Fel namn på flygbiljetten!!
Ska åka till Thailand om typ 2 veckor. Och när jag bokade så skrev jag mitt och min väns efternamn korrekt. Men på biljetterna står det AA istället för Å, både jag och min vän har Å med i våra efternamn. Och så var det en annan sak jag tyckte var konstigt, det var att jag det ej stod att man skulle fylla i mellan namnen?? Det stod att jag skulle fylla i endast ett förnamn men samtliga efternamn.. Hur viktigt är det att inte mellan namnet står??
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
AA används ju istället för Å det stämmer. Vill de bara ha ett förnamn så stämmer det också. Mellannamn är inget förnamn, heter Du t.ex. Axel Bengt Carlsson Danielsson så är Carlsson mellannamn. Man kan bara ha ett efternamn i Sverige. Verkar som Du fyllt i rätt.
Det är inte så självklart och enkelt det här med benämningen "mellannamn".
Tänk på att i de fall det står på engelska (middlename) så KAN det vara så att det är just våra andra/tredje namn som menas, då man i USA o Kanada kallar dessa för mddlename.
Det KAN ju vara en felaktig översättning till "mellannamn" som ju hos oss är just det floridasidan skriver. Vilket jag själv tror, eftersom det är vanligare med andranamn än mellannamn. Varför skulle det vara så viktigt att fylla i ett andra efternamn men inte alla sina förnamn (inkl andra tredje osv namn)? Så jag håller med dig Alecs att det är konstigt. Stod det på svenska eller engelska?
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_name
Tänk på att i de fall det står på engelska (middlename) så KAN det vara så att det är just våra andra/tredje namn som menas, då man i USA o Kanada kallar dessa för mddlename.
Det KAN ju vara en felaktig översättning till "mellannamn" som ju hos oss är just det floridasidan skriver. Vilket jag själv tror, eftersom det är vanligare med andranamn än mellannamn. Varför skulle det vara så viktigt att fylla i ett andra efternamn men inte alla sina förnamn (inkl andra tredje osv namn)? Så jag håller med dig Alecs att det är konstigt. Stod det på svenska eller engelska?
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_name
Ja det är begreppsförvirring när det är olika beteckningar i olika länder :-)
Nu framgår det ju inte av frågan om TS har ett mellannamn i svensk benämning men hursomhelst efterfrågas tydligen inget mellannamn så inte heller i amerikansk betydelse efterfrågas det.
Nu tolkar jag det som att TS har flera förnamn och inte ett mellannamn och det efterfrågas ett förnamn och efternamnet enligt TS, det har TS fyllt i, så jag kan inte på något sätt se att det kan vara fel om det TS säger stämmer.
(Kanske ska tilläggas att det inte finns något som heter "andranamn" heller vad jag vet, man kan ha ett eller flera förnamn varav ett brukar vara tilltalsnamn, ibland efterfrågas tilltalsnamn vilket ju inte behöver vara det som står först och ibland efterfrågas första förnamnet, alltså det som står först av namnen i passet.)
Nu framgår det ju inte av frågan om TS har ett mellannamn i svensk benämning men hursomhelst efterfrågas tydligen inget mellannamn så inte heller i amerikansk betydelse efterfrågas det.
Nu tolkar jag det som att TS har flera förnamn och inte ett mellannamn och det efterfrågas ett förnamn och efternamnet enligt TS, det har TS fyllt i, så jag kan inte på något sätt se att det kan vara fel om det TS säger stämmer.
(Kanske ska tilläggas att det inte finns något som heter "andranamn" heller vad jag vet, man kan ha ett eller flera förnamn varav ett brukar vara tilltalsnamn, ibland efterfrågas tilltalsnamn vilket ju inte behöver vara det som står först och ibland efterfrågas första förnamnet, alltså det som står först av namnen i passet.)
Det är möjligt att du har rätt i att inget per defintion heter andranamn. Men det är ju mitt andra namn efter mitt tilltalsnamn.
Mitt inlägg var mest en kommentar till TS eller andra som tittar in att middlename kan betyda tre saker:
1) den korrekta definitionen av mellannamn (på svenska) eller för respektive aktuellt land
2) en felaktig översättning
3) den korrekta definitionen av middlename i USA som ju motsvarar alla andra förnamn utom tilltalsnamnet (där kan vi väl vara överens oavsett vad vi kallar det?) Här gissar jag att även ett namn som står före ens tilltalsnamn räknas som middlename...
Själv klämmer jag i med alla mina förnamn i fältet first name - och det brukar funka.
Mitt inlägg var mest en kommentar till TS eller andra som tittar in att middlename kan betyda tre saker:
1) den korrekta definitionen av mellannamn (på svenska) eller för respektive aktuellt land
3) den korrekta definitionen av middlename i USA som ju motsvarar alla andra förnamn utom tilltalsnamnet (där kan vi väl vara överens oavsett vad vi kallar det?) Här gissar jag att även ett namn som står före ens tilltalsnamn räknas som middlename...
Själv klämmer jag i med alla mina förnamn i fältet first name - och det brukar funka.
Citerat från nisse2ears:
Det är möjligt att du har rätt i att inget per defintion heter andranamn. Men det är ju mitt andra namn efter mitt tilltalsnamn.
Det har Du helt rätt i!Det är möjligt att du har rätt i att inget per defintion heter andranamn. Men det är ju mitt andra namn efter mitt tilltalsnamn.
Jag menade bara att ge TS ett så bra svar som möjligt på den specifika frågan, jag menade inte att det Du skriver är fel, och försöka bringa klarhet just p.g.a. att många blandar ihop och även kallar saker vid fel benämningar, ursäkta om det var otydligt, jag håller helt med dig i det Du skriver :-) och som sagt tror jag att TS fyllt i rätt efter vad jag förstår av frågan.
Jag har också haft olika kombinationer på biljetten, tilltalsnamn, första förnamn, alla förnamn, ö skrivet som ö, o och som oe, allt har funkat hitintills.
Det största problemet är kanske det Du påpekar, att man ofta kan misstänka att översättningarna mellan Engelsk och Svenska inte alltid är helt korrekta, och även om man fyllt i rätt enligt anvisningarna så är det inte så roligt om det ändå blir fel p.g.a. resebyråns eller flygbolagets brister i dem.
Tack för alla svar! Både jag och min vän har bara ett efternamn och våra "mellan namn" kommer efter våra tilltalsnamn. Så nu behöver jag inte vara orolig längre.. Tyckte bara det var lite konstigt som sagt. Ja det var tydligen en engelsksida, även fast det hette flygpoolen.se eller nått sånt. Gick in på flygresor.se tror jag det var.
Iallafall, Tack för alla svar! Godnatt på er
Iallafall, Tack för alla svar! Godnatt på er