Filippinerna eller Vietnam/Kambodja?

11 jan. 2017 23:48
Visningar: 756
Jag och min sambo ska ut och resa i mitten av februari och 2,5 vecka framåt! Vi har lite svårt att bestämma oss och har därför lite frågor vi skulle vilja ha hjälp med.

Vi vill ha bra snorkling, fina stränder, gärna kritvita paradisstränder då ingen av oss har upplevt det.
Men då vi inte bara vill ligga på stranden och snorkla vill vi gärna ha lite äventyr. Fin natur att vandra i, paddla kajak, uppleva saker, gärna ett djurliv, andra äventyr osv.

Säkerheten är också en stor fråga, vi vill känna oss trygga på resan. Jag gillar att fota mycket så systemkameran och Gopron är oftast i högsta hugg och vill inte känna att rånrisken är stor. Givetvis gäller sunt förnuft som överallt....

Vi har tittat en del på Filippinerna och då flyg till Cebu och sen främst El Nido, Malapascua och eventuellt någon ö till.
Räcker tiden till för detta?
Hur är säkerheten?
Några tips om resmålet efter det som jag beskrivit ovan?

Vi har även tittat lite på Vietnam kombinerat med Kambodja.
Då tänker vi främst södra Vietna, titta på cu chi tunnlarna och kanske besöka någon ö. Ö Tips på någon ö?
Sen vidare till Kambodja och titta på bland annåat tempel.
Hur är stränderna i dessa två länder?
Hur är snorklingen?
Hinner man detta på 2,5 vecka?
Hur är säkerheten?

Blev ett långt inlägg men hoppas få hjälp med våra frågor. Kanske finns tips på något resmål som passar bättre?

Tack på förhand!
12 jan. 2017 20:26
Hej!

Då ni "bara" har 2,5 vecka hade jag satsat på Vietnam och Kambodja istället. Kortare flygtid än till Filippinerna vilket gör att ni hinner se länderna också och inte bara transportera er... Jag skulle nog flyga till Ho Chi Minh, se Cu chi tunnlarna och gå runt lite i staden ev åka på någon dagstur till Mekongfloden. Sedan ta mig över till Kambodja och åka till Siem Reap där Angkor Wat finns. Sedan ta mig till Koh Rong för att få lite strandliv.

Själv har jag varit på ön Phu Quoc i Vietnam och tyckte den inte var så speciell. Koh Rong är mycket finare! Där finns även bra snorkling/dykning.

Säkerheten tycker jag har varit bra i de tre länderna. Om ni åker till Manilla skulle jag inte skylta med kamera/gopro. Men det är framför allt utanför turiststråken.

Men vill ni ändå till Filippinerna, rekommenderar jag strandliv på Malapascua och vandring i Batad. Batad ligger på ön norra Luzon (samma som Manilla). Där finns 2000 år gamla risterasser, otroligt fint och häftigt att se! Men det tar tid att resa i Filipperna. Jag antar att ni flyger till Manilla och därifrån flyga till Cebu. Väl i Cebu måste ni ta buss upp till norra delen av ön där man tar båt över till Malapascua. Att även hinna med Palawan, som ligger helt västerut, tror jag blir tajt.

Hoppas detta lite smått röriga svar gör er lite klokare!

Hoppas ni får en härlig resa :)