på er flerspråkighet utöver spanskan - är nog i områden med många svenska och engelska ex-pats.
Av Macy
28 apr. 2015 10:55
Hallå alla där!!! Vi är mer och mer övertygat att kunna flytta till Spanien, Men samtidig är vi lite rädda på hur ska vi bli bemött där :( Vad skulle mest hända om man bara bestämmer sig att lämna allt och bara flytta ditt och försöka hitta ett jobb där? Jag har hört att det finns många som har bara bestämt sig att flytta utomlands och börja från början med livet,, Alltså man riskerar en helt del,, Men tills slut så finns alltid någon eller några snälla människor som ställer upp för ett jobb eller boende. Från början kan det låta helt hemskt,, Men kan tänka mig att egentligen är saken inte så farligt om man ser på den positiva sidan. Sen har jag hört att i Spanien kan man jobba som vad som helst ,,Alltså det är många som överlever med den lilla som de har,, Själv tycker är viktigt med ett boende och ett arbete, resten kan det nog ordna sig. Vi kan kunna arbeta inom elektronik, data system, vårdare, papper, tidning, glas, eller metall fabrik, samt ordnare, assistent, reparation, säljare. Alltså egentligen vad som helst, :) Drömmen att bo i Spanien är stort ,, Vi har gamla släktningar i Spanien, Alltså gammal Generation, , Men vi vet inte ens om de lever eller ej :( Annars tror jag säkert att de skulle vägleda oss för att kunna flytta ditt. Chansen är väldigt liten, att de fortfarande finns kvar :(
18 sep. 2016 01:31
Citerat från Macy:
Hallå alla där!!! Vi är mer och mer övertygat att kunna flytta till Spanien, Men samtidig är vi lite rädda på hur ska vi bli bemött där :( Vad skulle mest hända om man bara bestämmer sig att lämna allt och bara flytta ditt och försöka hitta ett jobb där? Jag har hört att det finns många som har bara bestämt sig att flytta utomlands och börja från början med livet,, Alltså man riskerar en helt del,, Men tills slut så finns alltid någon eller några snälla människor som ställer upp för ett jobb eller boende. Från början kan det låta helt hemskt,, Men kan tänka mig att egentligen är saken inte så farligt om man ser på den positiva sidan. Sen har jag hört att i Spanien kan man jobba som vad som helst ,,Alltså det är många som överlever med den lilla som de har,, Själv tycker är viktigt med ett boende och ett arbete, resten kan det nog ordna sig. Vi kan kunna arbeta inom elektronik, data system, vårdare, papper, tidning, glas, eller metall fabrik, samt ordnare, assistent, reparation, säljare. Alltså egentligen vad som helst, :) Drömmen att bo i Spanien är stort ,, Vi har gamla släktningar i Spanien, Alltså gammal Generation, , Men vi vet inte ens om de lever eller ej :( Annars tror jag säkert att de skulle vägleda oss för att kunna flytta ditt. Chansen är väldigt liten, att de fortfarande finns kvar :(
Hur gick det?