Flyg till New York??! Byte, plan??

27 apr. 2011 22:20
Visningar: 8140
Hej alla hjälpsamma människor!

Jag och en vän ska åka till NY i september och nu har vi lite funderingar kring vilket flyg vi ska välja. Förra året åkte vi med Continental Airlines och vi valde dem för att de hade billigast resa utan byte och bra flygtider. Dock kände vi att vi var besvikna på själva planet, ett lite Boeing som kändes som en buss i luften. Dessutom hade de problem med en nödutgångsdörr, mannen framför oss som satt vid dörren klagade på att det drog och lät konstigt och vi kände oss lite smått panikslagna i detta skrangliga flyg under 10 timmar! Året innan (09) åkte jag och min familj med SAS och de flög med ett Airbus (glömt nr) och det var betydligt rymligare och kändes väldigt mycket bättre givetvis. Jämför en gång med två rader av tresits-säten med två gångar och tre rader av tresits-säten. Nu när vi ska boka så har vi kollat på SAS för vi vill hellre åka stort än litet men gärna så billigt som möjligt.. Problemet är att man inte kan kolla innan vad för flyg som bolagen använder. Resan blir betydligt billigare om vi mellanlandar i Rekjavik och det tycker vi känns ok, men vad för plan använder sig Icelandair av?? Någon som vet?? Tips mottages tacksamt på andra bra plan/flygbolag också! Helst vill vi åka direkt men om det blir ett byte så ska det ske med så kort tid emellan som möjligt. Angående byte, någon som har erfarenhet av detta? Får man BYTA flyg eller är det så att man sitter kvar i sitt plan och väntar tills det lyfter igen? Framförallt tänker jag på Icelandair fårn köpenhamn med byte Rejkavik till new york då.. Vore sååå tacksam för tips!

Tack på förhand!

//Annawilma
Av Hawaii
28 apr. 2011 02:39
Icelandair använder sig av Boeing 757-200, samma plan som Continental använder. Att beskriva en Boeing 757-200 som "skranglig" är nog dock att överdriva en hel del. Oavsett vilket flygbolag du väljer kommer du INTE att hamna i ett "skrangligt" flygplan mellan Europa och USA. Garanterat.

Om du får byta flygplan på Keflavik (utanför Reykjavik) vet jag ej. Icelandair har en hel del flyg från Europa, och en del av dem fortsätter till olika platser i USA. Det är mycket möjligt att Icelandair har byggt in så mycket flexibilitet i sina tidtabeller att de kan skifta flygplan mellan olika destinationer när de är på marken på Keflavik. D.v.s.att flera flyg ankommer från Europa ung. samtidigt och fortsätter efter en dryg timme eller så till USA.
28 apr. 2011 07:14
Tack för ditt svar! Har googlat en massa under kvällen/natten och då också sett att det är Boeing som de använder sig av och blir faktiskt lite tveksam när jag ser det. Hittade även info om att de inte har individuell "tv-skärm" och när det ändå är en sån lång rutt man flyger så kan ju det kännas bekvämt att ha.
Jag förstår om du tycker att det låter överdrivet men känslan var faktiskt sådan. När jag jämförde SAS Airbus med Continentals Boeing så var skillnaden lite som att jämföra de moderna stadsbussarna med en gammal SJ-buss.. ;) Dels så kändes Airbus rymligt och det fanns massor av toaletter och man kunde gå i gångarna ganska obehindrat. Continentals Boeing var en enda gång där många människor stod under stora delar av resan och bara två toaletter fram och två bak. Det var även andra små saker spm spruckna fönster, dörren som hängde på sned när vi gick på, fönster som inte satt i sin gummilist vid vår plats (givetvis den inre rutan men ändå) som gjorde att det kändes budgetvariant. Jag förstår att jag låter negativ men jag har vanligtvis inga problem alls att flyga med Boeing eller tex Ryanair som jag använt mig av flera ggr vid resor i Europa. Jag fick beskrivit för mig att Ryanair skulle upplevas som en buss i luften (litet, trångt och "skrangligt") när jag skulle flyga med dem första gången men blev positivt överraskad. Jag förväntade mig ett propellerplan då men ett Boeing kändes ju snarare då som lyx för två timmars flygning! Känns dock som att jag har större krav när det gäller en atlantflygning.

