Barcelonagruppen

Av Missv75
14 sep. 2013 18:59
Visningar: 1469
Precis hemkommen från några dagar i Barcelona. Hyrde tillsammans med tre andra väninnor en lägenhet nära Las Ramblas från Barcelonagruppen. Det som skulle bli en avslappnad resa för att ha kul och återhämta sig från ens arbete blev motsatsen. På grund av byggarbete, som startade kl 08 varje morgon inkulsive lördag och söndag, så fick vi ingen sovmorgon mellan fredag-tisdag. När vi ringde Anders, som hade hyrt lägenheten till oss, för att påpeka hur detta störde vår semester på det akutnummer han gett oss, så svarade han inte, varken på samtal eller via sms. På onsdagen när vi hade lämnat landet svarade han på ett mail jag skickat och undrade vad han kunde hjälpa oss med...

Sämre service får man leta efter och vi är idag bara glada att inget allvarligt hände, för att Anders akutnummer fungerade inte. Så vill inte rekommendera Barcelonagruppen utan istället varna! Oseriöst och ingen service överhuvud taget.
Av Desires
14 sep. 2013 19:24
Fy vad tråkigt och jobbigt, förstår om ni är jättebesvikna och arga! Har sett flera här på Reseguiden som rekommenderat just Barcelonagruppen, därför har jag också lagt till dem på mitt inlägg om Barcelona, men kanske bör ta bort det då.

Vi hyrde själva via www.apartime.com när vi var i Barcelona och hade en jättefin och fräsch lägenhet där en hel vecka. http://www.desires.se/#post76. För oss löpte allt väldigt väl, och inga problem överhuvudtaget vare sig innan, när vi väl var där på plats, eller under veckan vi befann oss där. Vi kunde alltid nå apartime, när vi behövde få svar på något.

Tidigare har jag som sagt bara hört positivt om Barcelonagruppen.... Tråkigt att detta hände er, hoppas ni får någon ersättning för att ni utsatts för detta!
15 sep. 2013 16:15
Man ska nog vara lite kritisk när man läser rekommendationer (kanske även varningar) speciellt från personer som bara blir medlemmar för att göra reklam och sen inte gör något annat på Reseguiden.

Lite märkligt t.ex. att samma fras används av olika personer? T.ex. Här i denna tråd http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/basta-boendet-i-barcelona-27435

"Googla på Barcelonagruppen så får ni upp fler alternativa lägenheter och tydliga instruktioner kring hur man bokar mm."

....och i denna tråd: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/bra-boende-i-barcelona-via-barcelonagruppen-se-27461

Just Barcelonaggruppen dyker ofta upp på detta sätt med likartade "rekommendationer". Känns inte helt seriöst att försöka lura folk såhär! Själv ser jag det som en stor stoppskyllt och diskvalificerar dem (är det ens ett företag?).
Av Desires
15 sep. 2013 19:23
Bra påpekande Floridasidan, du har nog helt rätt - tyvärr! Trist att det dykt upp sådana oseriösa rekommendationer här. Ska genast ta bort dem i mitt eget inlägg.
30 maj 2014 11:33
Hej "Missv75"

Då jag snubblade över ditt inlägg här på reseguiden tänkte jag att jag åtminstone kunde svara dig för att förklara situationen som jag varit helt omedveten om fram tills nu. Jag som svarar är Anders, vd på Barcelonagruppen.

Denna händelse är nu ganska avlägsen men jag ska försöka komma ihåg vad som hände under perioden 6-10 september 2013 då ni hyrde lägenhet Paseo Gracia 5 av oss. Det jag nu kommer förklara nu är ingen ursäkt, jag är fullt medveten om att en av grannlägenheterna i fastigheten renoverades och därmed mer en förklaring än ursäkt.

Gällande era sms och samtal. Jag vet att vi var i kontakt redan under er första dag här i Barcelona. Ni meddelade då att ni blev störda av en renovering som pågick i en av grannlägenheterna i fastigheten. Jag meddelade då att jag skulle se över vad som pågick för att försöka undvika oljud, framförallt på morgnarna då det kan vara gott att sova ut på semestern som du skriver. Det första jag gjorde var att ringa portvakten i fastigheten, Sr. Reyes, och be honom gå upp till lägenheten som renoverades för att framföra våra klagomål och att be hantverkarna försöka göra så lite oväsen från sig som möjligt, då framförallt under morgon och förmiddag. Svaret som Sr. Reyes och därmed jag fick var att de hade tillstånd för renoveringen och att i början av en renovering måste de föra mycket oväsen för att öppna golv, dra ner gammalt innertak, förbereda väggar för ny el- och vatteninstallation osv. Jag kontaktade då kommunen för att se om de hade tillstånd för renoveringen och i så fall vilka tider som gällde. Svaret var att de hade tillstånd och att renovering får pågå kl. 08:00 - 20:00 måndag till fredag. Då renoveringen av lägenheten fortsatte även lördag och söndag kontaktade jag kommunen på nytt för att presentera detta klagomål och till svar fick jag att jag skulle kontakta ägaren till lägenheten. Då vi inte har kontaktnummer till alla olika ägare i fastigheter där vi har turistlägenheter informerade jag fastighetens förvaltare om klagomålet som sade att de i sin tur skulle framföra klagomålen till ägaren.

