Florida

Av Sancul
6 apr. 2014 11:46
Visningar: 331
Hej,
Vi är två familjer som ska åka till Florida i januari.
Det kommer bli ett stop i Orlando och från.Lauderdale
Men vi tycker att det här med parkerna är en djungel.
Våra barn är 12,13 och 14 år. Vilka parker är bäst och hur många är
lagom. Vi funderar på två kanske tre st. Sen är biljetter en fråga också köpa hem eller där ??
Är det något annat vi måste se som någon har tips om tas det tacksamt emot.
Tacksam för hjälp. :-)
Av Birgere
6 apr. 2014 12:19
Jag förstår dig, utbudet är enormt och det finns mycket skrivet här på forumet.
En bra översikt ger denna sida
http://www.smartdestinations.com/blog/where-to-go-in-orlando-theme-park-guide/

Biljettalternativ hittar du tex här
http://www.undercovertourist.com

Hur många parker beror på tid, budget och intresse....ju fler desto bättre :)

Ni kan spara massa pengar på att hyra lägenhet eller hus jämfört med Hotel, dom sparade pengarna kan ni lägga på parkbesök och shopping istället.
Av Timpre
6 apr. 2014 12:22
Hej! Nu har jag ingen erfarenhet av familjelivet i Orlando eftersom jag inte hunnit upp i den åldern än, men har bott i området kring Orlando i några månader så har hunnit med alla parkerna där.

Parkerna är absolut en djungel. De största och vanligaste som finns är Universal Studios, Island of adventures, Sea world, Disney parkerna, Wet n´ Wild (Vattenland).

Universal och Islands of adventure är två olika parker som ligger precis bredvid varandra, det vanligaste är att man köper pass för de båda parkerna så man kan gå emellan dem. Åkattraktionerna här är lite häftigare och vildare än de på disney skulle jag säga men passar nog absolut barn i 12-14 års åldern!

Sea world rekommenderar jag verkligen. Superhärlig atmosfär, roliga åkturer, fantastiska shower och en feel-good känsla utan dess like. Extra kul om barnen är intresserade av djur! Deras shower är ett måste som garanterat inte lämnar någon besviken.

Wet n´ Wild är en vattenpark med lite fartfylldare åkturer. Ett mer barnvänligt vattenland är Aquatica eller något av de två vattenparkerna som Disney har. Jag har endast varit på Aquatica och Wet n´Wild där Aquatica är mysigare och passar nog bättre för barn medan Wet n´Wild har lite häftigare åkturer.

Nu är det väldigt längesedan jag varit på någon av Disneyparkerna så jag kan inte riktigt uttala mig om dem. De har en hel rad med parker, tror det är 4-5 stycken, som varierar lite mellan vilken ålder de inriktar sig mot.

Det som jag rekommenderar, beroende på hur många parker ni ska besöka är att köpa ett flerdagars pass som gäller för flera parker. På http://www.visitorlando.com/discounts-and-tickets/ finns det lite olika variationer på de erbjudanden.

Jag tycker att man ska räkna med att det tar en heldag att besöka varje park eftersom man inte vill stressa igenom parkerna och ofta får man stå länge i kö. Det som jag och min flickvän gjorde när vi besökte parkerna var att köpa Fast-express biljetter, som man visserligen får betala en slant för att få, men som ger en förtur i köerna så man slipper att stå i de hemskt långa köerna.

Mer småtips är att ta med mat och vatten, då det är rätt dyrt att äta där.

Som sagt, har bott i området ett tag och besökt Universal Studios, Islands of adventure, Sea World, Aquatica och Wet n' Wild (Samt Disney parkerna för länge sedan). Så om det är något mer du funderar över är det bara att fråga!

Mvh Tim
6 apr. 2014 16:20
Hej,

Tipset för era barn är väl som Tim skriver att välja Islands of Adventure, Sea World och ev. Universal.

