Flyga med Ryanair, extra avgifter ?

30 aug. 2010 18:17
Visningar: 4446
Hej !

Tänkte göra min första flygning med Ryanair till London, men undrar om det är några extra avgifter som tillkommer utöver det priset hemsidan informerar mig om ?
Har nämligen fått ett pris framför mig där enkel resa från Göteborg till London ska kosta 171:- om jag väljer alternativet "Inga skatter", med valet "Reguljärt biljettpris" kostar det istället 508:- då "Skatter/avgifter" kostar hela 243:- extra.

Mvh / Robin
30 aug. 2010 20:47
Hej!

Jag har rest med Ryan air flera ggr och har varit jättenöjd med dem. Det har inte, och ska inte, tillkomma några extra avgifter utöver priset - gällande skatten. Det är det pris som visas. :)

Däremot är de ganska duktiga på att ya ut diverse extra avgifter, vilket jag inte har något emot då det är valfritt och biljettpriset ändå är så lågt. Vill du checka in en väska kostar det tex ca 200 kr enkel väg. Om du däremot reser med enbart handbagage kostar det inget.

De frågar också om man vill ha prioriterad ombordstigning, vilket innebär (precis som det låter) att man får stå i en kö som först får tillträde till planet. Jag anser dock att det inte finns ngn anledning att välja detta. Kommer man bara i tid och hamnar långt fram i kön så får man bra platser i planet. (man tilldeleas ingen plats i förväg utan tar bara en när man kommer på planet).

Själva incheckningen betalar man ca 50 kr för + att de tar ut en avgift, ca 50 kr, om man betalar med VISA eller Mastercard.

Så, om du väljer bort det som inte är nödvändigt kan du räkna med ca 100 kr + på biljettpriset.

Nu fick du svar på mer än du frågade. :P Hoppas det kan vara till hjälp!

/ Smilla
30 aug. 2010 20:52
Tack för ditt utförliga svar :)
Det jag dock undrar över är vad det är för skillnad på alternativet "Inga skatter" och "Reguljärt biljettpris" i biljett köpet ?

Mvh
30 aug. 2010 21:12
Aha, förlåt! Jag blev lite för ivrig och missade att svara på din egentliga fråga.

När alternativet "inga skatter" finns så är det för att det är ett erbjudande, de har alltså valt att erbjuda rabatterade biljetter för vilka man inte betalar den normala skattavgiften. Man betalar alltså biljettpriset minus vad skatten brukar kosta. De hade lika gärna kunnat kalla biljetten enbart för "extrapris-biljett" eller vad som helst. Varför biljetten är billig spelar ju oss konsumenter ingen roll. :)
30 aug. 2010 21:15
"Reguljärt biljettpris" betyder för övrigt bara "vanlig biljett". De kallas sina biljetter på det viset.