En fart fyllld färd på en kryssnings båt?
Hej! Jag och min syster funderar på att ta en kryssning på jullovet. Vi upptäckte snart att det finns en hel jungel av olika kryssningsbolag, inte helt förvånande såklart, som erbjuder olika ruter. Vi har främst spanat in kryssningarna i Karibien då vi känner att vi vill till värmen. Om det är någon som har åkt på en kryssning i Karibien och har några tips på hur man får se och göra mest eller var man bäst får tag på de billigiaste resorna, så skulle vi vara jätte tacksamma om ni ville dela med er!
Har kryssat 3 gånger i Karibien och en del i Medelhavet. Ta kontakt med Globetrotter Kryssningar och be dem om tips och broschyrer på kryssningar. www.globetrotter.se Där kan du anmäla dig, så att du får tips från dem när de har bra priser. Det finns många bolag och många kryssningar, så jag skulle utgå från var jag vill göra stoppen och se vad som finns. Sedan är det alltid intressant vad som ingår i priset på kryssningen. Vissa har flyg till och från, andra dricks. Om du ska betala flyget till och från båten, kan det vara bra med en utgångshamn som har flera olika bolag som flyger dit, för då är det lättare att hitta bra flygpriser. Också detta hjälper Globetrotter dig med. Stor eller mindre båt beror också på vad du vill kunna göra ombord. Maten är mycket bra och riklig på alla rederier. Bolag jag kryssat med är Princess-cruise, Oceania, MSC och Fred Olsen.
En del kryssningsrederier har dress code, vilket en del gillar, andra inte..
NCL har ett "freestyle cruising" koncept, vilket innebär att du kan äta i alla restauranger ombord. Tidvis kan det vara tight med bord på de mest populära restaurangerna, så boka så fort ni kommer ombord isåfall..
NCL har ett "freestyle cruising" koncept, vilket innebär att du kan äta i alla restauranger ombord. Tidvis kan det vara tight med bord på de mest populära restaurangerna, så boka så fort ni kommer ombord isåfall..
Jag kan varmt rekommendera Royal Caribbean. Jag har inget att anmärka på efter min kryssning med dem i julas. Syrran har även åkt med Carnival Cruises, men tyckte inte dom var lika bra servicemässigt...
Annars är Karibien helt underbart. Om man är den typen som vill ligga på stranden så finns inget bättre. Thailand kan slänga sej i väggen (och då har jag provat de flesta stränder där) =)
Det enklaste sättet är att hitta en bra resa är nog att kolla med en byrå. Annars finns det sidor på nätet där du kan söka bland alla kryssningsbolag, t.ex. http://www.cruiseline.co.uk Där kan du ju leta reda på något som passar och sen boka via en agent om du vill...
Men som sagt, jag rekommenderar Royal Caribbean.
// Istap
Annars är Karibien helt underbart. Om man är den typen som vill ligga på stranden så finns inget bättre. Thailand kan slänga sej i väggen (och då har jag provat de flesta stränder där) =)
Det enklaste sättet är att hitta en bra resa är nog att kolla med en byrå. Annars finns det sidor på nätet där du kan söka bland alla kryssningsbolag, t.ex. http://www.cruiseline.co.uk Där kan du ju leta reda på något som passar och sen boka via en agent om du vill...
Men som sagt, jag rekommenderar Royal Caribbean.
// Istap
Citerat från istap:
Jag kan varmt rekommendera Royal Caribbean. Jag har inget att anmärka på efter min kryssning med dem i julas.
Vi reste också med Royal Caribbean för tre år sen. Jag har beskrivit den kryssningen här med adress http://www.reseguiden.se/minsida/gullsing/blogg/2007-01 om du har lust att få lite inspiration. Vi reste i september, så det överensstämmer inte riktigt med ditt jullov. Men det kan kanske hjälpa dej ändå.Jag kan varmt rekommendera Royal Caribbean. Jag har inget att anmärka på efter min kryssning med dem i julas.
Gilla