Central- och Sydamerika tips och råd!

13 nov. 2017 21:58
Visningar: 758
Hej!
Jag är en tjej på 21 år som i april/maj 2018 vill åka till Central- och Sydamerika ihop med en eller två tjejkompisar, båda lika gamla som jag.
Men vi har ganska dålig koll på de områdena, så vi behöver tips och råd!

Jag tänker att vi ska backpacka och bo på hostels/couchsurfing, i cirka 6 veckor. Planen är än så länge att åka Arlanda - Ecuador - Colombia - Panama - Costa Rica - San Diego (USA) (eventuellt Peru i början också).
Jag ska alltså vidare till USA efteråt för att hälsa på folk jag känner där, USA är inte inräknat i 6 veckors planen. Där har jag 3 veckor utöver.
Vi är intresserade av fina stränder, surfing, natur, regnskog, äventyr, historia och nattliv.

Så nu till mina frågor:
*Vad är en rimlig budget? Hur mycket pengar spenderar man per dag/vecka/månad i Central och Sydamerika? Inkluderat mat, boende, nöjen och transport.
* Vad "måste" vi se/uppleva/besöka? Har som sagt inte så stor koll på området.
* Hur tar vi oss fram på bästa sätt?
* Vad är viktigt att tänka på?
* Kan det vara problem att komma in i USA från Costa Rica eller Ecuador?
* Är hemsidor som hostelworld och couchsurfing bra att använda i denna del av världen, eller vad bör vi använda oss av?
* Hinner vi med de 4 (ev. 5) länderna på 6 veckor utan att stressa?
* Bör vi köpa nytt kontantkort till telefonen i varje land? Eller kan vi förlita oss på wifi?
9 dec. 2017 23:22
1. Jag klarade mig på runt 30 dollar/dag i Ecuador och Colombia. Beror ju på hur mycket nöjen man betalar för och vad för typ av transport. Flyg är billigt i Colombia, dyrt överallt annars.
2. Quito är en häftig stad. Baños är nära därifrån, också värt ett besök.
Colombia, Tayrona och Lost city är värt att besöka.
3. Buss i Ecuador och Peru om ni åker dit. Buss/flyg i Colombia. Sen båt eller flyg till Panama och fortsätt med buss.
4. Ha med lite dollar att växla i nödfall.
5. Nej
6. Funkar perfekt. Couchsurfing kan vara svårt på vissa platser..
7. Nej självklart blir det stressigt. Beror ju på hur mycket ni vill se av varje land. Jag spenderade 2-3 månader i alla länder i Sydamerika och missade fortfarande en del.. men vill ni bara besöka 1-3 platser i varje land är det möjligt. Men det är stora avstånd i Sydamerika, och man kan inte lita på att allt flyter på med transporter.
8. wi-fi räcker gott.
Av Aagnes
14 dec. 2017 15:59
Jag var borta i sex veckor i syd- centralamerika under våren och gjorde av med ca 38 000 kr, allt inkluderat.

Cartagena i Colombia! Skulle säga att ni skippar Panama City och försöker ta er till Bocas del toro istället. Jag hade försökt få in Kuba under resans gång också, fantastiskt ställe.

Boka enkelbiljetter med flyg! Vi bokade Sverige-Miami-Colombia-Panama-Belize Mexiko-Kuba-Miami-Sverige för 11 000 kr.

Wifi funkade bra överallt för vår del
25 dec. 2017 13:44
Hej

Vad roligt med Central och Sydamerika, vi har precis avslutat tio månaders resa där =)
Ni bör tänka på att anstånden och kontinenten är mycket stor, man kan inte riktigt ta in det innan men avstånden är långa. I mitt huvud låter er rutt ganska tajt på den tid ni har men allt går väl om man vill. Vi spenderade mellan 2-5 veckor i varje land beroende på storlek.

Priserna skjiler sig åt vilka länder ni ska besöka, Panama, Costa Rica är betydligt dyrare än Colombia. Även Ecuador är snäppet dyrare. Vi har haft en budget på 10.000 per person och månad men du har inte flyg ingått i det vilket blev några. Allt beror på vilken standard man kan tänka sig och om man vill äta ute hela tiden eller laga själv.

Här kan du hitta mer om vår resa och vad ni inte ska missa http://lyckligochlevande.nu/långresor/vårt-livs-äventyr

Lycka till!