Boka flyg. Billigare om man bokar tidigt eller ska man vänta?
Denna frågan har ställts förut av någon annan men fick då inget svar. Jag ska boka flyg till Island. Kan jag komma undan med ett billigare pris om jag beställer tidigt eller blir det billigare och billigare ju längre inpå min resa jag väntar. Kanske inte vill chansa och vänta till sista dagarna innan, jag vill ju vara säker på att få min resa dit också.
Nu finns resor i juli för ca 2500 ToR från Göteborg. Har det blivit billigare efter den ekonomiska krisen?
Nu finns resor i juli för ca 2500 ToR från Göteborg. Har det blivit billigare efter den ekonomiska krisen?
Det är kanske så. Ja, det har du rätt i att man har större valmöjligheter. Då ska jag snarast göra upp med min vän om när det ska bli.
Har du koll på om dessa priser för flyg är billigare nu än innan den ekonomiska kraschen? Man pratade ju då när det hände om att det skulle bli så hemskt mycket billigare att resa till Island? Jag är mest bara nyfiken.
Har du koll på om dessa priser för flyg är billigare nu än innan den ekonomiska kraschen? Man pratade ju då när det hände om att det skulle bli så hemskt mycket billigare att resa till Island? Jag är mest bara nyfiken.
Det är lite av en myt att flygpriserna sjunker när det gäller reguljära biljetter. Nästan alltid är det billigare att boka väldigt tidigt. Men visst kan det komma kampanjer, men billigare än de prser du hittat tror jag inte så boka!
Citerat från magica:
Denna frågan har ställts förut av någon annan men fick då inget svar. Jag ska boka flyg till Island. Kan jag komma undan med ett billigare pris om jag beställer tidigt eller blir det billigare och billigare ju längre inpå min resa jag väntar. Kanske inte vill chansa och vänta till sista dagarna innan, jag vill ju vara säker på att få min resa dit också.
Kanske om du har TUR och flyger charter kan du eventuellt hitta något billigt, men det är inte garanterat att det blir så...
Jag flyger alltid reguljär och ju tidigare man bokar resan, ju större chans är det att få tillgång till de bästa priserna.
Flygpriserna styrs av tillgång och efterfrågan och baseras även på valutakursen.
Ha en trevlig helg,
Jag flyger alltid reguljär och ju tidigare man bokar resan, ju större chans är det att få tillgång till de bästa priserna.
Flygpriserna styrs av tillgång och efterfrågan och baseras även på valutakursen.
Ha en trevlig helg,
Ja, det är nog sant om man skulle till ett land dit det går mycket charter men till Island just verkar det inte krylla av charter. Men jag ska ha det i åtanke för andra resor, ska till troligtvis till Spanien i höst nån gång tex. Ja, det borde ju vara så att ju fler platser det finns på planet ju ivrigare är dom att sälja och som Sierra sa innan också så har man ju större chans att välja dag om man är ute i god tid. Jag tjatar lite på min reskamrat nu så hon kollar upp när hon kan. Hoppas hon inte blir för trött på mig. Hon har bestämt sig för att åka dit med mig men hon är kanske inte mentalt på samma plats som jag riktigt ännu. Det är inte konstigt när jag ringer till henne aldeles uppspelt efter att i ett dygn tänkt på detta och bestämt mig för att nu ska jag j-lr åka. Hon ligger ju liksom ett dygn efter mig i processen. :-) Men tidigt ska vi i alla fall beställa.
Tack för alla tips och svar
Trevlig helg Latinpower och alla andra
Tack för alla tips och svar
Trevlig helg Latinpower och alla andra
HÄRREGUD VAD FEL JAG SÅG
Inte var det så att det fanns resor Gbg-Reykavik ToR för 2500 kr. Det var antagligen en enkelresa jag såg (eller så har priserna gått upp nåt fantastiskt senaste dagarna men troligen inte :) ). Men det ser ut som om jag kan få tag i för sådär 3200 och strax däröver i alla fall så det var ju inte nån katastrof att se fel men endå. Fasiken! Jag som kände att 2500 var ett bra pris.
