Byte av flyg till inrikes, bara handbagage?
Hej!
Ska till Thailand i december. Landar i Bangkok, Suvarnabhumi, och ska vidare till Krabi. Vi reser bara med handbagage. Hur lång tid kan det tänkas ta att ta sig till inrikes, Bangkok airways? Vi landar 7.30, går ett flyg 9.10, sedan går nästa 12.50. Måste man igenom immigration om man inte har bagage? Hinner man till 9.10 (förutsatt att inte första flyget är försenat...)? Och är det dyrt och besvärligt att köpa biljett på plats? Känns ju inte som man vågar chansa och boka 9.10 ifall första flyget är försenat. Tack på förhand för hjälpen!
Ska till Thailand i december. Landar i Bangkok, Suvarnabhumi, och ska vidare till Krabi. Vi reser bara med handbagage. Hur lång tid kan det tänkas ta att ta sig till inrikes, Bangkok airways? Vi landar 7.30, går ett flyg 9.10, sedan går nästa 12.50. Måste man igenom immigration om man inte har bagage? Hinner man till 9.10 (förutsatt att inte första flyget är försenat...)? Och är det dyrt och besvärligt att köpa biljett på plats? Känns ju inte som man vågar chansa och boka 9.10 ifall första flyget är försenat. Tack på förhand för hjälpen!
Medlemmen har tagit bort svaret
Jag läste på en annan tråd att man tydligen kan göra en transit till inrikes, som dessutom är ganska nära. Immigration görs sedan i Krabi.
Biljetten till Krabi skall då handlas i Sverige, antar jag. Förseningar kan naturligtvis inte uteslutas.
Biljetten till Krabi skall då handlas i Sverige, antar jag. Förseningar kan naturligtvis inte uteslutas.
Hej, jag landade på Suvarnabhumi nu i juli månad och skulle direkt vidare till Koh Samui. Du måste fylla i deposit card och det är samma process som vanligt men allt gick snabbt och smidigt för min del. Man följer bara anvisningarna på flygplatsen sen visar man upp deposit card i en mindre immigration. Om tiden är tillräcklig vågar inte jag svara på men hade själv cirka 3 timmar på mig och det räckte gott och väl. Ha en trevlig resa!
https://www.bangkokair.com/airport-check-in
If passenger has connecting flight to/from Bangkok Airways, we require Minimum Connecting Time (MCT) as followings:
International to Domestic 1.15 hours
Som står ovan följer du då skyltarna med transit på flygplatsen. Bangkok airways har en disk innan övergången från International till Domestic.
If passenger has connecting flight to/from Bangkok Airways, we require Minimum Connecting Time (MCT) as followings:
International to Domestic 1.15 hours
Som står ovan följer du då skyltarna med transit på flygplatsen. Bangkok airways har en disk innan övergången från International till Domestic.
Boka allt som en sammanhängande resa, via samma bokning. Då bokar flygbolaget om dig till nästa flyg om du missar din anslutning. Bokar du inrikes-flyget som en separat bokning har flygbolaget du flyger med till Bangkok inget ansvar för att du hinner med din anslutning och du får själv köpa ny biljett, även om flyget till Bangkok är försenat. För att boka hela resan via samma bokning måste flygbolagen dock vara i samma allians. Eftersom Bangkok Airways inte är med i någon allians, kan det bli knepigt att boka hela resan i samma bokning. Hade tittat på alternativ, eller bokat med mer marginal än 1h 40 minuter, om det inte är så att inrikesflyget är väldigt billigt så att det är en risk som är värd att ta.
Tack för svar! Jag tror vi satsar på att boka det senare flyget, det känns bäst : )