Flyga med Easyjet hjälp!

Av Jebb
23 aug. 2012 18:10
Visningar: 14426
Tjena!

Jag och min broder ska flyga med Easyjet nästa vecka. Vi har flygit 1 gång båda två när vi var små. Vi ska flyga från Köpenhamn till Glasgow, 1 mellanlandning i Berlin. Vi har bokat& betalat allting. Men nu så står det på min inloggning Important! You need to add ID information to your booking sedan när jag har klickat in där så står det Country of issue? Vad betyder det? Det står även att om man inte fyller i alla dessa så får man inte åka med planet?

Sedan behöver jag även hjälp med Check in online, måste man göra det? Jag har fått en Kod på min bokningsbekräftelse. Räcker det inte att man har med den till kastrup. Så hämtar man ut biljetterna där?
Någon som har erfarenhet av just Easyjet.
Snälla hjälp mig! Är rädd att allting kommer bli fel.

Tack på förhand!

Mvh
23 aug. 2012 18:14
Country of issue torde väl vara i vilket land som passet är utfärdat - står den frågan i samband med att du skall fylla i passuppgifter? (eller om du reser på nationellt ID-kort var kortet är utfärdat)

Kan inte tänka mig att man MÅSTE checka in online - men vissa lågprisbolag tar extra betalt för att man skall få checka in över disk - står det inget om det på din bekräftelse?
Men är det ett problem för er att checka in online? D v s vill ni slippa det? Detta är enkelt och ni sparar lite tid, d v s slipper vara vid incheckningsdisken en timme innan.
Av Jebb
23 aug. 2012 18:20
Det står i samband med pass uppgifter.. Det står även en flik Nationality, Ska man kryssa i Sverige på båda då?
23 aug. 2012 18:22
Japp, om ni är svenska medborgare o passen är utfärdade i Sverige.
Av Jebb
23 aug. 2012 18:24
Alltså jag tycker allt är så krångligt. Vad betyder det att man Checkar in? Vad är Bourding pass? Förklara gärna lite så jag lär mig. Vad är fördelen med att checka in online?

Tack!!
23 aug. 2012 18:32
Det klart det inte är lätt när det är första gången på egen hand! Men ingen panik :)

Boardingkort/Boardingpass är det som ger dig behörighet att kliva på planet och att ev köpa taxfree (då brukar det efterfrågas) och att komma igenom säkerhetskontrollen. Så se till att alltid ha det tillgängligt tillsammans med pass.

Boardingkortet får du när du checkar in - d v s knappar in din bokningskod - antingen hemma vid datorn (brukar vara 22-24 timmar inna fram till någon timme innan avgång) som du själv kan skriva ut och ta med. ELLER vid incheckningen på flygplatsen. Nu vet jag ju inte exakt hur det funkar med Easy Jet - vad exakt står det om incheckningen? Står det att ni KAN eller att ni MÅSTE checka in online?

Fördelen med att checka in själv online i för väg är att du slipper ev kö till incheckningsdisken och som jag sa, ibland får man betala extra för incheck (men det har ni i såfall antagligen redan betalat för i såfall).
23 aug. 2012 18:35
Jag läser på EasyJets sida att med dem kan man checka in redan 30 dagar innan avfärd... ok :)

http://www.easyjet.com/EN/Flying/index.html

Där ser du fördelarna. Ni sparar tid och slipper köa vid checkin helt enkelt. Det är ju ett problem om ni inte har skrivare så klart.
Av Jebb
23 aug. 2012 18:46
Ja okej, då förstår jag lite bättre :) Men om man nu checkar in online då får man ett bourding pass. Hur hämtar jag ut flygbiljetterna då? Eller det räcker med Bourding passet?

Tack igen! Känner mig lite lite lugnare ;)
23 aug. 2012 18:56
Boarding pass och biljett är samma sak i detta fall :)

Så om du checkar in hemma och skriver ut boarding passen så har du dem i din hand. Nu kan ni knalla direkt till säkerhetskontrollen. Det är dessa papper ni hela tiden skall ha till hands vid resan.

I ert fall, då ni mellan landar så kommer det förmodligen vara två boardingkort per skalle ett för CPH - Berlin och ett för berlin - Glasgow. Men visa upp båda delresorna vid varje kontroll, det gör alltid jag då ser de att man skall vidare.