Inte var det så att det fanns resor Gbg-Reykavik ToR för 2500 kr. Det var antagligen en enkelresa jag såg (eller så har priserna gått upp nåt fantastiskt senaste dagarna men troligen inte :) ). Men det ser ut som om jag kan få tag i för sådär 3200 och strax däröver i alla fall så det var ju inte nån katastrof att se fel men endå. Fasiken! Jag som kände att 2500 var ett bra pris.
<<<<vet inte om ni hunnit med att boka än men kolla in Icelandair. http://www.icelandair.se/ de var klart billigast när vi bokade vår senaste resa dit nu i juli, vi betalade 9800kr för fyra biljetter direkt under den värsta krisen, tyvärr har priserna tagit litet fart igen men det går fortfarande att få skapliga priser här nedan ett par exempel tänk på att det nästan alltid är så att det är billigare att boka tio dagar än sju ovh har man bara tid så gör det ju inte ont att vara där en dag till.
För biljetter vill icelandair ha 2/7-10/7 3158sek/pers. t.o.r. 24/7-1/8 2908sek/pers. detta från arlanda
tyvärr kostar det nästan 1000kr till från Göteborg men det lönar sig ju inte att åka från götet till arlanda för de pengarna för oss är det ju närmare till Arlanda men första gången vi var till Island så åkte vi faktiskt från göteborg för då var det bara halva priset att åka därifrån jämfört med arlanda så visst kan det löna sig att åka några extra mil ibland men knappast i det här fallet, vi sparade ju 8000kr på att åka 40 mil extra med bilen o det tyckte vi var bra timlön för den resan.
Annars har du möjlighet att åka med Icelandexpress från Göteborg 1/7-8/7 för 3262sek/pers.t.o.r http://www.icelandexpress.se/
fler länkar hittar du här. http://www.freewebs.com/fiskeofritid/islandslnkar.htm
mvh. Bosse.
För biljetter vill icelandair ha 2/7-10/7 3158sek/pers. t.o.r. 24/7-1/8 2908sek/pers. detta från arlanda
tyvärr kostar det nästan 1000kr till från Göteborg men det lönar sig ju inte att åka från götet till arlanda för de pengarna för oss är det ju närmare till Arlanda men första gången vi var till Island så åkte vi faktiskt från göteborg för då var det bara halva priset att åka därifrån jämfört med arlanda så visst kan det löna sig att åka några extra mil ibland men knappast i det här fallet, vi sparade ju 8000kr på att åka 40 mil extra med bilen o det tyckte vi var bra timlön för den resan.
Annars har du möjlighet att åka med Icelandexpress från Göteborg 1/7-8/7 för 3262sek/pers.t.o.r http://www.icelandexpress.se/
fler länkar hittar du här. http://www.freewebs.com/fiskeofritid/islandslnkar.htm
mvh. Bosse.
Tack Bosse. Jo, jag har kollat på dom flygbolagen och man måste ju inte åka med samma dit och hem heller. Men jag har kommit fram till att om vi kan välja så kan vi åka för under 3000 spänn från Gbg. Vi väntar på att min resekamrat ska få veta när hon kan vara borta från jobb, islandshästar och annat som också kräver tid. Men jag har sagt att nu ska jag till Island, kosta vad det kosta vill :)
Hej Magica
Såklart att man vill köpa en så billig biljett som möjligt, ibland blir det som en ”sport”
och hitta den billigaste resan. Men Ni får inte glömma att se på helheten, och byta ut
ordet billigt mot prisvärt
I min värld betyder restider, flygbolag, flygplatser en hel del också. Själv har jag kört från Malmö till Göteborg för att en billig flygstol, som kanske inte blir så billig i slutändan när X-tra ledighet , bil och bensinkostnader, förlorade tid på resemålet eftersom Ni kommer fram sent.
