Bilresa genom Europa via Serbien etc
Vi är på väg ner till Grekland igen med bil. Vi har åkt via Italien de sista åren och med färjorna där över till Grekland,men det är vansinnigt dyrt för den överfärden. Förra året åkte vi Tyskland,Graz,Slovenien,kroatien,Serbien och Makedonien och slutligen Grekland. Jag satt på helspänn hela resan tyvärr,då man hört om ditten o datten vad som kan hända i dessa länder,samt vad man inte skall stanna mm. Kan inte säga man njöt precis,utan mest orolig.
Min fråga är här,behöver man vara så orolig egentligen? Är det någon som råkat ut för något i dessa länder? Vad skall man tänka på mm? Vi hade lite problem vid gränsen makedonien/grekland då min man är grek...men vi kom in ! De skulle väl bara testa oss. Det är så synd att man skall känna så,vi har vänner som åker varje år utan problem där,men också vänner som blivit rånade,falska poliser,mutor mm. Om det är någon som vill dela med sig av erfarenhet så vore jag tacksam...då vi snart ger oss iväg./ Kattis
Min fråga är här,behöver man vara så orolig egentligen? Är det någon som råkat ut för något i dessa länder? Vad skall man tänka på mm? Vi hade lite problem vid gränsen makedonien/grekland då min man är grek...men vi kom in ! De skulle väl bara testa oss. Det är så synd att man skall känna så,vi har vänner som åker varje år utan problem där,men också vänner som blivit rånade,falska poliser,mutor mm. Om det är någon som vill dela med sig av erfarenhet så vore jag tacksam...då vi snart ger oss iväg./ Kattis
Vi har inte åkt genom Serbien, men Slovenien och Kroatien är ju definitivt ingen fara att åka igenom! (Dvs självklart kan man råka ut för saker oavsett vilket land man är i, men jag menar att det inte alls är värre än någon annanstans.) Slovenien känns ju tvärtom väldigt välskött och välmående. Man ska naturligtvis alltid tänka på säkerhet i viss mån, stanna på vettiga ställen för natten, inte lämna värdesaker så de syns i fönstren osv. Men sådär orolig skulle jag absolut inte vara - då kan man ju inte njuta av semestern! Serbien känner jag inte till, men jag skulle gå in och läsa på UD:s reserekommendationer, så kan man se om det är nåt speciellt man ska tänka på.