Florida eller Thailand?

Av Klara2
3 aug. 2008 09:29
Visningar: 717
Jag och min make håller på att planera inför min stundande 50-årsdag, som inte är förrän i början av oktober nästa år. Jag var först inne på, att åka till Malta, men det tyckte inte min käre make var någonting att fira sin 50-årsdag på, utan det ska bli ett minne för livet. Vi sållade alltså bort Malta ur våra tankar.

Vi har alltså tänkt om, så nu undrar vi: var är bäst att åka till under sista veckan i september och första veckan i oktober, Florida eller Thailand? Vi ska vara iväg i 15 dagar.

Därför att vi är så tidigt ute med förfrågan är, att denna resan ska skräddarsys totalt, så den verkligen blir ett minne för livet. Man fyller ju 50 bara en gång i livet.

Jag är väldigt tacksam, om ni kommer med förslag.
Av Late
3 aug. 2008 12:03
Hej!
Varför inte åka till Sydafrika. Jagg och frugan var där i februari i år. Helt fantastskt.
Frugan fyller 60 nästa år i september och vi siktar på en ny resa dit.
I februari åkte vi med Sydafrikaresor, men denna gången funderar vi på att åka med Nyati(www.nyati.com)

Ha en trevlig resa och födelsedag
Tomy
Av Klara2
3 aug. 2008 12:07
Det låter faktiskt lite spännande, men vart flyger man ifrån då? Tror du, att det går flyg från Kastrup dit?

Vad finns att göra där?

Skriv gärna och berätta.
3 aug. 2008 21:24
Oh, två riktiga kontraster men änå inte. Det beror på vad du/ni är ute efter. Båda har SSS men sedan börjar väl de (ytliga) skillnaderna att synas.
3 aug. 2008 21:58
Jag föreslår i stället Malaysia, några dagar i Kuala Lumpur och sedan ut till någon paradisö.
Ett härligt land med trevliga människor och billigt billigt billigt :-)
Där får man minnen för livet!

hälsn. Ellis
Av Lucas2-
3 aug. 2008 23:39
Jag inbillar mig att det är upplevelser man är ute efter om man planerar en resa på det här sättet och i likhet med Late har jag svårt att se att något av dina ursprungliga förslag skulle kunna tävla med Sydafrika. 20 nationalparker av helt skiftande slag och mycket annat som bara finns i Sydafrika börjar för en resa som kan bli ett minne för livet. Allt beror dock på vad du/ni vill ha ut av resan. Handlar det om bad eller shopping finns det bättre platser, men vill ni ha två veckor där ni tillsammans får en aning om meningen med livet så väljer ni Sydafrika.
Det går säkert utmärkt att flyga från Kastrup om det är bästa alternativ för er. Går det från Arlanda så går det säkert från Kastrup också.
Eftersom det skall vara något extra utgår jag från att allt skall ordnas på bekvämaste sätt, men man bör ändå veta vad man är ute efter.
Skulle ni välja Sydafrika bidrar jag gärna med tips om vad ni ska begära i paketet.
Av Klara2
4 aug. 2008 09:47
Nu har vi bestämt oss. Vi tänker faktiskt åka till Thailand, även om det kanske inte är högsäsong där, just då. Jag köpte tidningen När och fjärran och i den ingick en dvd, om just Thailand. Jag kan bara säga, att både min make och jag bestämde oss omgående. Visst, där regnar kanske lite mer än annars under den tidsperioden, som vi tänker åka i, men det är säkert inte ihållande, utan lite då och då på dagen. Det kan man väl stå ut med och det finns ju paraply.

Ni, som har varit i Thailand och då gäller det Phuket, under perioden september/oktober, skriv ner om hur ni upplevde vistelsen och vad ni har för upplevelser överhuvudtaget, både bra och dåliga.

Vi kommer att välja Kata beach, eftersom stranden är långgrund där, med tanke på monsunen, som kan vara besvärlig under den perioden, men vi får hoppas på det bästa.
4 aug. 2008 10:06
Vilken osis att DVD'n var från Thailand. Tänk om den varit ifrån Mexico, Sydafrika eller Jungfruöarna...

Men men, Thailand är helt ok även under regnperioden. Kata är lugnt och trevligt. Man klarar sig på svenska, större delen av tiden, och det är minimal risk för hemlängtan.

Ha en bra högtidsdag!

/millicom
Av Jesperw
4 aug. 2008 12:18
Hej Klara,

Grattis i förskott!!

Jag tycker du gör helt rätt i att välja Thailand, men då skippa västkusten (Phuket, Krabi mfl) eftersom det kan vara ganska regnigt om man har otur. Om ni håller er på östkusten så har ni bra väder och fina stränder på ex vis Koh Samui, Koh Samet, Koh Chang. Hua Hin på fastlandet är mysigt och bjuder på många bra hotell.

Jag skulle absolut kombinera stranden med lite storstad och/eller norra Thailand, som är underbart. Mycket att se, billigare än södern och fantastiskt vänliga människor.

Bangkok är en stad man antingen älskar eller hatar. Har ni inte varit i Thailand tidigare så ska ni absolut spendera ett par dagar i Bangkok. Bangkok är en bra utgångspunkt om man vill utforska bron över floden Kwai eller göra en dagsutlfykt till Ayuttaya, som är urmysigt.

Bangkok har ett par verkligen sjyssta hotell som är en festlig avslutning på ett 50-års firande.

Mitt tips är att ta hjälp av en resebyrå som är van vid att skräddarsy resor, kan komma med tips, synpunkter och bidra med sin expertis.

Trevlig resa!

/Jesper
Av Joje_66
4 aug. 2008 12:26
Hej, Jag gillar ju Florida bäst men att Ni väljer Thailand är inte fel eftersom även det är en upplevelse och hösten inte är bästa tiden för en Floridaresa. Hopps Ni väljer att utforska Florida vid ett lämpligare tillfälle!

Däremot hade jag alldrig åkt till Kata! Med risken (ganska säkert) att få många Thailandsfrälsta på mig (som alla som säger det minsta negativa om Thailand får) så visst är det kul att se det och badet är underbart men det är till stor del förstört av turismen. Playa Ingles i kvadrat.

Mvh. Jörgen
4 aug. 2008 14:13
Klara: Synd att ni "sejfade" men det blir säkert trevligt. Sällskapet och anledningen är ju trots allt det viktigaste.
Av Klara2
4 aug. 2008 15:29
Självklart ska vi åka till Florida en annan gång. Det är så mycket, som vi skulle vilja se. Vi åker till Puerto ricoGran canaria och ska vara iväg den18/10-1/11.

Till sommaren bär det av till Marmaris, som blir en "slappevecka" med all inklusive. Vi har då tänkt och åka i slutet på juni.

Sedan är det ju Thailand som väntar nästa höst. Det ser vi väldigt framemot. Jag har redan pratat med Fritidsresor, eftersom vi vill åka med dem. De släpper sommarens resor redan om en månad och det gäller att vara tidigt ute, speciellt om man vill ha ett visst hotell, vilket vi vill. Vi har siktat in oss på Centara Kata beach.

Vi har varit 12 ggr på gran canaria och vill se lite annat nu.
Av Familyb
24 sep. 2008 16:26
Hej! Om ni vill åka med Fritidsresor till Kata, välj Kata Palm!! Mycket bra boende! Har sett de flesta av Fritidsresors hotell på Karon och Kata och för ett firande som erat skulle jag rekomendera Kata Resort eller Kata Palm men välj superiorrum i den nya delen, STOR skillnad mot standardrummen i de äldrebyggnaderna. Lycka till och trevlig resa! Hälsningar FamilyB