Med facit i hand hade de alltså tillstånd för att renovera lägenheten, men dock ej tillstånd att föra oljud under lördagen och söndagen enligt kommunens bestämmelser. Jag som uthyrare känner att jag gjorde allt jag kunde i denna situation, trots att det tråkigt nog inte hade någon verkan och renoveringen inkl. oljud fortsatte under helgen.

Varför jag inte svarade på dina e-post under själva vistelsen var p.g.a. att onsdagen den 11 september var helgdag här i Barcelona och då jag jobbade den onsdagen hade jag tagit semester under måndagen och tisdagen samma vecka. Då jag såg ditt e-post på onsdagen när jag var tillbaka på kontoret så svarade jag på ditt e-post och meddelade det. Följande information fick du onsdagen den 11 september:

Hej Erika!

Jag kom precis tillbaka från en kort semester på tre dagar. Idag onsdag är helgdag här i Barcelona och jag hade semester i månads och tisdags. Uppenbarligen kommer detta ev. något sent men hur kan jag hjälpa till?

Jag är helt införstådd med hur illa ni tycker situationen sköttes men när jag hade gjort allt det jag kunnat för att ordna upp situationen kände jag att det var inte mycket mer jag kunde göra. Att renoveringar pågår runt om i Barcelona vet alla om, det enda man lagligt kan göra som granne är att be hantverkarna (och ägare) respektera de tidsintervaller som kommunen bestämt för vilka tider renovering får pågå. Ibland följs tiderna och ibland inte. Att grannlägenheten till lägenheten ni hyrde renoverades just under perioden ni besökte Barcelona och under perioden jag var på semester är mycket både oturligt och tråkigt och jag som uthyrare ber om ursäkt för oljud som ni blev störda av under vistelsen. Hade jag varit på plats (som jag alltid är förutom 30 dagar om året) hade jag själv kommit förbi lägenheten för att personligen tala med hantverkarna. Denna förklaring kommer allt för sent men då jag fick svar från dig att "ni blev störda av byggarbetet... men ingen fara..." tog jag mig inte tid till denna förklaring som jag nu känner att jag borde gjort. Än en gång ber jag om ursäkt för det inträffade och om ni vill kontakta mig på nytt för en gratis lägenhet i Barcelona är ni välkomna att göra det. Det hade känts bättre att få denna kritik framförd på e-post för att kompensera era tidiga morgnar istället för att läsa det på internet.

Till övriga skribenter på denna sida vill jag framföra följande:
1. Vi är ett litet företag och det är ofta svårt att konkurrera mot de stora jättarna (det finns både många och stora företag som hyr ut lägenheter i Barcelona) och därför ber vi ofta våra kunder att skriva en liten kommentar på internet om deras vistelse om de har lust. Det är inte svårare än så.

2. Jättekul att se kommentarer som "tidigare har jag som sagt var bara hört positivt om Barcelonagruppen" (Desires inlägg 14/9). Det innebär att vi också har många nöjda kunder (som inte blir väckta tidigt på morgonen av byggararbeten ;-) ). Obs, vill inte att någon tar illa upp med denna sista kommentar. Efter kanske lite tråkig läsning om tillstånd och byggarbeten kan det vara bra med ett leende.

3. Floridasidan: Yes, vi är ett seriöst företag. Rekommendationerna du läst är helt enkelt nöjda kunder som delar sina erfarenheter med andra resenärer. Har du eller någon annan några frågor om våra lägenheter eller något annat vi kan hjälpa till med här i Barcelona så finns jag på telefon +34 617158441.

För att avsluta och återvända till det viktiga i just detta inlägg. Missv75, jag ber än en gång om ursäkt för oljuden som orsakades av renovering i grannlägenheten under er vistelse i Barcelona och hoppas kunna få kompensera dessa tidiga morgnar vid ett kommande tillfälle.

Mvh
Anders Lundgren, vd Barcelonagruppen