Må Gott Tubbe
Såklart att man vill köpa en så billig biljett som möjligt, ibland blir det som en ”sport”
och hitta den billigaste resan. Men Ni får inte glömma att se på helheten, och byta ut
ordet billigt mot prisvärt
I min värld betyder restider, flygbolag, flygplatser en hel del också. Själv har jag kört från Malmö till Göteborg för att en billig flygstol, som kanske inte blir så billig i slutändan när X-tra ledighet , bil och bensinkostnader, förlorade tid på resemålet eftersom Ni kommer fram sent.
Må Gott Tubbe
Jag håller med att det kan vara lite av en sport att hitta så billig resa som möjligt. Men absolut så är det ju så att man ska se till prisvärt, inte bara billigt. Det är ju som Bosse skrev nån tusing billigare att ta sig till Island från Stockholm än från Göteborg men att då hitta en resa som stämmer i tider och som blir smidig för en femhundring per väg Gbg-Sthlm-Gbg kanske inte blir så lätt och inte värt besväret att leta ihjäl sig efter heller.
Däremot så tänker jag på nåt billigt sätt att ta sig till Kosovo för det är ett sånt där resmål som jag tänker besöka när det blir liksom, inget bestämt som med Island som ska ske nu i juli eller Augusti. Till Kosovo kan det bli flyg till nåt ställe, tåg, bil, buss, inte vet jag. Men då blir det inte bara en transport till Kosovo utan själva resan dit är ju en resa i sig. I slutänden kanske det inte blir jättemycket billigare eller snabbare men det kan bli kul. Men som du säger, en sport att pyssla ihop det så billigt som möjligt. Men till Kosovo just kan det inte vara svårt att hitta nån resa som går fortare än billighetsfllygen dit, nästa så cykel skulle vara lika snabbt. (Liten överdrift så klart).
Däremot så tänker jag på nåt billigt sätt att ta sig till Kosovo för det är ett sånt där resmål som jag tänker besöka när det blir liksom, inget bestämt som med Island som ska ske nu i juli eller Augusti. Till Kosovo kan det bli flyg till nåt ställe, tåg, bil, buss, inte vet jag. Men då blir det inte bara en transport till Kosovo utan själva resan dit är ju en resa i sig. I slutänden kanske det inte blir jättemycket billigare eller snabbare men det kan bli kul. Men som du säger, en sport att pyssla ihop det så billigt som möjligt. Men till Kosovo just kan det inte vara svårt att hitta nån resa som går fortare än billighetsfllygen dit, nästa så cykel skulle vara lika snabbt. (Liten överdrift så klart).
Resan ditt är ofta överskattad. Finns för mycket som kan fallera om man väljer t.ex bil. Själv sitter jag bara o somnar i både bil buss o tåg.
Och de som inte somnar "försöker " göra resan roligare. Nä flyget är oslagbart för mig. Och priserna är så låga (oftast) att andra alternativ inte blir atraktiva. Men om du väljer att ta hojen ( MC ) så kan jag hålla med dig,men det är inte ofta det blir den rundan som vi har bestämmt från början.
Må gott / tubbe
Och de som inte somnar "försöker " göra resan roligare. Nä flyget är oslagbart för mig. Och priserna är så låga (oftast) att andra alternativ inte blir atraktiva. Men om du väljer att ta hojen ( MC ) så kan jag hålla med dig,men det är inte ofta det blir den rundan som vi har bestämmt från början.
Må gott / tubbe
Tycker du (resan dit överskattad)? Nä, det tycker inte jag. Men jag håller med om att flyg många gånger är mycket bra. Jag har gjort delar av europa, östeuropa och vart in en sväng i Turkiet med hoj under flera år. Det var helt suveräna turer men man kanske inte alltid upplevde det man förväntat sig, men det är det som är det roliga.
Ha det bra
/Suzanne
Ha det bra
/Suzanne