Tack snälla igen för ditt svar, känner mig ändå lite klokare! Funderar dock på om det är värt de extra tusenlapparna att slippa byte, någon annan med erfarenhet av detta får gärna tycka till här! =)
Undrar om det är någon som vet om det bara är SAS som använder sig av Airbus över atlanten??
Av Hawaii
28 apr. 2011 08:49
Det stämmer att Continentals 757-200 är lite äldre - byggda mellan 1994 och 2000. Men att försöka jämföra Airbus med Boeing och säga att det ena är bättre än det andra är lite snett. Man får se på vilket flygbolag det gäller. Vissa flygbolag har äldre Airbus och vissa andra har äldre Boeing maskiner. Kan nämna att det finns f.n. c:a 6500 Airbus flygplan jämfört med c:a 10300 Boeing maskiner, så många fler bolag flyger med Boeing. Har själv gjort c:a 1000 flygningar de senaste 20 åren, och av dem ung. 800 i Boeing maskiner. Har aldrig haft något problem, eller otrevlig upplevelse.

SAS har f.n. en flotta av 10 st. Airbus A330/A340 makiner som används för långlinjerna. Dessa maskiner är "widebodies", d.v.s. med 2 gångar och är därmed automatiskt mera rymliga än t.ex. 757-200. De byggdes mellan 2001 och 2003.

Icelandair har f.n. 13 st. 757-200 i passagerar-version, byggda mellan 1990-2000, men Icelandair har ett bra namn, och maskinerna är garanterat i bra skick.

Ryanair är ett intressant bolag. De säljer sin flygplan när de blir c:a 10 år gamla, med följd att deras flotta är mycket modern. De har f.n. 272 st. Boeing 737-800 och den äldsta byggdes okt. 2002. C:a 100 st. av deras flygplan är yngre än två år.

Ang. din fråga om Airbus över Atlanten. Beror helt på vilket flygbolag du använder, men du skall inte bestämma dig beroende på om det är Boeing eller Airbus. Se på pris och hur tidtabellen passar dig. Vissa flygbolag har splitternya Boeing maskiner medan andra bolag använder äldre Airbus maskiner. Eller tvärtom!
Av Jimmieh
28 apr. 2011 09:21
Hawaii

" Oavsett vilket flygbolag du väljer kommer du INTE att hamna i ett "skrangligt" flygplan mellan Europa och USA. Garanterat"

Håller inte med dig på den. Förutom en tur inrikes i usa en gång (också delta) var planet det sämsta jag har suttit i.
Jag tycker verkligen man merker vad man får för pengarna. Sas var bäst, särskilt med barn med och även dyrast, delta helt okej för priset, men deras maskiner måste ha en hel del år på nacken.
På tillbacka vägen slutade ljudet fungera så det var bara att sitta och titta på skärmen.
Av Peter_o
28 apr. 2011 09:43
Just nu får du betala 5.688 kr för en ToR New York från Arlanda direktflyg. Dessa Airbus har på flertalet rader 2+4+2 säten, dvs man behöver max be en person resa på sig oberoende var man sitter då man ska sträcka på benen.

Numera har även Delta (förutom Continental) direktflyg från Arlanda. Jag har åkt en gång med dem (och det räcker). De är visserligen ca 700 kr billigare än SAS, men som du skriver dessa små plan ned en gång och 3+3 säten är inte så kul.

Har själv inte åkt via Island, men jag är säker på att du måste gå ur planet vid mellanlandningen. Med IclandAir kan du åka för 4.866 kr om du kan anpassa resan till deras prislista. Obs att planet landar kl 19 lokal tid vilket är 01 enligt din biologiska klocka. Enligt den lär du inte vara på hotellet förrän kl 03, Men du hinner i alla fall få 8 timmars sömn innan du ska ut på stan nästa morgon.

SAS hade rea för någon månad sedan så det var ju synd att du missade den. Tyvärr vet man ju inte i förväg när nästa rea kommer. Det är väl inte troligt att den kommer före sommaren och du bör nog inte vänta till augusti med att boka resan.

