Biljett Lufthansa?

Av Jassan
21 juli 2013 11:24
Visningar: 5227
Hur får jag ut min biljett från Lufthansa?
Har bokat och betalat men hittar inte vart jag skriver ut min biljett, har läst att
man minst 23 timmar före avresa kan checka in på deras hemsida och skriva ut biljetten då. Men de måste väl gå att få ut biljetten tidigare? Vill inte stressa 23 timmar före avresa ifall det skulle krångla sig..
Av Bibby
21 juli 2013 12:03
Biljetten (e-ticket) fick du på e-mail efter att du bokat på LH's sida. Den kan du printa ut när du vill.

Från 23 timmar innan din flight så kan du checka in hos LH och då kan du printa ut ditt boardingkort. Du kan även välja att få den i din telefon via sms.

Ha en trevlig flygning, vart den nu bär hän.
21 juli 2013 12:05
Någon biljett existerar inte och du behöver inte printa ut någonting överhuvudtaget.

Checka in kan du ju göra ändå på deras hemsida.
Av Bibby
21 juli 2013 12:14
Citerat från Earthtraveller:
Någon biljett existerar inte och du behöver inte printa ut någonting överhuvudtaget.

Checka in kan du ju göra ändå på deras hemsida.
Man måste ha ett boardingkort för att kunna komma igenom säkerhetskontrollen. Sen om den är på papper eller i telefonen spelar ingen roll men nån typ måste det finnas.
Av Bibby
21 juli 2013 12:25
I (bl.a.?) Flappeland så kräver vissa flygplatser att man ska visa upp en biljett för att ens komma in där. Har en kompis som råkade ut för det, han var tvungen att ta sig till ett internet café för att printa ut sin.
Av Jassan
21 juli 2013 12:41
Jag har ju inte fått någon e-biljett? Bara en bekräftelse
Av Bibby
21 juli 2013 12:45
Citerat från Jassan:
Jag har ju inte fått någon e-biljett? Bara en bekräftelse
Ligger ofta som en bifogad fil.
Av Jassan
21 juli 2013 13:02
Jag har fått en reservations kod i mailet. När man öppnar den
bifogade filen står det biljett detaljer och reservations kod sen är
det flyguppgifterna. Är de denna som är biljetten?
Av Bibby
21 juli 2013 13:28
Citerat från Jassan:
Jag har fått en reservations kod i mailet. När man öppnar den
bifogade filen står det biljett detaljer och reservations kod sen är
det flyguppgifterna. Är de denna som är biljetten?
Ja.

Det viktiga där är "e-ticket number" eller liknande.
Det är det du använder når du checkar in, online eller på flygplatsen.
Om du kan, printa ut biljetten. Inte nödvändigt men kan vara bra att ha.
21 juli 2013 14:18
Sant Bibby, jag va tvungen att visa min E-ticket på flygplatsen i Kathmandu en gång för att överhuvudtaget få komma in på flygplatsen.

Ganska sjukt då ett egenprintat papper inte betyder ett skit egentligen. Den kan ju vem som helst göra i Word... typ.

Och ja Jassan, du har fått de uppgifter du ska ha vad gäller din bokning.
Nu kan du checka in på nätet.
Av Bibby
21 juli 2013 16:06
Citerat från Earthtraveller:
Sant Bibby, jag va tvungen att visa min E-ticket på flygplatsen i Kathmandu en gång för att överhuvudtaget få komma in på flygplatsen.

Ganska sjukt då ett egenprintat papper inte betyder ett skit egentligen. Den kan ju vem som helst göra i Word... typ.

Och ja Jassan, du har fått de uppgifter du ska ha vad gäller din bokning.
Nu kan du checka in på nätet.
Jaså? Där också.
Bra att de kräver biljett tycker jag men håller med om att det är ju ett dokument som är lätt att förfalska och de tittar ju knappast så jättenoga på det.

När vi ändå är inne på vad man måste visa så händer det ibland att man måste visa sitt kreditkort när man checkar in, så de ser att det verkligen är du som åker och ingen annan (tror jag är anledningen?).
Jag har råkat ut för det några gånger, i Sydafrika bl.a.