Egyptair

Av Susa60
16 jan. 2011 16:54
Visningar: 3165
Har någon åkt med Egyptair?
Ska boka resa till Thailand i Dec och är inne och letar flyg. Vågar jag boka med dessa?

MVH Susanne
Av Sture
16 jan. 2011 17:00
Susanne,

Ta det för vad det är men jag tycks minnas att Egyptair var i topp på en lista med västvärldens osäkraste bolag för några år sedan.

//Sture
Av Yoppe
16 jan. 2011 18:37
Egyptair var ytterst nära att hamna på EU svartlista för flygbolag då man främst tittar på säkerheten men även saker som diskriminering ingår,En del bolag som hamnat på svarta listan eller nära på har efter detta skärp till sig ex. Turkish airlines men jag hade nog letat efter ett annat bolag än Egyptair i dagsläget.
16 jan. 2011 19:14
Vi åkte med Egypt Air från Kairo till Hurghada för många år sedan och tillbaka och vi råkade få den berömda arabiska kvinnliga piloten som landade planet så du inte märkte en mm av det hela. Toppenbra var det!

Mvh Eva
Av Hkn
16 jan. 2011 21:18
I second Sierra on that one – kolla Skytrax för att få en uppfattning om leveransen.

Förutom sin star-rating har Skytrax också en avdelning där passagerare recenserar flygbolagen. Tips: Läs den med ett kritiskt öga – de negativa upplevelserna har en tendens att bli synligare på den här typen av site – nöjda passagerare kastar sig sällan över datorn och prisar servicen.
http://www.airlinequality.com/Forum/seats.htm

För den som vill ha lite krass information om säkerhet, finns lite olika siter som listar olycksstatistik etc. Här är en:
http://www.airsafe.com/airline.htm

Vill du kolla vilka plan ett flygbolag har – och hur gamla de är – är det här en bra länk:
http://www.airfleets.net/home/

Det är som vanligt ett lapptäcke av olika saker att väga in – och allt påverkar din reseupplevelse.
T ex räknas Ryanair, där du behandlas som ett problem av personalen, som ett mycket säkert bolag. Finnair har ju ett safety record som är outstanding, men senast jag reste med dem kände jag mig direkt ovälkommen ombord. Och så vidare.

Have a nice trip!

:: hkn ::
Av Susa60
16 jan. 2011 21:25
Tack alla för att ni delar med er av er erfarenhet. Då är det bara att bestämma om det är värt att spara 12000kr på familjens flygbiljetter till Bangkok genom att åka med dem....

MVH Susanne
16 jan. 2011 22:55
Vi flög med dem 2002 till just Bangkok. Fördelen var att man fick Kairo "på köpet". Vi stannade där i tre dgr på vägen ner.
Dock har ingen av oss varit med om en så turbulent flygresa som vi hade hem från Bangkok. (Det var så illa att vi skrev sms hem...)
Men det var nog bara "otur".
Sen är det ju arabiskt... Inget vine på planet utan 2L cola flaskor var det som gällde...

Hade jag valt idag hade jag valt dem igen... Det är för stor prisskillnad...

Har du förresten kollat charter flygstol? Det åkte vi med sist... Billigare än reguljärt. (Direkt till Phuket, men ni kanske inte ska dit??). (förra året: Nyår 8000:-/stol med apollo).
Av Mandys
16 jan. 2011 23:15
Hej!

Jag har åkt med Egyptair flera gånger, om du hade ställt mig den här frågan juni 2007 hade jag sagt ALDRIG då jag aldrig varit med om en värre flygresa påväg till Alexandria. Men i augusti samma år när vi skulle hem var vi faktiskt dom första som någonsin fick prova deras nya flygplan (premiären alltsåå..), och WOW vilken skillnad! Kan verkligen rekommendera dom! Fräscha flygplan, bra benutrymme, skärmar med bra filmer osv. Nu har dom bytt ut alla flygplan till denna modell och förbättrat dom ännu mer så det låter ju inte så pjåkigt tycker jag! ;-)
Av Susa60
16 jan. 2011 23:19
Hej igen! Vi tänkte Bangkok, charterflygen har inte riktigt börjat släppa sina platser än. Egyptair är ju så mycket billigare än alla andra.

mvh Susanne
Av Hathor
17 jan. 2011 07:38
har flugit med Egyptair många gånger,alltid varit nöjd..
Alkoholfritt o lugnt,god mat,fantastisk service
Ett annat bolag som jag rekommenderar att åka med till Thailand är Turkich airlines,man kan hitta riktigt billiga resor där emellanåt
lycka till
Av Hkn
17 jan. 2011 22:54
Kan bara instämma i omdömet om Turkish Airlines.

Fräscha plan, bra servicenivå och riktigt bra mat; så bra att jag t o m skrev ett blogginlägg om det för något år sedan.

http://www.guidebook.se/?p=413

Best,

:: hakan ::
8 feb. 2011 20:48
Vilket fjasko skulle jag säga..
Åkte från Luxor till Kairo för ett par år sedan och planet var tejpat med blå tejp i delar av taket!
Sedan så lät det jätte konstigt som om planet skulle gå i söner när som hälst, och när planet landade så trillade syresmaskerna ner!
Ingen rolig upplevelse!