När ni sedan reser hem igen (om?) så gör ni om proceduren. (Eller om nu Easy jet ger er både tur och retur på en gång, men det ser ni på biljetten/boardingkortet vad det står)
23 aug. 2012 18:58
Reser ni med bagage som skall checkas in eller med endast handbagage?
Av Sierra
23 aug. 2012 19:17
Ni kan checka in när ni kommer till Kastrup vid easyJet´s checkin disk om ni inte väljer att checka in online. Det kostar inget extra. Visa er bokningsbekräftelse med bokningskod så är det inget problem. Ni får boarding cards för båda flighterna till Glasgow. Boarding cards är biljetter som visar att ni har tillträde till flighten.
Av Jebb
23 aug. 2012 19:36
Aa okej tack! :) enbart handbagage. Säker på det med country issue? För har läst på ett antal sidor att det handlar om vilket land man nu hämtar ut biljetterna. Men visst det är Sverige om vi checkar in online.
Tack igen!
Av Jebb
23 aug. 2012 19:41
Får man alla Bourding pass T/R i Köpenhamn om man checkar in där? Så man slipper stå i Glasgow sedan och Checka in där? Hade varit skönt att få alla Bourding pass på en gång! :)
23 aug. 2012 22:43
Bra Sierra att du kom in och hade koll på att det fanns easyJet-autinmater på Kastrup :)

Jebb, angående country of Issue: Hur lyder frågan före och efter? Ställs frågan i samband med passfrågor?

Vad i texten får dig att tro att det har med biljetten att göra? Det är möjligt att du har rätt, jag vet ju inte exakt hur det står, men jag vet att man brukar få fylla i passfrågor ibland när man reser.

Här får isåfall någon annan kliva in och veta hur det är :)
Av Sierra
23 aug. 2012 22:52
Ni kan checka in vid en vanlig checkin disk på Kastrup. Om det finns checkin automater där vet jag inte men de har som sagt vanlig checkin. Inga konstigheter.

Eftersom ni endast har handbagage får det inte vara större än 56x45x25cm (inkl hjul, fickor och handtag). easyJet har inga restriktioner på handbagagets vikt.

Ni får boarding passen till Glasgow på Kastrup. När ni skall åka hem igen måste ni checka in i Glasgow och få boarding passen för hemresan.
24 aug. 2012 00:36
På Kastrup är det krav på att man checkar in antingen på Internet ELLER på automaten, vilket lätt görs med bokningsnumret.

Om du åker via Berlin är det två separata resor eftersom Easy Jet inte har några transferbiljetter. Du får alltså hämta bagaget där och checka in igen för nästa resa till Glasgow.
Av Jebb
24 aug. 2012 00:36
Det står så här: One or more destinations in your booking require you to provide advanced passenger information in order to comply with local security laws. Please supply this information for all passengers listed below, including children and infants, from the travel documents that will be used for this journey. If this information is incomplete, inaccurate or does not match the document presented for travel, you will not be allowed to take your flight.
Sedan Document type :...
Expiry date : ...
Country of issue:...
Nationality:....
Date of Birth:....
Document Number:.... Så ska man då välja/skriva svar.

Tack återigen!
Av Jebb
24 aug. 2012 00:44
Vart finns dessa automater? Vi kommer komma med tåget från Malmö.Står det någon vid Automaterna på Kastrup som kan hjälpa en om man fastnar?

Tack!
24 aug. 2012 00:52
De står snett framför check in-diskarna, lite till vänster om man har ryggen mot check in. Ni kan inte missa det. Ibland finns det folk som hjälper till där, ibland inte. Men det är inte så svårt. Och om ni inte klarar det och det inte finns någon att fråga så är det bara att gå fram till disken så får de hjälpa er där.

Tågen stannar i terminal 3 så ni får gå den lilla biten till terminal 2. Easyjets diskar är kring nummer 140-145.
Av Jebb
24 aug. 2012 01:04
Ja okej, så man måste checka in på en av Easyjets maskiner? Det går inte med övriga?
Snart kan man ju allt ;)
Tack!
Av Jebb
24 aug. 2012 01:24
Men vad menar du med att vi måste checka in i Berlin också, Om vi nu får två bourding pass var när vi har checkat in i Kastrup, så slipper vi väll stå vid en maskin i Berlin väll?
Detsamma på hemvägen, alltså vi checkar in i Glasgow och då får vi 2 bourding pass var. Så slipper vi checka in i London Stansted?
Eller vi kommer bara få 1 bourding pass var, för att sedan få ett till i Berlin? Då blir det kämpigt..
Hoppas du/ni förstod..
Av Sierra
24 aug. 2012 09:30
Marie78 har rätt. Det finns inga bemannade check-in desks på Kastrup.
Jag glömde nämna ovan angående handbagage att endast ett handbagage är tillåtet.
24 aug. 2012 09:52
Citerat från jebb:
Det står så här: One or more destinations in your booking require you to provide advanced passenger information in order to comply with local security laws. Please supply this information for all passengers listed below, including children and infants, from the travel documents that will be used for this journey. If this information is incomplete, inaccurate or does not match the document presented for travel, you will not be allowed to take your flight.
Sedan Document type :...
Expiry date : ...
Country of issue:...
Nationality:....
Date of Birth:....
Document Number:.... Så ska man då välja/skriva svar.

Tack återigen!
Ok, men detta gäller era pass.

då är det bara att fylla i enligt vad som står i ert respektiva pass :)
Av Jebb
24 aug. 2012 10:34
Ja det är inga konstigheter med det. Men Country of issue då är det att jag ska fylla i Sverige där med? Vi är båda svenska medborgare och har då svenska pass.