Personligen skulle jag välja SAS av dessa alternativ, och ett med mellanlandning får vara betydligt billigare för att jag skulle välja det.

/PeterO
28 apr. 2011 10:30
Visst kan man uppleva vissa flygplanstyper som mer "skrangilga" än andra. Exempelvis tycker merparten att Airbusplan är tystare än Boeingplan vilket bidrar till komfort.

När jag flyger till New York har jag oftast två krav. Det ska vara en Wide-Body alltså två gångar i planet och billigt pris. Mellanlandning spelar inte så stor roll eftersom de stora flygbolagen har oftast många avgångar att välja på och man landar oftast kanske bara max 3 timmar senare än vad man skulle gjort med direkt.

Bra flygbolag som använder Boeing över atlanten: Lufthansa 747-400, Air France 777-300ER, British Airways 747-400 och 777-200ER, KLM 777-200/300ER.
Bra flygbolag som använder Airbus: Lufthansa A380-800!!!!!! Ett måste om ni inte testat, tyst och gigantiskt stort och A340-300/600 , Air France A380-800!!!!! och A330-200/300, KLM A330, Swiss A340 och A330 och givetvis SAS.

Kan rekommendera alla dessa. Kom dock ihåg att om ni reser med Lufthansa får ni bara TV i stolsryggen om ni flyger med A380 och A340-600.

Finnair kan också vara ett alternativ, de flyger med Airbusplan.

Tänk också på vilken flygplats ni vill komma till. JFK är bättre för övre Manhattan och Brooklyn medan Newark är bättre för lägre Manhattan.

Kanske gav lite mer kött på benen.
/Mischa
Av Hawaii
28 apr. 2011 17:03
Uppenbarligen har ordet "skrangligt" ändrat betydelse under alla de åren som jag har bott utomlands, och inte haft möjlighet att prata svenska. "Skrangligt" enligt den definition som gällde tidigare hade varit ett flygplan som varit osäkert att flyga med. Kanske något man stöter på i Kongo eller Somalia men definitivt inte i Europa eller USA. Men håller med om att det kan vara stor skillnad i den kvalitet som man upplever om man hamnar i ett nyare flygplan jämfört med ett äldre som kanske har ett par mindre "skavanker".
28 apr. 2011 19:54
Tack så hemskt mycket alla snälla för era svar!! Finns så mycket kunskap här som ni hjälper till med och det är jag otroligt tacksam för. Visst, "skrangligt" är kanske inte egentligen ett passande ord men planet vi flög med hos Continental hade definitivt sina skavanker! Det jag är ute efter är egentligen inte flyplansmodellen (har kanske formulerat mig fel eller haft felaktig kunskap) utan mer rymligheten, standarden och bekvämligheter såsom dvdskärm. Givetvis så förstår jag ju att det finns äldre Airbus plan också..
Det här med widebody hade jag aldrig hört talas om innan, men innebär det att det finns Boeing med sådan?? Att gå ur planet i Island är vad vi önskar ifall vi skulle välja den rutten, skulle kännas lite instängt tror vi att sitta kvar och vänta.. Tiderna från Köpenhamn via Island verkar vara mycket bättre och det är därifrån vi tänkt att åka.

Har inte uppmärksammat rean hos SAS, attans!! Men jag håller med, bör nog boka så fort som möjligt.

Kruxet är väl nu att veta vilket plan de använder för flygningen om bolagen har både mindre och större plan. Man ser ju inte det förrän man bokat och fått sin biljett. Undrar hur jag ska komma förbi detta problem då inte bokar genom resebyrå utan själv via nätet, vilket i sig kanske inte är så smart när man försöker att vara smart och välja utifrån flygplansmodellen?!

Än en gång, tack alla för era svar!!

//Annawilma
28 apr. 2011 21:54
Först och främst. Ja Boeing har Wide-bodies och de är vanligast när man flyger långflygningar såsom över Atlanten.

Det finns sätt att se vilken flygpanstyp som man åker med innan man bokar biljetten, det kollar jag alltid upp.

