Favoritstad
Hej alla medlemmar, skulle vara kul att höra vad ni har för favoritstad, det skall helst vara en sta/ort som ni varit i, tänkte göra en sammanställning sedan av resultatet.
/ epptlnpk.
/ epptlnpk.
Kan omöjligt välja en.
Helt omöjligt, faktiskt.
San Francisco, CA
Santa Cruz, CA
New York, NY
Vancouver, Canada
Tokyo
Barcelona
Cape Town
Chamonix
Fernie, BC, Canada
Amman, Jordanien
Kairo
Berlin
Shit... det var 12. Jag är nog diskad på förhand.
:: h ::
Helt omöjligt, faktiskt.
San Francisco, CA
Santa Cruz, CA
New York, NY
Vancouver, Canada
Tokyo
Barcelona
Cape Town
Chamonix
Fernie, BC, Canada
Amman, Jordanien
Kairo
Berlin
Shit... det var 12. Jag är nog diskad på förhand.
:: h ::
Citerat från epptlnpk:
Hej alla medlemmar, skulle vara kul att höra vad ni har för favoritstad, det skall helst vara en sta/ort som ni varit i, tänkte göra en sammanställning sedan av resultatet.
/ epptlnpk.
St Ives i Cornwall får jag väl sätta först då men det är en småstad. Övriga på listan är: Hej alla medlemmar, skulle vara kul att höra vad ni har för favoritstad, det skall helst vara en sta/ort som ni varit i, tänkte göra en sammanställning sedan av resultatet.
/ epptlnpk.
Venedig
Stockholm
Budapest
Visby
Edinburgh
Hahaha... Robbowan, det där är farliga saker – blanda in de mest överskattade städerna .-)
Den diskussionen bröt ut på allvar på SvD.se under 2010 sedan Bobo Karlsson skrivit en artikel med sin betraktelse över "världens mest överskattade städer". För att citera Bobo:
”I stunden formulerar vi uppgiften att försöka ringa in världens tio mest överskattade städer. Städer som tidningar, författare, reseskribenter hyllar för mycket och lyriskt. Det innebär alltså inte att de är på en ”shitlist”, men att de har en överdriven närvaro – och på ett sätt som enligt många inte överensstämmer med vad man själv upplever.”
Grejen är att Bobos artikel inte bara blev den mest lästa researtikeln i SvD 2010. Det blev den mest lästa på tidningens hela site – den blåste förbi all politik, valet, VM i fotboll... rubbet!
Å andra sidan är det en ganska rolig diskussion. Jag tror att jag startar en egen tråd för den.
See y'all there.
:: hkn ::
Den diskussionen bröt ut på allvar på SvD.se under 2010 sedan Bobo Karlsson skrivit en artikel med sin betraktelse över "världens mest överskattade städer". För att citera Bobo:
”I stunden formulerar vi uppgiften att försöka ringa in världens tio mest överskattade städer. Städer som tidningar, författare, reseskribenter hyllar för mycket och lyriskt. Det innebär alltså inte att de är på en ”shitlist”, men att de har en överdriven närvaro – och på ett sätt som enligt många inte överensstämmer med vad man själv upplever.”
Grejen är att Bobos artikel inte bara blev den mest lästa researtikeln i SvD 2010. Det blev den mest lästa på tidningens hela site – den blåste förbi all politik, valet, VM i fotboll... rubbet!
Å andra sidan är det en ganska rolig diskussion. Jag tror att jag startar en egen tråd för den.
See y'all there.
:: hkn ::
Som de flesta här redan vet så är jag ingen stadsmänniska men mindre och mer överskådliga städer kan vara min grej,bilköer och avgastyngda gränder är som ett nackskott för mig och ett krav är att det är hyfsat promenadvänligt eftersom jag älskar just dessa promenader och gärna om man har tillgång till ett väl utbyggt bussnät att utnyttja när orken tryter, bilen ska vara till längre utflykter känns hjärndött att bli ompromenerad av samma människor vid varje rödljus för att konstatera att det gick lika fort eller fortare för dom att promenera dit man ska.
Några favoriter på min korta lista är.
1.Valletta på Malta. lagomt stor för promenader.
2.Dublin. stor stad men med mysiga affärer caféer pubar och restauranger på smågatorna på båda sidor om River liffey,skulle knappast vilja vara bofast här men funkar som turistmål.
