Erfarenhet av Hilton Grand Vacations Club?

21 okt. 2008 15:09
Visningar: 2677
Hej!

Finns någon här som har erfarenhet av HGVC?
Skulle vilja diskutera medlemsskap och resmål.
15 nov. 2008 21:46
*lyfter tråden*

Någon som har erfarenhet av RCI eller HGVC?
10 juli 2009 17:51
Jag skulle gissa att folk är dåliga på att söka och läsa gamla trådar och framförallt svara i dem och eftersom jag fortfarande är intresserad av att komma i kontakt med medlemmar av RCi eller HGVC så lyfter jag tråden igen.
9 aug. 2010 22:56
Sökfunktionen är så kass så man får ju inte ens träff på tråden även om man skulle bemöda sig att söka...

Jag får väl ta för vana att lyfta denna en gång om året för att ev få kontakt med intresserade och informerade? :)
10 feb. 2011 13:12
Tjena Nisse,

Jag är ute och söker lite erfarenheter om just RCI men hittar väldigt lite. För att underlätta för andra senare så tänkte jag förklara varför jag tänker hoppa på det just nu och om jag blir påmind om några år så ska jag försöka berätta hur det verkligen blev.

Jag är förhållandevis ung snappade upp det här med RCI genom Skistar Vacation Club nu i veckan. Jag fick ett bra och rabatterat pris på en andel i Sälen under en relativt bra skidvecka och dessutom i ett objekt som ger väldigt hög poäng/krona-ratio.

Min tanke är i första hand att kunna komma åt RCI-poängen för att bo gratis när jag reser, hela investeringen blir med andra ord ett slags rabattkort för framtiden. Jag betalar en insats för själva lägenheten men den väljer jag att se som en ren investering för framtiden, givetvis med en förhoppning om värdeökning men egentligen endast rättfärdigat av att rabatten jag fick täcker de räntekostnader jag kommer ha.

Sedan kommer vi till själva årsavgiften, jag ser det som en chansning och inte alls som något som jag garanterat kommer att spara pengar på. Eftersom att jag har valt att gå in på en lågkostnadsandel så är dock årsavgiften i runda slänger 50 % av en vanlig sistaminutencharter (för en person alltså), det tycker jag att man kan chansa lite med. Under de närmsta åren är min plan egentligen bara att försöka utnyttja alla mina poäng så att jag inte förlorar något, jag älskar att resa så jag anser inte det vara något problem. Jag får dock föändra mitt resande från att ha varit sistaminutencharter till att nu bara hitta flygstolar och ordna boendet genom RCI - något som passar mig bra men däremot ser jag problemet med att samordna flygbiljetter så att jag får med mig kompisar att fylla boendet. Men jag får väl åka själv då ;)

Det är i framtiden jag ser den stora behållningen, med familj så blir planeringen lättare och jag räknar med att närapå halvera semesterkostnaden, vilket alltså ger möjlighet till dubbelt så mycket resande alternativt en mindre semesterbudget.

Sammanfattningsvis så är det alltså ungefär en stock snus per månad som jag gamblar med, men jag tror att jag senare i livet kommer att räkna hem det hur lätt som helst. I värsta fall så har jag min fjällandel som jag är fri att sälja och med största sannolikhet troligen kommer gå +/- 0 på och så har jag kanske då förlorat någon årsavgift på kuppen.

På återhörande.
8 mars 2011 18:58
Hej Nisse!
Jag o min familj har också blivit medlemmar i Skistar Vacation Club i Sälen.

Som föregående talare skriver om så är anledningen till medlemsskapet att vi även blir medlemmar i RCI, vilket ska kunna göra att vi kan åka på fler och billigare semester.

Vi har hunnit bo i vår "egen" lägenhet, därefter har vi varit på en semester till på Gran Canaria.

Allting har varit bra. Det som är lite "kluddigt" är att boka, men jag kan tänka att jag behöver träna lite mer på att söka på hemsidan. Nackdelen är ju även att boka flygbiljetterna separat, men även här tror jag att det är en träningssak.

En nackdel som vi nu har upptäckt är att min man bröt benet v. 2 i Lindvallen. Då bodde vi i vår lägenhet och "kostade" oss således ingenting. Vi utnyttjade dock våra poäng för ett helt år.