En bra sida är
www.amadeus.net

Välj: Flights och availability, sedan skriver du in datum och rutt, antal passagerare spelar ingen roll utan sätt bara 1 där. Sedan kommer alla möjliga flygvägar upp och om du klickar på "show flight details" kommer det upp om det serveras mat och om det finns platser lediga samt vilken flyplansmodell som kommer att flyga sträckan.

Och om man inte orkar göra detta så visar nästan alla flygbolag som jag vet vilken flygplanstyp som kommer att trafikera sträckan på sina hemsidor utan att man behöver boka någon biljett.

/Mischa
28 apr. 2011 23:35
Tack för tipset om Amadeus... Ser att jag åker ett litet "skrangligt" plan,den där Boeing 200... från Köpenhamn till Newark den 4e maj, men hemresan via München 9 maj blir med en större maskin..747-400 ser jag..

Men det blir nog bra vilket som, tyckte det var kanon att man ska landa på Newark 11:55 på dagen, och att hemresa går 17:30..och att bytestiden till Göteborg-flyget är relativt kort..

Undrar just vad det var för plan vi åkte med till NYC förra året när vi åkte med Jet Airways via Brüssel. Det upplevde vi som ett riktigt bra plan med bra benutrymme i ekonomi-klass och egna skärmar.. Hade ju aldrig hört talas om detta bolag innan...
Av Hawaii
29 apr. 2011 06:35
Jet Airways är ett indiskt flygbolag med bra service. På internationella linjer använder de Airbus A330 och Boeing 777-300ER. Inte säker på vilken typ de använde på sträckan Mumbai-Brüssel-New York ifjor, men det var en av de två.

Och Annawilma, "wide body" innebär helt enkelt att maskinen har två gångar. "Wide body" flygplan som f.n. är i trafik. (över Atlanten t.ex.):
Airbus A330 och A340
Boeing 747
Boeing 767
Boeing 777
(Samtliga modeller av dessa maskiner är "wide bodies").

De enda flygbolag som i dagens läge använder Boeing 757 över Atlanten:
Amerikanska bolagen American Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines och US Airways. Samtliga med nonstop flyg USA-Europa.
Plus isländska Icelandair med stoppet i Keflavik.
Det finns också ett par engelska bolag som flyger Boeing 757 mellan England och USA (Florida), men de kommer du inte att "råka på" om du bokar biljett från Skandinavien.
Av Jatsee
29 apr. 2011 08:32
Jag väljer hellre en mellanlandning än åker med 757:an. Upplever den som "liten", föredrar wide-body. Sen är det kass att åka med de amerikanska bolagen, får pröjsa för en öl till maten ;)
Av Jimmieh
29 apr. 2011 08:49
Jatsee

Med Delta fick man en öl eller ett glas vin till maten.
Av Jatsee
29 apr. 2011 09:05
Ok, jag har bara åkt Continental och United över Atlanten och där fick man pröjsa.
4 maj 2011 22:52
OK framme :). Tyckte inte flyget var skrangligare än nåt annat, egen skärm, ström till datorn, och ganska bra benutrymme (bokar ALLTID gång-säte). Vist skakade det lite på vissa ställen, men det gör det väl med alla flyg...
4 maj 2011 23:13
Citerat från reselover:
OK framme :). Tyckte inte flyget var skrangligare än nåt annat, egen skärm, ström till datorn, och ganska bra benutrymme (bokar ALLTID gång-säte). Vist skakade det lite på vissa ställen, men det gör det väl med alla flyg...
Luftgropar drabbar nog borde större och mindre plan. Skönt att resan gick bra! Ha en trevlig vistelse nu!!

//Annawilma
Av Annl
7 maj 2011 08:58
Annawilma,

Du skriver att det är komfort och liknande som du undrar över när du ställde frågor om olika flygplansmodeller och då kan det vara bra att veta en sak som jag inte visste - jag trodde att alla kärror hade lika stort/litet benutrymme förutsatt att det var samma modell. Efter att ha åkt till NYC med det indiska bolaget som kör Boeing 777 och jag hade haft enormt bra benutrymme i ekonomiklass (jag är 185 cm så det är av stor betydelse) så var jag så nöjd när jag såg att Air France körde med samma kärra på sin flight till NYC. Men så var inte alls fallet och det var hur trångt som helst. Nu har jag fått lära mig att det kan skilja mycket och att det är de enskilda flygbolagen som får bestämma hur de vill ha det när de beställer kärrorna. Det skall finnas en sajt där man kan kolla detta - tror att det är www.seatguru.com
Av Annl
7 maj 2011 14:03
Hej igen AnnaWilma,

Du skrev att ni funderade på att boka med Iceland Air.

