Efternamn i fel ordning i biljetten resebyrån vägrar ändra

5 sep. 2015 15:52
Visningar: 1246
Hej!
Jag har tyvärr gjort ett misstag när jag beställde biljetter till min bröllopsresa vilket ser ut att äventyra hela vårt bröllop.
Vi ska gifta oss först i Sverige borgerligt och sedan har vi bokat ett bröllop i Dominikanska Republiken. Min sambo och jag har varit ett par i 15 år och bröllopet är verkligen någonting vi har sett fram emot då jag varit svårt sjuk och vi först nu kunnat gifta oss.

Jag försökte läsa på om hur jag skulle gå tillväga för att boka biljetter i god tid innan bröllopet så vi skulle ha råd att resa, och jag bokade i de namn jag trodde vi skulle ha som gifta,
Nu har jag fått reda på genom Skatteverket att vi inte kan heta så som vi anmält.
Jag har beställt biljetter som MITT FÖRNAMN-MITT NUVARANDE EFTERNAMN-SAMBONS EFTERNAMN och MIN SAMBOS FÖRNAMN-SAMBONS EFTERNAMN-MITT EFTERNAMN
Jag har inte gift mig tidigare och trodde att det var så våra namn skulle bli efter vigseln.
Nu visar det sig att vi inte kan svänga om efternamnen utan vi kommer att heta MITT FÖRNAMN-MITT NUVARANDE EFTERNAMN-SAMBONS EFTERNAMN.
Sambons biljett är inte giltlig om man inte kan lägga efternamnen i rätt ordningsföljd.

Jag kontaktade resebyrån vi köpt biljetterna genom (Resecentrumgruppen) och då det är både genom Delta, KLM och Air France menar de att det enda bolag som inte godkänner namnändringen mot en avgift är Air France. Och då det är en samlingsbiljett betyder det att hela biljetten blir värdelös. Vi kommer inte att kunna åka.
Researrangören hävdar att bara för att Air France inte godkänner att ett namn stryks eller att namnen ändrar ordningsföljd behöver vi köpa en helt ny biljett till sambon för nästan 12000 kronor. Jag ser att en identisk biljett ligger strax över 9000 kr för en person.

Idag ringde jag till Delta Airlines och talade med en Tina. Hon sa att en namnändring är fullt möjlig och kostar 50 euro. Att alla dessa tre flygbolag är samarbetspartners och att det inte finns några hinder att göra ändringen, utan det står i deras bok och bokning att det är fullt genomförbart. Jag har även haft mailkontakt med AirFrance som bekräftat det.
Resebyrån sa att de var så ledsna för min skull men hävdade att den enda hjälp de kunde ge var att sälja en ny biljett för nästan 12000 kronor till sambon i rätt namn.
Flygbolagen har inte tillgång till resebyråns bokningssystem utan säger att det bara är resebyrån som kan ändra namn i bokningen. Det handlar ju inte om en namnändring, bara att våra efternamn bör komma i rätt följd.

Går det här att lösa?

Jag är helt rådlös och vet inte hur vi ska göra. Jag bara gråter när jag tänker på att vi inte kan åka iväg på vår bröllopsresa.
Kan någon hjälpa mig på något vis vore jag tacksam.
Hela vårt bröllop spolieras och kan inte bli genomförbart om vi behöver köpa en helt ny biljett bara för att resebyrån vägrar.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stavade-fel-holl-pa-att-missa-vm
Jag hittade en artikel om detta fenomen, att resebyrån vägrar när flygbolagen ger ok.
7 sep. 2015 10:10
Klart det går att ändra namn - det gör vi hela tiden på jobbet när folk tvingas ersätta varandra. Vad är det för resebyrå som dummar sig så? Någon av budgetvarianterna på nätet liksom Travelstart? En seriös resebyrå låter dig betala flygbolagens kostnad för namnbokning och så är det bra med det.

I SVT:s exempel fick hon alltså gå till pressen? Du kanske skulle meddela dem att du också är beredd att göra det om du orkar.
8 sep. 2015 02:42
Tack för svar BB.
Det håller på att lösa sig genom AirFrance oerhörda hjälp och generositet.
Resebyrån det gäller heter Resecentrumgruppen och de svarar inte på mina mail där jag bett dem hjälpa till och ändra namn då jag genom samtliga flygbolag fått rätt till det.
Deras enda "erbjudande" var att sälja en ny biljett för nästan 12000 kr för en person, när de biljetter vi köpt kostade 9800 kronor för oss båda.

Men AirFrance har nu valt att på egen hand utan resebyråns "hjälp" ändra i våra flygbiljetter så vi får rätt namn, UTAN KOSTNAD.

När de ringde i måndags morse med det beskedet blev jag SÅ lättad.