Tack!
25 aug. 2012 00:10
Du får bara ett boardingkort på CPH och sen får du checka in i Berlin igen och då får du ett till Glasgow. Likadant när du ska hem. Easyjet är alltså inte det främsta bolaget man ska välja när man ska mellanlanda någonstans. De har helt enkelt inte det konceptet, de kör med point-to-point.

Country of issue är definitivt Sverige och ett svenskt pass kan aldrig utfärdas AV annat land.
Detta kan också fyllas i om du checkar in på automaterna, då skannar man bara passet och så läser datorn in allt.
Av Jebb
25 aug. 2012 13:02
Tack återigen! Vill bara fråga en sista sak nu sedan får jag vara nöjd. Räcker det med ett bokningsnummer för alla flighter? För jag har nämnligen bara ett.Sedan när jag loggar in på min sida på Easyjet. Så står det download boarding pass. När jag gör det så får jag upp alla boarding pass. Så jag kan skriva ut dem, Hur kan det bli så då?
25 aug. 2012 21:13
Självklart kan du skriva ut dem. Då har du alla boardingkorten, det är inga problem. Men väskan ska du fortfarande hämta i Berlin. Du slipper dock gå till en automat och få boardingkort.
Av Sierra
26 aug. 2012 01:49
Citerat från marie78:
Men väskan ska du fortfarande hämta i Berlin. Du slipper dock gå till en automat och få boardingkort.
Eftersom du endast har handbagage behöver du inte oroa dig om någon incheckad väska.
Av Jebb
26 aug. 2012 12:29
Ok tack, Ja okej. Men måste man ändå checka in?, för jag har nämnligen inte gjort det på Easyjets hemsida ännu, ändån så har jag tillgång till boarding passen.

Alltså om jag nu skriver ut alla. Så slipper jag massa krångel vid varje flygplats jag kommer till, det är bara att visa o sen gå ombord på planen?

Sry om jag är lite trögfattad hehe, men första gången är aldrig lätt ;)
Av Jebb
26 aug. 2012 14:13
Nu så står det på alla våra bourding pass att vi är in checkade både dit & hem. Men det står inte vart vi skall sitta och från vilken gate man ska befinna sig vid?
Av Sierra
26 aug. 2012 14:54
Ni får inga speciella platser att sitta på utan när ni är bordar flygplanet får ni sätta er var ni vill. easyJet har ett prov för närvarande med tilldelade platser men det gäller inte på de routes ni skall flyga.

Vilken gate det är som gäller ser ni på bildskärmarna när ni kommer till flygplatsen.
Av Jebb
26 aug. 2012 16:34
Tack så mycket för hjälpen allesammans! :)
9 feb. 2020 10:08
Hej jag ska resa till Basel (Schweiz) från Köpenhamn, men allt jag ser på min biljett är boknings-ID,(siffror) inget annat. Är det meningen att bara med dessa siffror kunna checka in på disken? Det är med easyjet jag ska resa.
9 feb. 2020 10:23
Citerat från Ari_00sherifi:
Hej jag ska resa till Basel (Schweiz) från Köpenhamn, men allt jag ser på min biljett är boknings-ID,(siffror) inget annat. Är det meningen att bara med dessa siffror kunna checka in på disken? Det är med easyjet jag ska resa.
Ja, ett bokningsnummer, är det inte det du har? Sex tecken har de.
Checka in hemifrån, annars måste du göra det på automat.
9 feb. 2020 11:26
Den består av 10 siffror här på min. När jag bokade biljetten valde jag inte att checka in hemifrån utan ska göra det på disk. Funkar detta? Om jag skulle göra det på automat är det bara att skriva in dessa 10 siffror där?
Dessutom lyckas jag inte se min biljett då den inte accepterar min email där det står log in with your account. Så jag kan inte se mina bokningsuppgifter,men betalningen har skett?
9 feb. 2020 12:31
En fråga till, måste man göra incheckningen online? Kan man inte göra det på plats och få sitt boardingkort då med easyjet?
9 feb. 2020 13:48
Citerat från Ari_00sherifi:
En fråga till, måste man göra incheckningen online? Kan man inte göra det på plats och få sitt boardingkort då med easyjet?
På plats, men på automat. Köpte du biljetten på Easyjets hemsida? Nu när jag kollar närmare verkar de ha sju tecken. Tio siffror låter däremot inte som rätt nummer.
Du får se till att få tag i din biljett för om du inte finns i systemet kommer det bli svårt för personalen att hitta din bokning.
9 feb. 2020 13:53
Vad ska fyllas på i automaten när man gör det själv? Kan det vara bokningsnummer och det att ange sitt efternamn? För jag har nu lyckats få min biljett.
9 feb. 2020 17:49
Kan tänkas att du ska använda det. Själv har jag checkat in hemifrån.