Bästa stället att resa till under svensk sommar?

8 apr. 2006 09:22
Visningar: 5725
Hej
Jag har 5 veckors fritt i somamr fra juli tom agu. Vilket är det bästa stället att rea till ? Hade först tänkt indien- men ryktena säger att klimatet är fel där då?!
Tack för er hjälp
Av Nella
8 apr. 2006 11:33
Hej Elin,

Jag har lite samma problem eller utmaning som du. Vill gärna resa någonstans i sommar (är ledig från 15 juni - 21 aug) men har inte bestämt mig för resmål ännu.

Länder jag funderat på:

Spanien (Barcelona är då ett måste)
Indien (Vill se och uppleva landet)
Kroatien (Sol och Bad)

Om du åker till Indien hur länge tänkte du stanna då och något speciellt du vill se eller uppleva? Hittade denna infon på nätet om klimatet:

"När ska man resa?
Bästa tiden att åka till Indien är under vintern, november-februari såtillvida man inte ska till de norra delarna i Himalaya då man borde åka i april-augusti. Det är ganska kallt i Himalaya under vintern."

Kom precis på att Vietnam ska vara bra (var visst med på "Packat och Klart" i veckan). Kanske inte helt fel men säkert som med Indien, inte lika rätt alla månader på året pga klimatet. Hittade faktiskt information som bekräftade det... det regnar massor under sommarmånaderna. Men samtidigt - det är soligt och varmt när det inte regnar.

Sugen på resesällskap någonstans på jorden?

Hälsningar,
Nella
14 apr. 2006 14:56
Hej !! =)
Tack för ditt svar. I och med att alla säger att man inte borde åka till Indien under sveenska sommaren så har jag ändrat mina planer lite. I stället blir det Vietnamn, Borneu och Malaysia.
Är det något du kan tänka dig ?
Jag tänkte åka runt den 20 juli.
Hör gärna av dig igen !! =)
Mvh Elin Nilsson
(Logga in för att se e-postadress)
Av Legusta
15 apr. 2006 12:55
Jag kan varmt rekommendera Thailand även på sommaren. Kho Samui på Thailands östkust är efter Phuket det mest populära målet. Chaweng Beach är för den som vill ha mest hålligång och shopping. Bra skräddare. Andra stränder lugnare. Koh Samui satsar mycket på spa-turism. Hårda bestämmelser om husbyggnad m m ger ekologiskt anpassad miljö, inga hus får vara högre än kokospalmerna, många är byggda i traditionell stil och istället för stora bussar finns bara små. Bra period här är även den svenska sommaren fram till augusti.Öarna i Siamviken har ett bra väder under sommaren liksom i Hua Hin, Pattaya, och i norra Thailand. Regnperioden är en förutsättning för riset och regnskogarna i Thailand. Med det finns oftast bra väder någonstans i Thailand. Så det kan löna dig att titta lite mer på vädret dit du åker.

Lär mer om Kho Samui på min hemsida du hittar även en karta dit.
http://www.sannegarden.net/c4422
PS ! För att få ner priset på en resa dit skulle jag rekomendera dej att bara ta en flygresa till Bangkok och sedan köpa en biljett till Kho Samui (kostar ca 200:- enkel).
23 apr. 2006 12:28
Sri Lanka och Maldiverna! Helt oslagsbar!!! JAg själv har upplevat resan dit som min bästa resa någonsin. Jordens paradiset skulle jag kalla dem. Kolla annars på www.4ast.se. Där hittar du de bästa resemål.
Av Gral
23 apr. 2006 12:40
Hej.
Jag skulle vilja rekomendera motsatsen till vad legusta rekomenderat. I mitt tycke är Ko Samui och Chaweng en destination jag skulle undvika till varje pris!!! Kho Samui/Chaweng är väldigt exploraterat, och har varit så ända sedan jag var där forsta gången för över 10 år sedan. Senast jag var där (2002) klarade vi 3 dagar innan vi hade fått nog och var tvugna att åka vidare.

Jag skulle istället rekomendera att ni tar er till Ko Phangan eller Ko Tao där ni kan hitta mycket bättre stränder med mycket midre folk (undvik Hat Rin pa Ko Phangan om ni nu inte råkar vara där när det är fullmåne och ni vill festa...).
Jag antar att allt beror på vad man man vill få ut av resan

En annan ö som kanske är värd att fundera på är Ko Chang. Har dock inte varit där själv...