Tyvärr använde jag mig en av sökmotor som Momondo när jag sökte vår resa och sedan valde jag bara en av alla resebyråer som kom upp för att boka. Jag kommer aldrig någonsin att anlita Resecentrumgruppen för att boka en resa och kan bara avråda ifrån att göra det eftersom de försökte lura oss att köpa ytterligare biljett, dessutom 2500 kronor över vad den biljetten kostar i dagsläget på deras egen webplats.

Christine
8 sep. 2015 06:56
Har för mig att Resecentrumgruppen funnits med i en gammal tråd... bara en klocka som klämtar.
8 sep. 2015 10:09
Citerat från Robbowan:
Har för mig att Resecentrumgruppen funnits med i en gammal tråd... bara en klocka som klämtar.
Ja där fanns flera trådar om dem när man sökte.
8 sep. 2015 10:10
Citerat från Christinel:
Tack för svar BB.
Det håller på att lösa sig genom AirFrance oerhörda hjälp och generositet.
Härligt Air France! :) Vilken lättnad.
Av Hilmis
8 sep. 2015 11:33
Hej! Kommer ni att skaffa nya pass med era nya namn före resan? Om ni reser med era gamla pass så gälller väl de namn som står i dom? Tänkte bara så att ni inte ändrar namnen på flygbiljetten och senare konstaterar att det ni inte hinner/kommer att förnya era pass före resan.
8 sep. 2015 11:33
Ett generellt tips för andra som eventuellt hamnar i liknande situationer i samband med giftemål och bröllopsresor:

Det absolut enklaste och det som passmyndigheten rekommenderar är att man beställer sin bröllopsresebiljett i sitt gamla namn som man hade innan man gifte sig.
Sedan väntar man med att byta pass tills efter bröllopsresan.

Det är alltså inte vad man för tillfället heter enligt svenska skattemyndigheten som är viktigt utan att namn på biljett och i pass stämmer överens.
Av Birgere
8 sep. 2015 12:04
Citerat från Hilmis:
Hej! Kommer ni att skaffa nya pass med era nya namn före resan? Om ni reser med era gamla pass så gälller väl de namn som står i dom? Tänkte bara så att ni inte ändrar namnen på flygbiljetten och senare konstaterar att det ni inte hinner/kommer att förnya era pass före resan.

Citerat från Gunillad:
Ett generellt tips för andra som eventuellt hamnar i liknande situationer i samband med giftemål och bröllopsresor:

Det absolut enklaste och det som passmyndigheten rekommenderar är att man beställer sin bröllopsresebiljett i sitt gamla namn som man hade innan man gifte sig.
Sedan väntar man med att byta pass tills efter bröllopsresan.

Det är alltså inte vad man för tillfället heter enligt svenska skattemyndigheten som är viktigt utan att namn på biljett och i pass stämmer överens.
Mycket kloka synpunkter!

Vad man bör följa är:

1. Beställ biljetterna i ditt nuvarande namn (beställer man i ett annat namn så har man inget giltigt avtal och i princip så är biljetterna värdelösa)
2. Åk på ditt gamla pass med gamla namnet

ELLER
har man tid att byta pass så
2. Printa ut personbevis hos skatteverket (där står namnändringen)
3. Skicka personbeviset dit du beställt biljetterna så ändrar dom namnet.

Christinel gjorde ju det mesta knasigt här och troligtvis agerade resebyrån helt korrekt legalt sett:
Kalle Anka har beställt biljetter i Musse Piggs namn och nu kommer Kajsa Anka och vill ändra namnet till Pluto.
8 sep. 2015 12:47
För att klargöra lite till så kan man inte förväxla efternamnen eftersom man inte kan ha mer än ett efternamn i Sverige. Ni ville alltså båda ta den andres efternamn och ha era gamla efternamn som mellannamn, väldigt ovanligt och tydligen går det inte ens.

Hoppas ni tänkt på detta med passen, annars är ni i värsta fall tillbaka på ruta ett :-(

Förstår inte varför ni krånglat till det, varför inte bara gifta er en gång, gifter ni er i DR så anmäler ni sedan giftermålet till skatteverket, ni behöver inte viga er i Sverige för att det ska räknas, självklart upp till er om ni nu vill göra så.

Grattis iallafall!
15 sep. 2015 22:03
Jag kan inte tycka att jag gjorde så mycket galet än att det på en av biljetterna blev att namnen kom i fel ordning.
Resecentrumgruppen återkom aldrig, vilket inte förvånar mig ett dugg.
Enligt samtliga involverade flygbolag står det i bokningen att resebyrån hade chans att ändra. Resebyrån hade dock ingen lust med det utan såg sin chans att tjäna nästan 12 000 kr till. Märk väl att biljetten dessutom skulle säljas över marknadspriset och över 2000 kr över deras eget ordinarie pris.

