Drinkar med is i på Koh Lipe??
Hej! Vet såklart att man ska vara noga med mat och dryck utomlands för att inte bli magsjuk. Läste i en Koh Lipe-guide att man till och med ska borsta tänderna i flaskvatten. Goda drinkar är ju billiga där och då undrar man om man vågar dricka t.ex Mojito som ju består av en jäkla massa is? Cola osv är ju lätt att beställa utan, men just drinkar som består av massa krossad is, tänker jag? Kan det vara så att de serverar is gjord på ok vatten eller kranvatten?
Isen är självklart gjord på kranvatten i 99% av fallen. Enda sättet att inte riskera att få i sig bakterier som magen inte är van vid är att stanna hemma. Ta med imodium eller dimor. Du överlever.
Blev ordentligt sjuk sist jag besökte landet och vill aldrig uppleva det igen, därav frågan. Eftersom jag är en mojitoälskare så undrade jag mest hur safe det var om man vill dricka någon sådan om dagen, med tanke på att man till och med rekommenderas att borsta tänderna i flaskvatten på den ön, vilket jag aldrig någonsin gjort på någon resa i hela världen. :)
Är du känslig mot frammanade bakteriekulturer så kan det nog vara en bra idé att undvika is, ja. Det är en vanlig källa till matförgiftning / magproblem. Is som är gjord på flaskvatten och förvarad på ett säkert sätt hör definitivt till ovanligheterna. Lätta magproblem är dock nästan oundvikligt när man är på resa eftersom det även i mat som är tillagad på rätt och säkert sätt innehåller bakterier som man inte är van vid. Men att sitta uppkopplad på avloppsnätet 24/7 är ju ingen höjdare när man är på semester, så klart.
Nu har jag aldrig varit på Lipe, så jag vet inte hur de brukar göra där, men jag har aldrig stött på någon bar/restaurang som använder kranvatten till is! Kranvattnet är i allmänhet inte drickbart för thailändarna heller (om man inte har speciell maskin som strålar och filtrerar). Alla får vatten (och ofta färdig is) levererad från vattenföretag. Jag känner ganska många som jobbar(och har jobbat) på barer, restauranger och hotell i Thailand så jag vet vilka rutiner som gäller både på enkla hål i väggen och finhotell.
Det du blir sjuk av är inte isen, utan antingen har personalen varit dåliga på att tvätta händerna eller så har de sköljt frukt och grönsaker i kranvatten eller så har skuren frukt/grönsaker legat framme i värmen för länge. Sallad/färsk frukt är alltid en mycket större risk än is!
Det du blir sjuk av är inte isen, utan antingen har personalen varit dåliga på att tvätta händerna eller så har de sköljt frukt och grönsaker i kranvatten eller så har skuren frukt/grönsaker legat framme i värmen för länge. Sallad/färsk frukt är alltid en mycket större risk än is!
Medlemmen har tagit bort svaret