Jag håller på att boka flygbiljett till vår flicka som skall resa från NYC till Göteborg och eftersom hon bara är 14 år vill vi inte att hon skall tvingas byta på någon stor flygplats i Europa - typ Frankfurt, Heathrow eller hopplösa Paris. Det bästa hade förstås varit att byta på Arlanda men SAS är så jäkla dyra så det var inget alternativ. Hittade då IcleandExpress som är ett riktigt bra alternativ - det tar bara 10 timmar från NYC till Göteborg och då byter man på Keflavik och det var bra flighttider och billigt - 2 700 kr ungefär för en enkel biljett.

Kanske något att kolla på?
7 maj 2011 15:19
Men Continental flyger direkt från Arlanda också, det var det flyget dom bokade om mej till när Gbg-Cph blivit inställt. Continental flyger även direkt från Köpenhamn. betalade ca 4250 för min biljett när jag köpte den för några månader sedan.
Av Hawaii
7 maj 2011 18:24
annl, kan vara bra att veta att Iceland Express är INTE ett flygbolag. Det är en isländsk researrangör och de har kontrakterat med engelska flygbolaget Astraeus som utför alla deras flygningar. Mellan Keflavik och New York använder de Boeing 757-200 och jag är ganska säker på att de flyger med Boeing 737 (något mindre) till Gbg.
Av Peter_o
7 maj 2011 19:04
Problemet med byte på Island är väl att det sker mitt i natten. Island Express avgår 21:35 och landar väl på Island lagom då man slumrat in?

IslandAir verkar inte vara ett alternativ eftersom de inte flyger direkt till Göteborg utan mellanlandar i Köpenhamn.

/PeterO
7 maj 2011 21:05
Hej!

Om du går in på sas hemsida så kan du ju se vilken flygplanstyp som flyger på sträckan..

När jag sökte så stog det så här:
Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - New York, Newark Liberty International (Terminal B)
Trafikeras av: Scandinavian Airlines Flygplanstyp: Airbus Industrie A330-300

Klicka på: "Se detaljer" så kan du se denna information.

http://www.sas.se
Av Annl
8 maj 2011 09:21
Tack, Hawaii, det var intressant att veta.

Och vad gäller byte på Island, Peter, så står det att man landar 7.20 på Island och att man sen åker vidare till Göteborg en timme senare.
Av Peter_o
8 maj 2011 09:40
Tidsillnaden mellan Sverige och Island är sommartid 2 timmar (New York 6 timmar).
Planet startar lokal tid 21:35 och landar på Island lokal tid 7:20, dvs 03:20 kroppstid för en 14-åring.
Flygresan tar alltså knappt 6 timmar. Jag vill bara att du funderar över vilka rekommendationer du ska ge dottern för hur hon ska försöka sova.

/PeterO
Av Annl
8 maj 2011 18:10
Peter,

Tack för din omtanke. Problemet är att dottern -som är enormt envis - hävdar att hon absolut inte kan sova på nattflygningar....(och sanningen är att hon inte brukar sova så mycket när vi rest).

Men hur eller hur så är din information värdefull - särskilt som det känns lite sådär att lämna dottern i USA hos våra amerikanska vänner när vi reser hem och hon sen skall resa själv - även om hon är ordentlig, är riktigt duktig på engelska (amerikaner som vi mötte i somras trodde att hon var infödd amerikan), är väldigt resvan och har flugit ensam tor till London (Heathrow) för att hälsa på sina engelska vänner.
10 maj 2011 23:17
Hej alla!
Nu har vi bokat flyg med SAS vilket känns som ett bra altenativ. Det blir avgång från Kastrup 12.25, direktflyg till Newark. Hem same same but diffrent. Nu längtar vi som barn på julafton... =) Tack än en gång för alla tips och kloka tankar!

MVH Anna