Bästa fiket i Göteborg!?!
Nu när det blivit höst och är sådär jämngrått och hemskt ute, vill väl de flesta Göteborgare hitta något som gör livet värt att leva. Ett bra sätt att väcka livsandarna till liv är att gå på café, men vilket är det bästa fiket i Göteborg? Vilket är i dina ögon det bästa caféet och varför?
Det gamla, över 100 år, Ahlströms Konditori, på Korsgatan 2, är ett mysigt ställe när hösten kommer och det är råkallt på sta´n. Det luktar gott av allt det goda, och att de har behållit en del av interiören från gamla tider gör det ännu mysigare.
Om det är bäst vet jag inte, men bra är det i alla fall...
Om det är bäst vet jag inte, men bra är det i alla fall...
Citerat från mpc:
Jag vet inte vilket fik som är bäst i Göteborg men vi har två i Helsingborg det ena är Ebbas fik o det andra är Fahlmans konditori och båda två ligger på gågatan
" ps" (förlåt mig om nu jag skriver om anna plats en göteborg)
ja, fy på dig :) Du får väl starta en egen tråd vettja :)Jag vet inte vilket fik som är bäst i Göteborg men vi har två i Helsingborg det ena är Ebbas fik o det andra är Fahlmans konditori och båda två ligger på gågatan
Skulle kanske tillägga att min egen favorit är Le Pain Francais på Engelbrektsgatan 32 (ta vänster vid stadsbiblioteket). Inredningen känns fransk, och vilket sortiment! Härliga bakverk med fransk touch, massa goda kaffesorter, baguetter (naturligtvis) och en hel del presenterprodukter. Bäst just nu!
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vkiid=nF%20m9a1oXkjDgohAvNsvHA==&vad=Le+Pain+Francais+AB%2C+Franska+Bageriet
Ciao//BL
Citerat från busylizzy:
Ciao//BL
Citerat från mpc:
Jag vet inte vilket fik som är bäst i Göteborg men vi har två i Helsingborg det ena är Ebbas fik o det andra är Fahlmans konditori och båda två ligger på gågatan
ja, fy på dig :) Du får väl starta en egen tråd vettja :)Jag vet inte vilket fik som är bäst i Göteborg men vi har två i Helsingborg det ena är Ebbas fik o det andra är Fahlmans konditori och båda två ligger på gågatan
Ciao//BL
ville bra kiva med dig
Hej !
Hittade denna artikel från reseguiden om fik i Göteborg, dom 10 bästa fiken i Göteborg.
http://www.reseguiden.se/artiklar/kafestaden-goteborgs-tio-basta-fik-592
SIAM
Hittade denna artikel från reseguiden om fik i Göteborg, dom 10 bästa fiken i Göteborg.
SIAM
Citerat från siam:
Hej !
SIAM
... men vad tycker du???
Hej !
SIAM
Citerat från aquaholic:
Trots att jag bott där helt kort har jag inte avverkat så många fik. Det är hundr år sedan och kanske finns inte Fröken Olssons kvar? Men det var ett spännande ställe.
Finns kvar men det har expanderat så myskänslan är tottaly borta! :(
Trots att jag bott där helt kort har jag inte avverkat så många fik. Det är hundr år sedan och kanske finns inte Fröken Olssons kvar? Men det var ett spännande ställe.
Det var många år sedan jag var i Gbg nu men jag försöker kolla på www.riktigtkaffe.se efter tips när jag ska till andra städer än Sthlm.
Gbg och Mmö har egna länkar för övrigt.
Men akta er Göteborgare... Nu finns kaffevärldens McDonald's på Arlanda vilket betyder att steget nog inte är långt till Sthlm och sedan Gbg.
Det var väl bara en tidsfråga innan Sbux skulle inse att vi flög under radarn och komma och slå undan spirande kaffekulturer. Faaaan!!!
Gbg och Mmö har egna länkar för övrigt.
Men akta er Göteborgare... Nu finns kaffevärldens McDonald's på Arlanda vilket betyder att steget nog inte är långt till Sthlm och sedan Gbg.
Det var väl bara en tidsfråga innan Sbux skulle inse att vi flög under radarn och komma och slå undan spirande kaffekulturer. Faaaan!!!
Hur är det i Gbg förresten... Fikascenen har ju vuxit som faan i Sthlm och man kan ju få mackor med mera. Ibland blir man ju sugen på en New Yorksk (heter det så? :-D ) frulle med bacon, ägg, hasch browns etc - men utan det amerikanska kaffet. Finns det några såna hak i Götet?
