Flyg Kuala Lumpur - Langkawi - sedan båt till Koh Lipe

7 apr. 2015 19:04
Visningar: 692
Har tänkt boka flyg med Qatar Airways antingen den 2 eller 3 feb-16 och kommer landa i Kuala Lumpur 07.55 (med båda flygen). Vi ska sedan vidare med flyg till Langkawi för att sedan ta färja över till Koh Lipe.

Jag undrar om vi hinner med flyget med AirAsia vid 10.00 från klia2 för att sedan hinna med färjan vid 14.30 till Koh Lipe? Har läst i andra trådar att man måste förflytta sig mellan terminalerna, samt hämta ut bagage och checka-in det igen på nästa när man flyger med AirAsia, därav oron.. tror ni 2 timmar är för kort?

Någon som har erfarenhet av detta och kan bidra med sin kunskap?

Kom gärna med förslag på boende på Koh Lipe också om ni har några favoriter. Besökte ön för cirka fem år sedan och har förstått att mkt hänt sedan dess men hoppas att charmen fortfarande finns kvar :)
Tack på förhand!
Av Sierra
7 apr. 2015 19:33
Hoppa över AirAsia och tag flighten 11:15 med Malaysia Airlines i stället. Prisskillnaden är överkomlig om du räknar in bagagekostnaden som AirAsia tar.

MAS flight landar 12:15 och det tar bara 10 min från Langkawi Airport till Telaga Harbour varifrån färjan till Lipe avgår 14:30 (checkin 13:30).

Qatar ankommer till Satellite Terminal och MAS flyger från Main Terminal. Mellan dessa terminaler går ett Aerotrain var 2,5:e min och det tar knappt 2,5 min mellan terminalerna.
http://www.malaysiaairlines.com/my/en.html

Färjan kan inte bokas ännu. Trafiken börjar inför nästa säsong 20 oktober.
http://telaga-terminal.com/langkawi-lipe-return-trip.html

Ang boende beror det på vad för service du söker; a/c, hot shower, frukost, beachnära mm mm......
7 apr. 2015 20:16
Tack för super snabbt svar!!

Fick som förslag på resesajten att ta flyget 09.45 med MAS från Langkawi, men det finns ett flyg senare alltså...
Är dock lite osäker på om jag vågar flyga med MAS efter div. olyckor, senast den förra året...
Tror du AirAsia inte är ett alternativ alltså? Finns ett till senare flyg med AirAsia 12.30 som är framme en timme senare men då hinner vi väl inte med båten, då senast check-in väl är just 13.30?

Angående boende så söker vi ett mellanklass hotell, a/c och hot shower. Behöver inte ligga vid stranden men är såklart ett plus! Samma med frukost. Vi är 2 personer kanske ska tilläggas..
Av Sierra
7 apr. 2015 23:03
MAS är ett riktigt bra bolag som jag väljer före AirAsia som också är bra. Jag har goda erfarenheter av båda bolagen. Visst kan du välja AirAsia men inte flighten 12:30 då du som du ser inte hinner till Lipe den dagen då du missar färjan.

Ett av de trevligaste boenden på Lipe tycker jag att Zanom på Sunrise Beach är. De har dessutom en av öns bästa restauranger. http://zanomkohlipe.com/
8 apr. 2015 12:01
Okej, verkar ju smidigare med MAS.. får fundera :)

En annan fråga angående flyg. Vi har tänkt åka vidare en vecka senare från Koh lipe - Langkawi för att sedan ta flyget till Singapore direkt. Finns det någon möjlighet att göra hela den resan samma dag? Kollade snabbt med AirAsia, hitta bara morgonflyg, vilket inte går eftersom första båten från Lipe anländer vid 13 på Langkawi.. Är man alltså tvungen till en övernattning på Langkawi? Du verkar ha superkoll Sierra, så du kanske vet?

Zanom verkar vara super poppis.. var fullbokat ända till april 2016 enligt deras hemsida dessvärre! Några andra hotell att rekommendera? Någon som har erfarenhet från Lipe Power beach resort, Ricci House, Salisa eller Z-touch?
Av Sierra
8 apr. 2015 19:02
Du behöver inte övernatta på Langkawi.

Förutom med AirAsia kan du flyga med Tigerair och SilkAir vissa veckodagar på sen em till Singapore.
http://www.tigerair.com/sg/en/
http://www.silkair.com/planBooking-flow.form?execution=e2s1

Osis med Zanom.

Kolla Lipe Beach Resort och Wapi Resort. Även Lipe Power Beach Resort är ok. Dessa ligger alla på Sunrise Beach. Salisa och Wapi (som båda är bra) ligger bredvid varandra vid beachen nära Walking Street.
Ricci House ligger inte vid beachen (närmare Sunrise Beach än Pattaya Beach).

