Ett land med värme, bad, kultur, historia och konst?

19 okt. 2014 23:59
Visningar: 488
Hej! Jag och några klasskompisar ska på studentresa sommaren 2015, 7-14 juni, men vet inte vart vi vill åka!

Det vi är ute efter är ett varmt land. Hotellet (gärna all inclusive) ska helst vara centralt och nära till bad, stadsliv(mysiga uteställen med livemusik är ett stort plus), shopping och mat. Det viktigaste med resan är att vi vill upptäcka, kolla på gamla byggnader, slott, kända/historiska platser och framförallt konst.

Hittills har vi vart lite inne på Frankrike, Grekland och Italien. Men vad tycker ni?
20 okt. 2014 09:04
Tycker det ni är ute efter rimmar dåligt med all inclusive! All inclusive kan man ägna sig åt på ställen som har minimalt eller inget restaurangliv.

Men det ni vill ha passar bra in på Barcelona, Palma de Mallorca, Nice, Marseille, Lissabon och Dubrovnik.

När det gäller Italien tycker jag de flesta ställen med rik kultur av det slaget ligger en bit från stränder. Grekland är jag ingen expert på, men tror lite det är samma sak där. Ute på öarna vimlar det väl inte av konstgallerier och slott..?
20 okt. 2014 09:31
Israel med utgångspunkt i Tel-Aviv annars. Där har du en skön citystrand och ett oslagbart uteliv och mat samt nära till historik, konst och kultur och mycket mer.

Norwegian flyger direkt för en billig penning.
20 okt. 2014 15:21
Citerat från Marie78:
Tycker det ni är ute efter rimmar dåligt med all inclusive! All inclusive kan man ägna sig åt på ställen som har minimalt eller inget restaurangliv.

Men det ni vill ha passar bra in på Barcelona, Palma de Mallorca, Nice, Marseille, Lissabon och Dubrovnik.

När det gäller Italien tycker jag de flesta ställen med rik kultur av det slaget ligger en bit från stränder. Grekland är jag ingen expert på, men tror lite det är samma sak där. Ute på öarna vimlar det väl inte av konstgallerier och slott..?
Exakt, all-inclusive-konceptet brukar ju ganska fort utarma utbudet av mysiga uteställen utanför hotellkomplexen...
20 okt. 2014 16:21
Citerat från Emmiejansson:

Det vi är ute efter är ett varmt land. Hotellet (gärna all inclusive) ska helst vara centralt och nära till bad, stadsliv(mysiga uteställen med livemusik är ett stort plus), shopping och mat.
Ja varför vill ni ha all inclusive om ni vill ha nära till mat? Är det priset ni funderar på så är all inclusive inte alltid billigast heller - det beror på land. Ofta är det mest barnfamiljer snarare än partyfolk på sådana hotell också och så värst centralt brukar de inte ligga.

Om det är "framför allt konst" som gäller ihop med kriterierna gamla byggnader, mat, värme och bad så är det få saker som slår Barcelona. Där dräller det dessutom av uteställen med livemusik och av hotell med centralt läge.

Venedig har allt det där inklusive en strand om ni satsar på området Lido men då blir ni lite båtberoende. För Italien i övrigt känns det som att någon av strandorterna utanför Florens eller Rom kunde vara något men jag kan inte de något vidare. Sicilien är en annan tanke med underbar mat. Tempeldalen i Agrigento är fantastisk och hela Siracusa med sina skatter likaså men stränderna är roligare norrut på ön.

Franska rivieran har ju konst och god mat också men tja...Barcelona är i mina ögon den perfekta staden.
21 okt. 2014 12:13
Anledningen till att vi vill ha både all inlcusive och nära till restaurangliv är för att vi alla vill olika. Vissa vill gå ut och äta varje kväll, vissa vill bara äta på hotellet, vissa vill bara ha frukost på hotellet och sen äta ute, osv. Jag som kräsen människa kan trivas i att kunna gå till hotellet och äta om det vi åt ute inte var något vidare, eller om man nån dag bara inte orkar leta upp något bra.

Det gör inget om man får gå en liten bit för att komma till restauranger, det tycker vi bara är kul. Så länge det inte tar mer än 30 min kanske?

Jag själv varken festar eller dricker (är inte ens 18 än så det kanske inte är så märkvärdigt) så det gör inte mycket för mig, men de andra är intresserade av nattlivet.

Det är svårt att hitta något som passar alla, men vi gör vårt bästa, och det var därför jag tänkte fråga om råd här. Tack så mycket för alla tips, jag ska ta mig en titt på dem!