Flores och Komodo hur man tar sig dit och övriga tips

Av Josa
10 apr. 2017 16:07
Visningar: 1116
Hej alla!
Är lite sugen på att åka till Flores och även Komodo. Hur tar jag mig enklast dit från Sydostasien? flyg eller båt och varifrån? Kan nämna att dessa är de enda öarna jag är intresserad av att besöka i Indonesien just nu dvs jag avser inte att först besöka t ex Bali (annat än att mellanlanda där om jag måste). Min utgångspunkt är Filippinerna. Någon som kan hjälpa mig med det bästa sättet att ta sig dit? Övriga tips vad man bör se på Flores (t ex hiking och likn?) samt någon som befinner sig där i maj och vill ha sällskap:-) ??
Av Fundin
11 apr. 2017 07:47
Hej.

Leta efter flyg till Labuan Bajo. Vi flög från Bali och det gick riktigt smidigt. I Labuan Bajo hittar du sedan turer till Komodo och de kringliggande öarna överallt.

Det går även båtturer dit från Lombok men har inte gjort det själv och har läst lite blandat om de turerna så kan inte säga om det är ett bra alternativ.

Vi upptäckte bara en liten del av Flores med lite vattenfall osv men skulle vilja upptäcka Kelimut med de tre färgade sjöarna. Så om du har tid kika på att göra det.

Ha en grym resa.
Av Josa
11 apr. 2017 09:20
Citerat från Fundin:
Hej.

Leta efter flyg till Labuan Bajo. Vi flög från Bali och det gick riktigt smidigt. I Labuan Bajo hittar du sedan turer till Komodo och de kringliggande öarna överallt.

Det går även båtturer dit från Lombok men har inte gjort det själv och har läst lite blandat om de turerna så kan inte säga om det är ett bra alternativ.

Vi upptäckte bara en liten del av Flores med lite vattenfall osv men skulle vilja upptäcka Kelimut med de tre färgade sjöarna. Så om du har tid kika på att göra det.

Ha en grym resa.
Tack för tipsen! Ska kolla upp både flygplatsen du nämnde och Kelimut :-)
13 apr. 2017 05:14
Vi åkte på en fantastisk båttur från Lombok-Komodo-Flores, rekommenderar det då får du se massor!
13 apr. 2017 05:15
Rijung, Bajawa mm. på Flores är väldigt vackert! Vi var där 2013 så vet inte hur mkt det förändrat sen dess.
Av Josa
13 apr. 2017 15:40
Citerat från Lyckligochlevande:
Rijung, Bajawa mm. på Flores är väldigt vackert! Vi var där 2013 så vet inte hur mkt det förändrat sen dess.
Tack för tipsen!
Av Murzyn
28 aug. 2017 00:00
Citerat från Lyckligochlevande:
Hej! Hur kom ni till Flores? Med flyg ? I så fall vilket flygbolag ? Ska själv flyga dit från Bali med Nam Air och alla utom Gadur är svartlistade.Har ni någon erfarenhet av det?