Välj ett av hotellen på Universalområdet så får ni fria express-pass till deras parker där ni går före i kön. Absolut ovärderliga! Kombobiljett finns för samtliga dessa parker (Orlando Flex, gäller ej Disney) kan köpas hemifrån, på hotellet eller på plats, spelar inte så stor roll så länge man läst på vad man vill ha och inte faller för försäljare på plats. Vattenland känns inte aktuellt i januari...men, visst, det är öppet och har ni riktig tur med vädret

Bästa parken åkmässigt ligger annars i Tampa, Busch Gardens. 1 timme bort.

Dyrt att äta vet jag förstås inte. Snabbmat för 60kr per person...kulinariska upplevelser finns ändå inte innanför grindarna utan alla outlets erbjuder så gott som samma meny.

Lycka till med planen!
Av Sancul
7 apr. 2014 11:04
Hej,
Tack för era svar. Det är första gången jag använder ett forum blev jätte positivt överraskad att få så bra svar och så fort. Tack igen.
Vi har bestämt oss för att det blir Island of aventures, universal och seaworld. Får bara kolla upp bästa biljetter senare.
Vi har även tänkt besöka Everglades har ni några tips ang bästa tur finns ju några att välja på.

Tack Sandra
Av Sancul
7 apr. 2014 12:01
Hej igen,
Ville bara kolla vad ni vet om flyg till Florida Miami. Jag hittade en biljetter som jag bokade för priset kändes rätt. Turen går Köpenhamn - Toronto med en paus på 1,5 tim sen vidare till Miami. Vi är 4 st och priset blev 16.000kr vi är borta i 18 dagar.
Måste man checka ut väskorna i Toronto och sen checka in dom för flyg till Miami..
Av Birgere
7 apr. 2014 19:39
Citerat från Sancul:
Hej igen,
Ville bara kolla vad ni vet om flyg till Florida Miami. Jag hittade en biljetter som jag bokade för priset kändes rätt. Turen går Köpenhamn - Toronto med en paus på 1,5 tim sen vidare till Miami. Vi är 4 st och priset blev 16.000kr vi är borta i 18 dagar.
Måste man checka ut väskorna i Toronto och sen checka in dom för flyg till Miami..
Det är en av dom bästa rutterna du kan ta från CPH. All immigration sköts i Toronto så du slipper köa i Miami.
Väskorna behöver du inte böka med.
http://www.torontopearson.com/Connecting.aspx#
Av Ales
7 apr. 2014 21:42
Hej Sancul,
Vilken härlig resa ni har framför er!
Kan bara instämma med övriga att Seaworld är storfavoriten;)! Vi var även på Disney-Magic kingdom -and its reallly magic-beroende på vad dina barn är intresserade av!! Men även Downtown Disney ( där man inte betalar inträde) kan vara värt ett besök! Där kan ni äta på Rainforest som är helt underbar upplevelse för barn!
Billiga flygbiljetter ninhittade!! Om ni flyger med Air Canada är de jättebra!! Bra underhållning och bra mat! Vi flög med dm till Neww York men vi behövde ta väskor och checka in igen!! Detta för att man korsar den amerikanska gränsen i Toronto!!
Hoppas ni får en fantastisk resa!!
8 apr. 2014 18:15
Citerat från Timpre:

