Ersättning vid försening charter
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av större förseningar när man rest med någon av resebolagen TUI, Apollo eller Ving. I så fall har man blivit erbjuden den ersättning man är berättigad till enligt EU-regler, vilka kan uppgå till 600 USD eller har detta varit något man har fått söka på egen hand? Om det är så att man har fått söka ersättning i efterhand, är det då resebolagen man bör kontakta även om flygning har uförts av ett annat flygbolag. Är tacksam för alla svar.
Jag undrar om någon har erfarenhet av större förseningar när man rest med någon av resebolagen TUI, Apollo eller Ving. I så fall har man blivit erbjuden den ersättning man är berättigad till enligt EU-regler, vilka kan uppgå till 600 USD eller har detta varit något man har fått söka på egen hand? Om det är så att man har fått söka ersättning i efterhand, är det då resebolagen man bör kontakta även om flygning har uförts av ett annat flygbolag. Är tacksam för alla svar.
Du får inte ersättning automatiskt från de du nämner ( bara om du förlorar dagar) du måste söka själv och då gör du det till det flygbolag du åkte med inte researrangören. Finns lite olika sidor som erbuder hjälp men de tar ca 25% i avgift. Var medveten om att det kan ta väldigt lång tid, månader och till och med år i vissa fall.
Charterbolagen kan ge en viss ersättning så kontakta även dem men det är helt fristående från ersättningen från flygbolaget.
Denna kräver du som sagts direkt från flygbolaget, det kan ta några veckor, månader eller de kan t.o.m. vägra helt. Anlita inte någon advokat i förstaläget, den utvägen tar man till om man inte kommer överens. Allt finns här https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/
Tänk också på eventuell reseförsäkring som också kan ge ersättning.
Denna kräver du som sagts direkt från flygbolaget, det kan ta några veckor, månader eller de kan t.o.m. vägra helt. Anlita inte någon advokat i förstaläget, den utvägen tar man till om man inte kommer överens. Allt finns här https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/
Tänk också på eventuell reseförsäkring som också kan ge ersättning.