Nu försöker vi få ut ersättning från försäkringsbolaget. Eftersom vi inte har betalat några riktiga pengar vill de inte ge oss någon kostnadsersättning för själva lägenheten. Dock får vi ersättning för liftkort, bilresan och förstörda kläder (om vi har kvitton vill säga).

Kanske någon av er har något tips att komma med som kan hjälpa oss att få ersättning? Eller tips på ett försäkringbolag som vi kan byta till som kan hjälpa oss om något liknande skulle hända igen.

Tacksam för svar!
8 mars 2011 20:09
Men jag tycker att ni ska prova att få ut ersättning mot årsavgiften ni betalar. Ni har säkert försökt men det känns ju som att det är där chansen finns. Hur är det förresten med RCI's försäkringar som ingår? Eftersom att det är ett amerikanskt påhitt har jag fått för mig att en del av årsavgiften egentligen går till försäkringar till höger och vänster, men jag vet inte.
28 mars 2011 16:52
Citerat från rudolf55:
Hej Nisse!
Jag o min familj har också blivit medlemmar i Skistar Vacation Club i Sälen.

Som föregående talare skriver om så är anledningen till medlemsskapet att vi även blir medlemmar i RCI, vilket ska kunna göra att vi kan åka på fler och billigare semester.

Vi har hunnit bo i vår "egen" lägenhet, därefter har vi varit på en semester till på Gran Canaria.

Allting har varit bra. Det som är lite "kluddigt" är att boka, men jag kan tänka att jag behöver träna lite mer på att söka på hemsidan. Nackdelen är ju även att boka flygbiljetterna separat, men även här tror jag att det är en träningssak.
Hej!
Är ni nöjda med boendet på GC? (Vilket var det?) Fick ni det ni ville eller fick ni ta det som fanns? Jag har förstått att många lägenheter i utbudet, är beroende av att andelsägarna låter bli att utnyttja sin vecka just då du vill dit. D v s det finns inte med säkerhet lediga veckor varje år.

Vi har inte testat RCI ännu men välkomnar erfarenhetsutbyte för att få tips om bra boenden :)
11 maj 2011 16:56
För att tråden inte skall dö ut så aktiverar jag den med jämna mellanrum.

Kanske har det tillkommit RCI-medlemmar på sidan?

RCI har nu hottat upp sin sida och framförallt har sökfunktionen blivit bättre. Nu är det en fröjd att gotta sig i alla tänkbara resmål framöver :)

https://www.rci.com/RCI/

Rubriken är missvisande då jag utökat den till att handla om RCI oxå :)
11 maj 2011 20:44
Daytona,

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med TA - jag hänger på forumet där ja :) plus ett annat timeshareforum.
Nu är jag egentligen intresserad av att byta erfarenheter med svenskar.
14 maj 2011 20:02
Hej Nisse!

Länge sedan jag var här inne!

Vi hade det toppen på Gran Canaria. Vi bodde på Puerto Calma, som låg 5 minuters promenad från stranden. Hotellet var av god standart, 3plus, skulle jag vilja ange.

Vi var däremot o tittade på Hotell Anfi, och det var en häftig anläggning! De försökte dock sälja en andel till oss där, men vi har ju redan vår andel i Sälen.

De hävdade att vi inte kunde bo på Anfi med våra poäng, men det har jag kollat upp och det kan vi.

Kan även tillägga att Vacation Club har hjälpt oss att få poäng tillbaka för vår förstörda semester v2. Det kändes helt underbart.

Fråga gärna mer, jag ska försöka bevaka denna tråden.

Ha det så gott.
15 maj 2011 10:39
Rudolf55,

Det var glädjande att Vacation Club gick in och ersatte era poäng! Skulle du vilja förklara hur det gick till lite lätt? Jag tänker mig t.ex: 1) Var ni tvungna att köpa någon som helst försäkring i samband med att ni bokade? 2) Gick Vacation Club in med ersättning för att ert försäkringsbolag vägrade? 3) Ersatte de 100% av poängen?

Tack på förhand!
/Rickard