Rent juridiskt att gifta sig i Dominikanska Republiken krävdes det väldigt många dokument, vidimerade och stämplade och vi tyckte inte det var värt besväret, samt att det skulle tillkomma en extra kostnad på runt 12000 kronor för att få det gjort på plats. Tycke det var för arbetssamt och för dyrt.

Vi har inga bekymmer med nya namn och pass som stämmer överens med biljetterna eftersom vi gifte oss borgerligt igår och var ute i väldigt god tid då resedatumet inte är förrän om två månader. Så vi har gott om tid att få våra nya namn registrerade och nya pass utfärdade.

Nej jag tycker Resecentrumgruppen har hanterat den här situationen väldigt uselt och i den stund de insåg att de inte skulle tjäna något mer på min bokning slutade de att svara, eller rättare sagt, de har aldrig någonsin svarat på några mail, som är skrivna i en trevlig ton.

Det absolut enda som behövde ändras på en av biljetterna var att som ex Anna Svensson Andersson och Andreas Andersson Svensson behövde få ändrat till Andreas Svensson Andersson.

Detta såg AirFrance till nu och kostnaden för detta, 1500 kronor bjöd de på.
16 sep. 2015 00:15
Citerat från Christinel:
Jag kan inte tycka att jag gjorde så mycket galet än att det på en av biljetterna blev att namnen kom i fel ordning.
Resecentrumgruppen återkom aldrig, vilket inte förvånar mig ett dugg.
Enligt samtliga involverade flygbolag står det i bokningen att resebyrån hade chans att ändra. Resebyrån hade dock ingen lust med det utan såg sin chans att tjäna nästan 12 000 kr till. Märk väl att biljetten dessutom skulle säljas över marknadspriset och över 2000 kr över deras eget ordinarie pris.

Rent juridiskt att gifta sig i Dominikanska Republiken krävdes det väldigt många dokument, vidimerade och stämplade och vi tyckte inte det var värt besväret, samt att det skulle tillkomma en extra kostnad på runt 12000 kronor för att få det gjort på plats. Tycke det var för arbetssamt och för dyrt.

Vi har inga bekymmer med nya namn och pass som stämmer överens med biljetterna eftersom vi gifte oss borgerligt igår och var ute i väldigt god tid då resedatumet inte är förrän om två månader. Så vi har gott om tid att få våra nya namn registrerade och nya pass utfärdade.

Nej jag tycker Resecentrumgruppen har hanterat den här situationen väldigt uselt och i den stund de insåg att de inte skulle tjäna något mer på min bokning slutade de att svara, eller rättare sagt, de har aldrig någonsin svarat på några mail, som är skrivna i en trevlig ton.

Det absolut enda som behövde ändras på en av biljetterna var att som ex Anna Svensson Andersson och Andreas Andersson Svensson behövde få ändrat till Andreas Svensson Andersson.

Detta såg AirFrance till nu och kostnaden för detta, 1500 kronor bjöd de på.
Bra att det löste sig!
Det lät i ditt inlägg som att ni skulle gifta er i DR också.
De tjänar nog inte 12000:- och det var ju faktiskt fel namn som ni angav, men det kvittar ju, dålig service (ingen alls) och jag antar att ni inte handlar av dem fler gånger.

Återigen grattis till giftermålet och trevlig resa!
16 sep. 2015 07:35
Kollade upp mitt tidigare konstaterande och RC har funnits med i sju diskussioner där alla var i mer eller mindre smickrande sammanhang.
Av Birgere
16 sep. 2015 08:13
Grattis till giftermålet!!

Skönt att allt är under kontroll nu.
När det gäller RCG så kan man ju tycka dom borde varit lite smidigare i sitta hanterande men dom följde nog bara sina regler, hade inte TS gjort fel från början så hade nog det inte varit några problem med namnändringen.
Själv har vi nog bokat biljetter via RCG ett par gånger och jag blev lite nyfiken och tittade långt bak i min mailkorg. Verkar som jag bokat med dom till ruskigt bra priser. Så även att det var dom som en gång hanterade förändrade flygtider på ett utmärkt sätt.
Så jag kommer definitivt att boka via RCG igen om priset är rätt.
16 sep. 2015 13:44
"följa sina egna regler"???
De skyllde totalt på flygbolaget Air France.
Jag måste ha talat med en total psykopat eftersom han beklagade SÅ mycket och han ÖNSKADE att han hade kunnat göra någonting för oss... Enligt alla flygbolag stod det i resebyråns egen bokning att en namnnändring var möjlig till en ringa kostnad. Han ljög mig rakt upp i ansiktet mån om att sälja ytterligare en biljett. Och svarar inte ens på mail.

Ja, vi ska ha vårt bröllop på stranden i D.R men vi har en ceremoni utan alla juridiska dokument inblandade. Charlotte Perilli gjorde precis likadant, gifte sig borgerligt i Sverige först och hade själva bröllopet i Frankrike. Det är rätt vanligt.

Christine