Filippinerna

3 feb. 2016 15:57
Visningar: 54
Hej!
Jag och min vän ska backpacka i Filippinerna. Tyvärr är vi lite avskräckta från vissa platser efter vad vi hört om landet.
Är det någon som har erfarenheter/tips om vad som bör undvikas eller tänkas på? Vi funderar dessutom att åka till Banaue, men är det för svårt att ta sig dit?
Tacksam för svar!
3 feb. 2016 23:16
Jag var i Filippinerna förra året (Norra luzon, Cebu, Bohol och Palawan). Det enda ställe som vi tyckte var lite obehagligt att vara i var Manilla pga allt vi hade läst om kriminalitet osv. Men väl på plats kändes det lugnt, vi tänkte ju på att inte vistas i vissa delar av Manila osv. Mitt tips är att använda sunt förnuft så ska det gå fint :)

Vi tog buss från Manila upp till Banaue, tog runt 6h har jag för mig. Var inte alls svårt att ta sig dit. Däremot var det lite krångligare att ta sig till grannbyn Batad, en by som ligger mitt i bergen. En del upp och ner om jag säger så...
Rekommenderar även att åka till Sagada när ni ändå är i norra luzon, där kan man bl a göra en cave connection tour. Bland det häftigaste jag gjort! :)

Åk till Filippinerna, ni kommer inte att ångra er!
5 feb. 2016 02:12
Åh så bra tips! Tacksam för utflrligt svar! :) ja, ska nog gå bra om man använder sunt förnuft. Vi är dock två blonda ensamma tjejer som åler, så lite nervöst??

Norra Luzon verkar fantastiskt! Ska försöka ta oss dit med buss från Manilla. Kommer bli härligt! Tack tack för tipsen
5 feb. 2016 11:04
Det kommer att gå helt fint att ni är två blonda tjejer som reser. Se bara efter varandra och gå aldrig ensam hem osv när det blivit mörkt.

Är det första gången ni ska resa i Asien?