BOKA INTE HOS TREVELPARTNER !
Jag och min familj har också problem med Trevelpartner.
Har bokat resa till Tampa i USA men måste nu betala ca. 600 kr extra för att vi skall få sitta brevid varandra. Vi har två små barn med på resa 2 & 4 år låter inte så kul att de skall få sitta ensama och skrika på resan.
JAG REKOMENDERAR INTE TREVELPARTNER TILL NÅGON !!!
Har bokat resa till Tampa i USA men måste nu betala ca. 600 kr extra för att vi skall få sitta brevid varandra. Vi har två små barn med på resa 2 & 4 år låter inte så kul att de skall få sitta ensama och skrika på resan.
JAG REKOMENDERAR INTE TREVELPARTNER TILL NÅGON !!!
Jag kan inte se att du MÅSTE betala för att ni ska få sitta ihop. I dem fall jag har (jobbar i check in) så KAN man betala och gör man inte det får man det som är ledigt när man checkar in. Om man inte kommer som sista passagerare brukar det inte vara något problem att få sitta ihop. Dessutom brukar man sätta barnfamiljer ihop redan i förväg, om inte annat kan kabinpersonalen fixa det genom att flytta runt på passagerare. De allra flesta medpassagerare protesterar inte mot att barn ska sitta med sina föräldrar.
Marie
Marie
Hej.
Det är vanligt att resebyråerna tar ut en extra så kallad serviceavgift för att ringa till flygbolaget och efterfråga att man får sitta tillsammans. Detta är totalt onödig och ska aldrig utnyttjast!!!
Så här ska ni gå tillväga när ni använder er av resebyråer istället för direkt hos flygbolagen.
Nästan alltid får man ett bokningsnummer som även står på den e-ticket man får. Detta är nästan alltid ett globalt bokningsnummer i systemet amadeus.
Beroende på vilket flygbolag man flyger med kan man då efter bokningen gå in på deras hemsida och plocka upp bokningen och i några fall välja säten online. Om det inte går att välja online så kan ni själva istället ringa till flygbolaget och göra samma förfrågan som resebyrån skulle gjort. Dessutom erbjuder de flesta bolag online check-in ca 24 timmar innan avfärd, kolla på flygbolaget hemsida om vad som gäller. Då kan ni välja säten själva och behöver inte göra det när ni kommer till flygplatsen.
OBS!!! Flyger ni med SAS så använder de inte amadeus utan en 5-siffrig kod som också står på E-ticket.
Hoppas att detta är till någon hjälp :)
Det är vanligt att resebyråerna tar ut en extra så kallad serviceavgift för att ringa till flygbolaget och efterfråga att man får sitta tillsammans. Detta är totalt onödig och ska aldrig utnyttjast!!!
Så här ska ni gå tillväga när ni använder er av resebyråer istället för direkt hos flygbolagen.
Nästan alltid får man ett bokningsnummer som även står på den e-ticket man får. Detta är nästan alltid ett globalt bokningsnummer i systemet amadeus.
Beroende på vilket flygbolag man flyger med kan man då efter bokningen gå in på deras hemsida och plocka upp bokningen och i några fall välja säten online. Om det inte går att välja online så kan ni själva istället ringa till flygbolaget och göra samma förfrågan som resebyrån skulle gjort. Dessutom erbjuder de flesta bolag online check-in ca 24 timmar innan avfärd, kolla på flygbolaget hemsida om vad som gäller. Då kan ni välja säten själva och behöver inte göra det när ni kommer till flygplatsen.
OBS!!! Flyger ni med SAS så använder de inte amadeus utan en 5-siffrig kod som också står på E-ticket.
Hoppas att detta är till någon hjälp :)
Dessutom brukar man ha möjligheten att gå till boardingdisken en stund innan boarding, så brukar personalen där kunna lösa det där, hände oss t.ex två gånger under vår senaste tur till Kalifornien, och vi reser inte med barn, barnfamiljer tas det extra hänsyn till, barnen får i alla fall inte sitta herlt själv.
Som du sett i inläggen, så är det inte ett problem.
Inget flygbolag låter så små barn sitta ensamma.