Citerat från bibby:
Ljungans (Avenyn, mittemot Konsum) tycker jag om, är man lite morgonpigg så kan man få sol på deras uteservering på sommaren. Goda och ganska prisvärda mackor, ofta med olika skaldjurspålägg.
För en oinitierad - Ljungans, är det Ljunggrens eller?
Ljungans (Avenyn, mittemot Konsum) tycker jag om, är man lite morgonpigg så kan man få sol på deras uteservering på sommaren. Goda och ganska prisvärda mackor, ofta med olika skaldjurspålägg.
Citerat från busylizzy:
Ja, jo, det är det nog....
Citerat från bibby:
För en oinitierad - Ljungans, är det Ljunggrens eller?Ljungans (Avenyn, mittemot Konsum) tycker jag om, är man lite morgonpigg så kan man få sol på deras uteservering på sommaren. Goda och ganska prisvärda mackor, ofta med olika skaldjurspålägg.
Citerat från bibby:
Rätt ska vara rätt.Citerat från busylizzy:
Ja, jo, det är det nog.... Citerat från bibby:
För en oinitierad - Ljungans, är det Ljunggrens eller?Ljungans (Avenyn, mittemot Konsum) tycker jag om, är man lite morgonpigg så kan man få sol på deras uteservering på sommaren. Goda och ganska prisvärda mackor, ofta med olika skaldjurspålägg.
Junggrens Café är det officiella namnet så jag borde nog kallat det Jungans isåfall.
Citerat från legusta:
Franska bageriet är väl värt ett besök, en riktig höjdare sanna mina ord.
Menar du Le Pain Francaise vid Avenyn eller vid Grönsakstorget? Personligen tycker jag det vid Grönsakstorget är för fullt. Helst vill jag ha litet luft omkring mig... Sen verkar det som om de har ett större utbut uppe vid Avenyn, men jag kan ha fel. Franska bageriet är väl värt ett besök, en riktig höjdare sanna mina ord.
/BL
Citerat från busylizzy:
Nja, den har funnits där i bra många år..... och nu ska jag vara lite mer exakt, på Övre Husargatan 36 är den jag tänker på. Och första gången jag var där var nog under förra milleniumet ;-)
Citerat från bibby:
Eller den vid Linnéplatsen?
Nä, ska ni reka nåt så var LITE tydligare med vilken ni menar!!!
Det är sant - de har ju öppnat där också! Eller den vid Linnéplatsen?
Nä, ska ni reka nåt så var LITE tydligare med vilken ni menar!!!
Citerat från busylizzy:
Hmmmppfff ;-)
Citerat från bibby:
Nja, den har funnits där i bra många år..... och nu ska jag vara lite mer exakt, på Övre Husargatan 36 är den jag tänker på. Och första gången jag var där var nog under förra milleniumet ;-)
ja, du är bra gammal du :) Nja, den har funnits där i bra många år..... och nu ska jag vara lite mer exakt, på Övre Husargatan 36 är den jag tänker på. Och första gången jag var där var nog under förra milleniumet ;-)
Tjingeling från Götet!
Här kommer några tips: Kafé Vanilj på Kyrkogatan (mitt i smeten så att säga - har även ett mysigt hoetll): http://www.hotelvanilj.se/
Sedan har har du Evas Paley - snordyrt & klassiskt mitt på Avenyn. Samma Eva äger också Fröken Olssons Kafe på Östra Larmgatan 4 (bakom NKs p-garage) och Condeco - finns på flera ställen i sta'n. Alla ställena har stora härliga muffins ex kardemummamuffins med vaniljkräm eller muffins med kanel & äpple.
Da Matteo, Victoriapassagen - hit går du för det perfekta kaffet.
Här kommer några tips: Kafé Vanilj på Kyrkogatan (mitt i smeten så att säga - har även ett mysigt hoetll): http://www.hotelvanilj.se/
Sedan har har du Evas Paley - snordyrt & klassiskt mitt på Avenyn. Samma Eva äger också Fröken Olssons Kafe på Östra Larmgatan 4 (bakom NKs p-garage) och Condeco - finns på flera ställen i sta'n. Alla ställena har stora härliga muffins ex kardemummamuffins med vaniljkräm eller muffins med kanel & äpple.