Nu är det väldigt längesedan jag varit på någon av Disneyparkerna så jag kan inte riktigt uttala mig om dem. De har en hel rad med parker, tror det är 4-5 stycken, som varierar lite mellan vilken ålder de inriktar sig mot.
Japp plus två vattenparker ;)
Av Sancul
8 apr. 2014 21:12
Citerat från Ales:
Hej Sancul,
Vilken härlig resa ni har framför er!
Kan bara instämma med övriga att Seaworld är storfavoriten;)! Vi var även på Disney-Magic kingdom -and its reallly magic-beroende på vad dina barn är intresserade av!! Men även Downtown Disney ( där man inte betalar inträde) kan vara värt ett besök! Där kan ni äta på Rainforest som är helt underbar upplevelse för barn!
Billiga flygbiljetter ninhittade!! Om ni flyger med Air Canada är de jättebra!! Bra underhållning och bra mat! Vi flög med dm till Neww York men vi behövde ta väskor och checka in igen!! Detta för att man korsar den amerikanska gränsen i Toronto!!
Hoppas ni får en fantastisk resa!!
Hej,
Tack så mycket för dina tips, ja det är med Air Canada vi flyger.
Mvh Sandra
Av Sancul
8 apr. 2014 21:13
Citerat från Birgere:
Citerat från Sancul:
Hej igen,
Ville bara kolla vad ni vet om flyg till Florida Miami. Jag hittade en biljetter som jag bokade för priset kändes rätt. Turen går Köpenhamn - Toronto med en paus på 1,5 tim sen vidare till Miami. Vi är 4 st och priset blev 16.000kr vi är borta i 18 dagar.
Måste man checka ut väskorna i Toronto och sen checka in dom för flyg till Miami..
Det är en av dom bästa rutterna du kan ta från CPH. All immigration sköts i Toronto så du slipper köa i Miami.
Väskorna behöver du inte böka med.
http://www.torontopearson.com/Connecting.aspx#
Tack för hjälpen. Den länken sparar jag.
Mvh Sandra
Av Sancul
8 apr. 2014 21:16
Citerat från Timpre:
Hej! Nu har jag ingen erfarenhet av familjelivet i Orlando eftersom jag inte hunnit upp i den åldern än, men har bott i området kring Orlando i några månader så har hunnit med alla parkerna där.

Parkerna är absolut en djungel. De största och vanligaste som finns är Universal Studios, Islands of adventures, Sea world, Disney parkerna, Wet n´ Wild (Vattenland).

Universal och Islands of adventure är två olika parker som ligger precis bredvid varandra, det vanligaste är att man köper pass för de båda parkerna så man kan gå emellan dem. Åkattraktionerna här är lite häftigare och vildare än de på disney skulle jag säga men passar nog absolut barn i 12-14 års åldern!

Sea world rekommenderar jag verkligen. Superhärlig atmosfär, roliga åkturer, fantastiska shower och en feel-good känsla utan dess like. Extra kul om barnen är intresserade av djur! Deras shower är ett måste som garanterat inte lämnar någon besviken.

Wet n´ Wild är en vattenpark med lite fartfylldare åkturer. Ett mer barnvänligt vattenland är Aquatica eller något av de två vattenparkerna som Disney har. Jag har endast varit på Aquatica och Wet n´Wild där Aquatica är mysigare och passar nog bättre för barn medan Wet n´Wild har lite häftigare åkturer.

Nu är det väldigt längesedan jag varit på någon av Disneyparkerna så jag kan inte riktigt uttala mig om dem. De har en hel rad med parker, tror det är 4-5 stycken, som varierar lite mellan vilken ålder de inriktar sig mot.

Det som jag rekommenderar, beroende på hur många parker ni ska besöka är att köpa ett flerdagars pass som gäller för flera parker. På http://www.visitorlando.com/discounts-and-tickets/ finns det lite olika variationer på de erbjudanden.

Jag tycker att man ska räkna med att det tar en heldag att besöka varje park eftersom man inte vill stressa igenom parkerna och ofta får man stå länge i kö. Det som jag och min flickvän gjorde när vi besökte parkerna var att köpa Fast-express biljetter, som man visserligen får betala en slant för att få, men som ger en förtur i köerna så man slipper att stå i de hemskt långa köerna.

Mer småtips är att ta med mat och vatten, då det är rätt dyrt att äta där.

Som sagt, har bott i området ett tag och besökt Universal Studios, Islands of adventure, Sea World, Aquatica och Wet n' Wild (Samt Disney parkerna för länge sedan). Så om det är något mer du funderar över är det bara att fråga!

Mvh Tim
Hej Tim,
Tack för alla tips. Nu gäller det bara att hitta ett bra boende oxå sen är det bara att räkna ner.
Mvh Sandra