Crested Butte

24 nov. 2008 16:33
Visningar: 181
Hejhej!

Bokat en resa till en trevlig liten stad vid namn Crested Butte i Colorado, USA.
Är det någon som vet något om det här stället, kanske kan tipsa lite innan min resa?
Alltid kul att veta lite inside tips som inte går att hitta på google.se! :)

Tack på förhand!!
Av Fdp
24 nov. 2008 19:47
När ska du dit. Hur länge stannar du. Vad är du intresserad av.
26 nov. 2008 13:10
Jag ska vara där i 12 dagar, och vi åker dagen innan nyårsafton.
Vad ska man göra på nyår möjligtvis? Jag är väl mest intresserad av skidåkningen, jag vill veta allt som bör vetas :P
Av Fdp
26 nov. 2008 18:23
Jag förstod nästan att det var skidåkningen som lockade, men åker du skidor utför eller på längden. Det finns ett Nordic Ski Center där som har en del arrangemang bl.a. ett 12-timmarslopp som jag övertalades åka för några år sedan (skidor är inte min grej). Om den alpina delen vet jag inget.
För att få tillgång till de preparerade spåren löser man ett dagkort, som kostar ungefär 100 SEK. Det finns också 10 ggr-klippkort. Crested Butte är egentligen två orter - Old Town Crested Butte och Mt Crested Butte där skidaktiviteterna finns. Det är någon halvmil mellan dem, men det är inget problem eftersom Mountain Express (gratisbuss) går fram och tillbaka. På vintern finns det inte så mycket att göra utöver sporten, men i gamla stan finns det en del att titta på och lite kul affärer. Konstgallerier och en skaplig teater hade man också. Sommartid är det annorlunda med fotvandring i Black Canyon och ett antal fstivaler med naturtema under juli och augusti (enl. sparat broschyrmaterial). Nyårsfirande lär man ha på Crested Butte Mountain Resort, men vet inte vad det innebär. Annars får ni väl försöka förhandsboka bord på någon krog.
Eftersom du köpt en resa antar jag att du också har login ordnad. Annars kan det bli dyrt över nyår. En gammal broschyr jag har visar att priserna stiger med ca 250 SEK/dygn under veckan 28/12-4/1. Själv bodde jag på ett ställe som hette Old Town Inn.
Har du inte egen utrustning med dig kan sådan givetvis hyras.
Jag hoppas att du är en helylletjej. Är du ute efter hälligång har du hamnat fel. Man försöker locka i första hand familjer dit.
29 nov. 2008 15:19
Tack så hemskt mycket för svar! Var mycket till nytta!
Av Jessib
29 nov. 2008 20:08
Heidi Montag i "The Hills" kommer därifrån