Z-Touch ligger mitt på Pattaya Beach där det är livligare än på Sunrise, dock skyddat från nordostvinden i lagunen mot söder.
8 apr. 2015 22:01
Va skönt!

Dock går flyget med Tigerair redan vid 15 och båten beräknas komma i land 13.. Känns tajt, men såg att någon annan skrivit att det funkade.. Har du någon erfarenhet av det flyget Sierra? Såg tipset om att säga till i immigration på Lipe att man hade bråttom och kanske kunde ropas upp snabbare på Langkawi immigration..
8 apr. 2015 22:27
Vad jag kan se finns bara ett flyg vid 15.00 den 12/2 (som är en fredag) med tigerair? :/ ett senare flyg skulle vara toppen då det känns lite tight som sagt.. Tänker att vi ska åka 11 eller 12 februari..

Återigen tack för dina snabba svar!
Av Sierra
8 apr. 2015 22:42
Du har rätt ang Tigerair.

Jag tycker att du kan gå på deras flight 15:00. När ni kommer till Telaga skall du förutom att be om en snabb behandling av passen även prata med en taxichaffis (lasta in ert bagage) så att ni inte blir utan taxi. Det tar bara 10 min till flygplatsen.
9 apr. 2015 17:08
Tidigarelägger eventuellt resans början med någon dag och tar flyger den 9/2 till Singapore med Tigerair som avgår vid 5.50 pm så slipper vi oroa oss för stressen! Då får vi ändå en vecka på Lipe som vi tänkt oss!

Stort tack för din input Sierra!
Av Sierra
9 apr. 2015 17:19
Ok, det låter klokt.

Ang boende på bland annat Zanom så har de ej släppt bokningar för kommande säsong ännu. Det är därför det ser ut som att det är fullt :-)
9 apr. 2015 20:35
jaha, det låter ju bra med hotellen! Då kanske det finns fler hotell än vad det ser ut som nu.. Du råkar inte veta när de släpps? Ska man maila och fråga? Nu står det på vissa hotell att bara ett antal rum finns kvar.. Kändes som man behövde boka ganska snabbt i och med det.. =)
5 maj 2015 12:32
Hej igen!

Har en ny fråga ang. flyg.. Nu är planen eventuellt att åka den 1/2-16 och landa på kvällen den andra för att sova en natt på langkawi och hinna med förmiddags båten till koh lipe dagen efter (alltså den tredje) för att få ut mer av den dagen på Koh Lipe.

Min fråga är: vi landar 14:10 med Qatar på KUL.. tänker ev boka flyg med Airasia till Langkawi för att slippa vänta i fyra timmar emellan.. Hinner vi med Airasia som avgår 15.30 eller 16.20?

Tack på förhand!
Av Sierra
5 maj 2015 22:43
Ni hinner AirAsia's flight 16:20 om Qatar är i tid. Checkin stänger 15:35.
Ni hinner inte flighten 15:30.
5 sep. 2015 10:22
Hej igen!

Tänkte nu boka flyg från Langkawi till Singapore tis 9/2-16. Hade tidigare kollat upp med Tiger Air och de hade ett flyg som gick 5.50 pm den 9/2. Nu verkar det planet vara tidigarelagt till 2.50 pm.

Fråga: Båten kommer i land 13 pm på Langkawi, Hur stor risk är det att båten är försenad och vi inte hinner med flyget? och vad gör man om man inte hinner med?

verkar inte gå nått senare flyg på tisdagen.. är det klokare att tidigarelägga eller senarelägga resan helt enkelt?

Tack för svar!
Av Sierra
5 sep. 2015 16:36
Det är inte ovanligt att färjan är försenad. Dessutom får du vänta ca 30 min på passen när ni kommit till Langkawi. Från Telaga tar det 10 min till flygplatsen.

Jag tror inte att du hinner flighten 14:30 då checkin stänger 45 min före avgång.

Om du skall senarelägga eller tidigarelägga måste du bestämma själv.

Har du kollat AirAsia och SilkAir och deras flighter till Singapore?
5 sep. 2015 16:55
Ne precis, det känns för tight...

AirAsia flyger bara på morgonen och SilkAir flyger ons, fre och sön.

Det lutar åt att vi lämnar Lipe den 9e med sena båten, sover över på Langkawi en natt till 10e och tar ett morgonflyg till Singapore istället.

Tråkigt att flygbolagen och båtbolagen inte är samkörda.. Mycket restid som försvinner när de inte passar ihop...