Esta

Av Hsen
30 sep. 2013 12:53
Visningar: 6848
Hejsan!
Hur ser jag att vårt esta fortfarande gäller? Vet att vi sökte och fick det förra året och nu när vi skall kolla genom att söka igen ser det ut som vi behöver betala igen...?
30 sep. 2013 14:12
Citerat från Hsen:
Hejsan!
Hur ser jag att vårt esta fortfarande gäller? Vet att vi sökte och fick det förra året och nu när vi skall kolla genom att söka igen ser det ut som vi behöver betala igen...?
ESTA gäller två år om inte förutsättningarna för svaren ni gav ändrats eller ni fått nya pass.
Gör ni nya ansökningar får ni betala igen och de gamla tillstånden ersätts av nya.
För att kontrollera och uppdatera era befintliga inresetillstånd går ni in på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1 och trycker på "Hämta ansökan".
5 okt. 2013 20:45
Har själv nyss anmälan om ESTA, både jag o maken fick betala då vi har nya pass men båda barnen kunde använda sig av dom gamla men vi fick ändå en fråga om vi ville göra en ny ansökan istället för att den som redan fanns.
Av Peter_o
5 okt. 2013 23:11
Citerat från Anna7506:
Har själv nyss anmälan om ESTA, både jag o maken fick betala då vi har nya pass men båda barnen kunde använda sig av dom gamla men vi fick ändå en fråga om vi ville göra en ny ansökan istället för att den som redan fanns.
Jag tror man får den frågan om det är kort giltighetstid kvar då man kollar ESTA.
Bara för att ESTA är giltigt då man frågar behöver det ju inte betyda att så är fallet då man reser.

/PeterO
6 okt. 2013 11:46
Hej!

Jag är lite förvirrad kring det här med ESTA. 1 november åker jag via Miami till Brasilien. Likaså på hemresan i december.

Jag fixade ESTA i helgen, betalt och klart. Däremot undrar jag om jag ska behöva ansöka på nytt när jag åker hem i december eller är det 2 år som gäller?

Läste i mailet av resebolaget att USA kräver att alla resenärer som reser till USA och/eller mellanlandar i USA söker inresetillstånd senast 72 timmar innan planerad utresa.

Är det för VARJE resa?
6 okt. 2013 12:21
Det gäller två år oavsett antal resor, se tidigare svar i tråden.