Brussels Airlines denied boarding
Brussels Airlines denied boarding
Den 25 januari skulle en vän och jag flyga från Köpenhamn till Malaga. Vi hade köpt biljetter t.o.r. av Flygstolen AB. Under oktober 2012 senarelade flygbolaget avgångstiden från Kastrup med ca två timmar. Flygstolen skickade ett meddelande till mig att tiden ändrats och erbjöd sig att mot en tilläggsavgift ge mig den nya flygtiden. Alternativt kunde jag gå in på flygbolagets sajt och kolla tiden. Jag valde det senare och hittade vår bokning.
Dagen före avgång skrev jag ut boardingpassen på min skrivare. Den 25:e var vi vid incheckninhen kl. 09.20, den stängde kl. 10.10 så vi var i god tid.
Vi nekades boarding och hänvisades till biljettförsäljningen mitt emot incheckningen. Där hjälpte en kvinna med att ringa till Brussels Airlines. De gav ingen motivering till varför vi nekats att gå ombord, utan hänvisade till Flygstolen. De i sin tur svor sig fria eftersom jag inte nyttjat deras erbjudande om tjänsten med nya flygtiden.
Där stod vi, med förbetald transfer och hotell i Malaga. Vi hann att boka nya biljetter med Norwegian nästa dag, så vi kom iväg. Jag har mailat till både Flygstolen, som inte tar något ansvar, och Brussele Airlines som ännu efter 5 veckor inte har svarat. Jag har en extra reseförsäkring men vet inte om den täcker sådana extrautgifter som vi haft. Har betalat biljetterna med kreditkort, så den första utläggen kan jag få tillbaka. Men jag måste ju få besked från Brussels om orsaken till att vi inte fick borda planet.
Vad göra?
Den 25 januari skulle en vän och jag flyga från Köpenhamn till Malaga. Vi hade köpt biljetter t.o.r. av Flygstolen AB. Under oktober 2012 senarelade flygbolaget avgångstiden från Kastrup med ca två timmar. Flygstolen skickade ett meddelande till mig att tiden ändrats och erbjöd sig att mot en tilläggsavgift ge mig den nya flygtiden. Alternativt kunde jag gå in på flygbolagets sajt och kolla tiden. Jag valde det senare och hittade vår bokning.
Dagen före avgång skrev jag ut boardingpassen på min skrivare. Den 25:e var vi vid incheckninhen kl. 09.20, den stängde kl. 10.10 så vi var i god tid.
Vi nekades boarding och hänvisades till biljettförsäljningen mitt emot incheckningen. Där hjälpte en kvinna med att ringa till Brussels Airlines. De gav ingen motivering till varför vi nekats att gå ombord, utan hänvisade till Flygstolen. De i sin tur svor sig fria eftersom jag inte nyttjat deras erbjudande om tjänsten med nya flygtiden.
Där stod vi, med förbetald transfer och hotell i Malaga. Vi hann att boka nya biljetter med Norwegian nästa dag, så vi kom iväg. Jag har mailat till både Flygstolen, som inte tar något ansvar, och Brussele Airlines som ännu efter 5 veckor inte har svarat. Jag har en extra reseförsäkring men vet inte om den täcker sådana extrautgifter som vi haft. Har betalat biljetterna med kreditkort, så den första utläggen kan jag få tillbaka. Men jag måste ju få besked från Brussels om orsaken till att vi inte fick borda planet.
Vad göra?
Var flyget överbokat eller var det några problem med biljetten? Saknades e-ticket? Brussels Airlines brukar inte ändra sina avgångstider, de är samma i stort samma varje dag. Så jag antar att er bokning ändrats till en annan flight? Det har kanske skett, men så har inte er e-ticket följt med = ni har ingen biljett till aktuell flight. Då måste resebyrån "revalidate" er e-ticket. Kan ha varit det som var problemet.
Men det hela är märkligt, i synnerhet det Flygstolen gjort...
Men eftersom du bokat hos en resebyrå är det dem du ska gå på, funkar inte det så kontakta ARN.
Men det hela är märkligt, i synnerhet det Flygstolen gjort...
Men eftersom du bokat hos en resebyrå är det dem du ska gå på, funkar inte det så kontakta ARN.
Hej
Du får jättegärna återkomma till oss på (Logga in för att se e-postadress) så ska vi titta på ditt ärende och återkomma till dig.
Med Vänlig Hälsning
Linda
Flygstolen
Du får jättegärna återkomma till oss på (Logga in för att se e-postadress) så ska vi titta på ditt ärende och återkomma till dig.
Med Vänlig Hälsning
Linda
Flygstolen
Marie78.
Kan det ha varit problem med biljetten när jag kunde skriva ut våra boardingpass? Jag har numret på våra e-tickets och information om att biljetterna är bekräftade? Jag fick som sagt ingen motivering till att vi inte fick gå ombord. Flygbolaget hänvisade till Flygstolen och de bara beklagade att ändrade flygtider var inte deras bord. Eftersom vi inte reste ut med Brussels så var även returbiljetterna förverkade!
Kan det ha varit problem med biljetten när jag kunde skriva ut våra boardingpass? Jag har numret på våra e-tickets och information om att biljetterna är bekräftade? Jag fick som sagt ingen motivering till att vi inte fick gå ombord. Flygbolaget hänvisade till Flygstolen och de bara beklagade att ändrade flygtider var inte deras bord. Eftersom vi inte reste ut med Brussels så var även returbiljetterna förverkade!
Om e-ticketnumret står på boardingkortet du printade ut ska den vara okej. Det hela är jättemärkligt. Har ingen aning om vem eller vad som ändrat flygtiderna.
Men Flygstolen vill ju titta på ditt ärende så det är väl bra, de är de enda som verkligen kan göra något.
Men Flygstolen vill ju titta på ditt ärende så det är väl bra, de är de enda som verkligen kan göra något.
Vore ju vara intressant att få höra hur detta slutade, Matsolof?
Om Flygstolen löste problemet så skall de ju ha en liten guldstjärna - eller inte.
Om Flygstolen löste problemet så skall de ju ha en liten guldstjärna - eller inte.