Djur och natur
Hej! Vi är ett par som ska åka till Vietnam om några veckor. Vi ska tillbringa 4 dagar i Saigon och 10 dagar i Phan Thiet. Eftersom vi båda är mycket djur och naturintresserade vore det roligt att besöka någon nationalpark eller liknande. Jag har letat som en galning på nätet men hittar inget vettigt. Är det någon som har en upplevelse av detta och som kan hjälpa oss! Tack!
Om ni är naturintresserade tycker jag ni ska försöka få nån tur på Mekongfloden. Fantastiskt vackert! Det finns turer för flera dagar, med övernattning på flodbåten. Visserligen åkte jag själv från Saigon till Kambodja per båt, rekommenderar jag oxå, men det var inte er plan förstår jag. :)
I omgivningarna norr om Phan Thiet finner du en omväxlande natur .med gott om fåglar. Biätare av flera arter, olika hägrar, vadare på stränderna flera arten kungsfiskare, piplärkor som stor piplärka. Många arter ur det sibiriska sträcket passerar. En intressant plats är White sands norr om Mui Ne.Utefter vägen dit reser man genom ett vackert öppet landskap med fädrift. Där gäller det att ta det varligt! Rovfågelnatur!