Da Matteo, Victoriapassagen - hit går du för det perfekta kaffet.
Citerat från mirjamir:
Japp - det var litet av min plan också. Sen kom annat emellan - men nu kör vi! Efter nyår blir det fika!Citerat från bibby:
Kan vi inte ha en fikaträff nån helg, kanske inte före jul men nån gång efter alla helger?
Låter trevligt!Kan vi inte ha en fikaträff nån helg, kanske inte före jul men nån gång efter alla helger?
/´Very Busy L
Citerat från robbowan:
Hur är det i Gbg förresten... Fikascenen har ju vuxit som faan i Sthlm och man kan ju få mackor med mera. Ibland blir man ju sugen på en New Yorksk (heter det så? :-D ) frulle med bacon, ägg, hasch browns etc - men utan det amerikanska kaffet. Finns det några såna hak i Götet?
Hallå!Hur är det i Gbg förresten... Fikascenen har ju vuxit som faan i Sthlm och man kan ju få mackor med mera. Ibland blir man ju sugen på en New Yorksk (heter det så? :-D ) frulle med bacon, ägg, hasch browns etc - men utan det amerikanska kaffet. Finns det några såna hak i Götet?
Egg&Milk på Övre Husargatan har amerikansk fukost/brunch mellan kl 07 och 15 varje dag.
Inga hashbrowns men man kan få bagels och skramlade ägg, ägg&bacon eller amerikanska pannkakor.
Tror de tar 79 för en combobrunch vilket är OK - men vill du ha dryck (juice eller smoothie) till blir det dyrare.
Det är litet och trångt men man kan ju ta med sig brunchen oxå :)
Hej!
Finns ett café/bageri/lunchställe som ligger på baksidan av Radisson SAS hotell vid centralstationen. Det heter Steinbrenner och Nyberg och har ett luncherbjudande som är omöjligt att motstå! Det är dagens soppa med 2-3 sorter av deras hembakta bröd (buffé) och efterrätt till kaffet är också buffé med alla deras underbara bakverk och tårtor! Priset ligger på 89kr skulle jag tro, men hit går jag varje gång jag är i Göteborg, för det är värt varenda krona!
Tror även att de finns på fler ställen men osäker på vart och deras utbud!
http://www.steinbrenner-nyberg.se/
Ser att jag är lite sent ute att svara men kan ju vara någon som får nytta av det!
Finns ett café/bageri/lunchställe som ligger på baksidan av Radisson SAS hotell vid centralstationen. Det heter Steinbrenner och Nyberg och har ett luncherbjudande som är omöjligt att motstå! Det är dagens soppa med 2-3 sorter av deras hembakta bröd (buffé) och efterrätt till kaffet är också buffé med alla deras underbara bakverk och tårtor! Priset ligger på 89kr skulle jag tro, men hit går jag varje gång jag är i Göteborg, för det är värt varenda krona!
Ser att jag är lite sent ute att svara men kan ju vara någon som får nytta av det!
Citerat från kristinbryntesson:
Hej!
Ett mycket bra tips, själv prövat det nån gång, mätt blir man verkligen. Läget är väl sisådär....Hej!
Jag har en kompis (jo, faktiskt!!! det var inte jag... ) och hon åt så mycket tårtor till efterrätt så hon spydde när hon kom hem... he he...
Hej Jag kan rekomendera www.espressobrasil.se Göteborgs mysigaste cafe ett brasilianskt >Citerat från Busylizzy:
Nu när det blivit höst och är sådär jämngrått och hemskt ute, vill väl de flesta Göteborgare hitta något som gör livet värt att leva. Ett bra sätt att väcka livsandarna till liv är att gå på café, men vilket är det bästa fiket i Göteborg? Vilket är i dina ögon det bästa caféet och varför?
Måste passa på och slänga in ett tips om litet bageri (endast två bord så jag vet inte om DET KAN KALLAS FIK)som finns på Prinsgatan - Prinsen, Ägs och drivs av nysvenskar och de har de härligaste bakverk och mycket gott bröd. När de börjar med semlor så har deras en klar vinnarpotential. Om du får möjlighet så gå dit och prova något gott.
F ö så är Prinsgatan (och omkring)begåvade med flera olika fik -alla värda ett besök.
F ö så är Prinsgatan (och omkring)begåvade med flera olika fik -alla värda ett besök.
KÖTTBULLEKAFFÉT!!!! :D