Inte ens om de varit 12 eller 14 år bör det vara ett problem.
Ingen som jobbar i kabinen som vill ha en stressad förälder eller ett gråtande barn på halsen.
Och hur ska en okänd person förklara för en 2-åring att han/hon måste sitta bältad?
En basal sak som språksvårigheter är tillräcklig för att flygbolaget ska bli väldigt samarbetsvilligt i just den här frågan.
Att betala extra för seating, är något som uppfunnits i av nätresebyråer eller lågprisflygbolag. Antingen som intäktsmöjlighet i en pressad bransch eller för att minimera all manuell service till kund (ty sådant kostar arbetstid, som bekant).
Kabinpersonalen bryr sig inte om branschens låga marginaler – för dem är det en fråga om säkerhet – barn får som sagt inte sitta själva. Men som Marie och Jörgen (floridasidanse) redan påpekat, så är tid bra att ha om ni vill lösa det vid incheckningsdisken.
Och går det inte att lösa vid incheckningen så löser ni saken med kabinpersonalen – och de kommer absolut att ordna det hela, om de så måste flytta runt folk som redan sitter fastspända. Men att ha lite extra tid och gå direkt fram till disken vid gaten, är aldrig en nackdel. Det gör livet enklare för alla inblandade (personal/medpassagerare/er själva).
Hope it helps,
:: hkn ::
PS. Min erfarenhet av Travelpartner är, att de varken är bättre eller sämre än andra nätresebyråer när det gäller service. Inte ens när det gäller avgifter. Men det är för all del inte så svårt att förstå, att ni känner er drabbade av en orättvis (och totalt onödig) avgift.
Inget flygbolag låter så små barn sitta ensamma.
Inte ens om de varit 12 eller 14 år bör det vara ett problem.
Ingen som jobbar i kabinen som vill ha en stressad förälder eller ett gråtande barn på halsen.
Och hur ska en okänd person förklara för en 2-åring att han/hon måste sitta bältad?
En basal sak som språksvårigheter är tillräcklig för att flygbolaget ska bli väldigt samarbetsvilligt i just den här frågan.
Att betala extra för seating, är något som uppfunnits i av nätresebyråer eller lågprisflygbolag. Antingen som intäktsmöjlighet i en pressad bransch eller för att minimera all manuell service till kund (ty sådant kostar arbetstid, som bekant).
Kabinpersonalen bryr sig inte om branschens låga marginaler – för dem är det en fråga om säkerhet – barn får som sagt inte sitta själva. Men som Marie och Jörgen (floridasidanse) redan påpekat, så är tid bra att ha om ni vill lösa det vid incheckningsdisken.
Och går det inte att lösa vid incheckningen så löser ni saken med kabinpersonalen – och de kommer absolut att ordna det hela, om de så måste flytta runt folk som redan sitter fastspända. Men att ha lite extra tid och gå direkt fram till disken vid gaten, är aldrig en nackdel. Det gör livet enklare för alla inblandade (personal/medpassagerare/er själva).
Hope it helps,
:: hkn ::
PS. Min erfarenhet av Travelpartner är, att de varken är bättre eller sämre än andra nätresebyråer när det gäller service. Inte ens när det gäller avgifter. Men det är för all del inte så svårt att förstå, att ni känner er drabbade av en orättvis (och totalt onödig) avgift.
Hej,
Det r som Hkn skriver - det är ingen som vill ha problem i kabinen utan frågan med att resa med barn och att sitta tillsamms med dem löses - om inte förr så i alla fall i kabinen; vi har rest ett stort antal gånger med barn och det har aldrig varit några problem även om vi blivit seatade "tokigt" från början. Och det gäller även större barn - våra barn är just nu 12 och 13 år.
Trevlig resa!
Det r som Hkn skriver - det är ingen som vill ha problem i kabinen utan frågan med att resa med barn och att sitta tillsamms med dem löses - om inte förr så i alla fall i kabinen; vi har rest ett stort antal gånger med barn och det har aldrig varit några problem även om vi blivit seatade "tokigt" från början. Och det gäller även större barn - våra barn är just nu 12 och 13 år.
Trevlig resa!