Condor flygbolag, bra eller dåligt?!

16 okt. 2011 15:45
Visningar: 8764
Hej,

Har inte så mkt erfarenhet av olika flygbolag men det senaste året har jag rest mycket och ofta till Dominikanska Republiken.

De första gångerna var det charter och sedan blev det reguljärflyg med Air France. AF tycker jag är bra, har bra service ombord och trevlig serviceminded besättning MEN de är inte bra på att hålla tidtabellen, varenda gång jag flugit så har det varit förseningar, nog om AF.

I januari kommer jag åka tillbaka till Dominikanska igen men då kommer jag flyga med Lufthansa från Landvetter och sedan byta till ett flygbolag som heter Condor i Frankfurt.

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört talas om Condor, finns det någon som har erfarenhet av Condor?!

Bra flyg? Hur är servicen? Fördelar? Nackdelar? Vill veta lite grann.

Sen har jag ytterligare en liten dum fråga, är inte så jätteberest och inte speciellt van att flyga reguljärt trots att jag gjort den mkt detta året men då har jag flugit samma rutt alla gånger och kan nu i stort sett Paris flygplats Charles De Gaulle utantill så det är inga problem för mig.

Nu är tanken att jag ska mellanlanda i Frankfurt och mina så otroligt snälla vänner som vet om jatt jag burkar vara lite nervös, orolig inför flyg säger glatt att det är en av Europas största flygplatser och att jag måste omedelbart söka upp gaten jag ska till för att ha en chans att hinna med nästa flyg och det pga att det är en sån enorm stor flygplats.

Herregud, jag är orolig redan nu, jag har bara 1h 30 min på mig i Frankfurt för att byta till Condor och flyget till Dominikanska och är det en massa säkerhetskontroller och gränskontroller på denna gigantiska flygplats så vad är det som säger att jag hinner med flyget.

Nu till den dumma frågan, visst borde jag hinna med flyget till Dominikanska på Frankfurts flygplats på 1h 30 min?? De som lägger rutterna med mellanlandningar måste väl ändå ta hänsyn till att man ska hinna eller är det så illa att de skiter fullständigt i det.

Kan Air France igen...(åh vad det känns tryggt helt plötsligt...ha ha ha) men då har jag en 3 timmars bilresa från Santo Domingo till lägenheten i Cabarete och det vill jag gärna undvika. Flyger jag med Condor från Frankfurt så landar jag i Puerto Plata och då har jag endast en biltur på 30-40 min ungefär...

Tackar på förhand och hoppas nån vill besvara mina dumma frågor från en som är resvan men ändå inte... :-)
17 okt. 2011 14:45
Självklart hinner du på 1,5 timmar! Under förutsättning att inte flyget till FRA är jätteförsenat såklart...
När det gäller Condor träffade jag en på Seychellerna som flugit dit med dem och han tyckte det var värdelöst med benutrymme, service, mat etc. Men jag vet inte vad han är van vid annars så huruvida det passar in på dina eller mina förväntningar av en flygning vet jag inte.
Men det är kanske inte ett av Europas bästa flygbolag. Hade jag varit du hade jag dock provat dem och sett för mig själv, nu passade det ju också bättre med ankomstflygplatsen.
18 okt. 2011 18:36
Jag har flygit med Condor från Frankfurt till Jerez i Spanien och det var helt godkännt. Vet ej om de har samma plan på långflygningar. Benutrymme-varken bättre eller sämre än t.ex. SAS. Servicen var bra.
Eftersom du har bokat hela resan, så bör 1,5 timmar för byte i Frankfurt räcka. Oftast kan kabinpersonalen tala om för dig vilken gate ditt flyg går från. I annat fall så finns det servicediskar på flygplatsen där du kan få information. Så var inte orolig för bytet, det kommer att gå bra. Vet ej om det fortfarande finns, men man har kunnat boka hjälp vid byte av plan. Då väntar någon av flygplatspersonalen på dig och hjälper dig att hitta rätt gate för vidare färd. Det fanns för 4 år sedan. Hör med Lufthansa om de kan ordna det.
I stolsryggen på planet (Lufthansa) finns säkert en tidning, i den brukar det finnas karta över Frankfurts flygplats och där kan du även se var Lufthansa landar och varifrån Condor lyfter. Säkerligen kan du även hitta en karta på nätet över Frankfurts flygplats och se hur du ska ta dig mellan gaterna.
Av Annl
19 okt. 2011 07:47
Hej,

Frankfurts flygplats är förvisso väldigt stor men om du går direkt till den andra gaten och inte drar benen efter dig eller går in i butikerna på vägen så är det inga bekymmer att byta - vi har bytt där flera gånger med sämre marginal.

Dessutom - har du hel flygningen i en bokning så har flygbolaget garanterat att det funkar och om något skulle hända så är det deras ansvar att boka om dig till en annan flight.

Trevlig resa!
Av J84k
29 okt. 2011 18:19
Har flugit med Condor mellan Frankfurt och Cancún. Jag har inte direkt något att klaga på. De fungerar som vanliga charterplan. Det är trångt. Man får mat men vill man ha något utöver det får man betala extra för det. Planet jag flög med hade inte TV i stolsryggen utan enbart nåon enstaka utplacerade i cabinen.
Men jag klagar inte. De tog mig från punkt A till B.

Condor är som Thomson Fly, Thomas Cook och TuiFly som är mer välkända i Sverige.
10 feb. 2013 20:46
Senast jag flög med Condor lyckades de få till en försening på fem timmar från Frankfurt till San Juan/Puerto Rico. Att ett flygbolag drabbas av förseningar är naturligt, men Condors personal ljög för oss i gaten i Frankfurt att vi skulle få upplysningar om våra anslutningsflyg så snart vi kom ombord. Personalen ombord hade inga uppgifter att lämna utan hänvisade oss till markpersonalen på San Juan, som skulle bistå med ombokningar och hotell. Personen där visste ingenting utan erkände bara att det var en vanlig rutin hos de anställda på Condor att så snabbt som möjligt bli av med passagerare med frågor om anslutningsflyg och hotell med mera, vid förseningar.

Jag har sedan skickat åtskilliga mail till Condor i Tyskland för att få en förklaring till deras agerande, men trots att det gått mer än tre veckor sedan det första mailet har det inte kommit något svar.

Med beraktande av deras brist på servicekänsla, samt den dåliga maten ombord, avråder jag från resor med Condor.