3.Funchal på Madeira.nätt format och härlig parkmiljö och strandpromenad,nästan så att jag skulle kunna tänka mig att bo där.
4.Stockholm. ( bara som besökare skulle till ett mirakel för att få mig att bosätta mig där,för stor stad för mig men vissa delar av stockholm är verkligt fina.)
5. Palma stad på Malorca. vissa delar av den staden är helt underbara tex. hamnkvarteren med katedralen osv.
mvh. Bosse.
Några favoriter på min korta lista är.
1.Valletta på Malta. lagomt stor för promenader.
2.Dublin. stor stad men med mysiga affärer caféer pubar och restauranger på smågatorna på båda sidor om River liffey,skulle knappast vilja vara bofast här men funkar som turistmål.
3.Funchal på Madeira.nätt format och härlig parkmiljö och strandpromenad,nästan så att jag skulle kunna tänka mig att bo där.
4.Stockholm. ( bara som besökare skulle till ett mirakel för att få mig att bosätta mig där,för stor stad för mig men vissa delar av stockholm är verkligt fina.)
5. Palma stad på Malorca. vissa delar av den staden är helt underbara tex. hamnkvarteren med katedralen osv.
mvh. Bosse.
Jag håller med Laplander. Så det blir ett litet tillägg till mitt förra inlägg.
Stockholm, för där är jag född och där bor alla mina barn och de flesta av deras barn. Och alldeles nyligen fick jag ett till barnbarns barn.
Båda med samma far och mor.
Så det är i Stockholm de bor.
Sen tycker jag ju om Palma de Mallorca också och brukar kalla Palma för Barcelonas lillasyster.
Gilla
Stockholm, för där är jag född och där bor alla mina barn och de flesta av deras barn. Och alldeles nyligen fick jag ett till barnbarns barn.
Båda med samma far och mor.
Så det är i Stockholm de bor.
Sen tycker jag ju om Palma de Mallorca också och brukar kalla Palma för Barcelonas lillasyster.
Gilla
Hej, förlåt för att jag inte redovisade reultat i fredagslördags, jag fyllde år och hann inte och glömde i tanken på annat, men här kommer resultat, för är som inte kunnat avgöra en favoritstad så tar jag med alla era favoritstäder. Min egen favo är förresten paris
1. Paris 5 röster
2. Sydney 4 röster
2. Kairo 4röster
2. Prag 4 röster
2. New York City 4 röster
6. Bangkok 3 röster
6. Nice 3 röster
8. Med 2 röster Barcelona, San Francisco, Key West, Köpenhamn, Sthlm, Dublin.
13 Med 1 röst Vancouver, Tokyo, Kapstaden, Chamonix, Groningen, Boston, Fernie, Amman, Berlin, Gdansk, Kuala L, Brisbane, Istanbul, Cannes, Savannah, skopje, Santa Cruz (USA), Wellington, London, Warszawa, St Ives, Daytona Beach, Liverpool, Florens, Hong Kong, Antib, Valetta, Fuchal, Palma de Mallorca City, Chigago, San Diego, Miami, Wien, Venedig
Det var den undsökning forsätt gärna diskutera!!
1. Paris 5 röster
2. Sydney 4 röster
2. Kairo 4röster
2. Prag 4 röster
2. New York City 4 röster
6. Bangkok 3 röster
6. Nice 3 röster
8. Med 2 röster Barcelona, San Francisco, Key West, Köpenhamn, Sthlm, Dublin.
13 Med 1 röst Vancouver, Tokyo, Kapstaden, Chamonix, Groningen, Boston, Fernie, Amman, Berlin, Gdansk, Kuala L, Brisbane, Istanbul, Cannes, Savannah, skopje, Santa Cruz (USA), Wellington, London, Warszawa, St Ives, Daytona Beach, Liverpool, Florens, Hong Kong, Antib, Valetta, Fuchal, Palma de Mallorca City, Chigago, San Diego, Miami, Wien, Venedig
Det var den undsökning forsätt gärna diskutera!!
Det finns mängder med trevliga städer men min absoluta favorit som jag besökt ca 30 ggr är gudarnas stad:
RIO DE JANEIRO
RIO DE JANEIRO